Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Text som motsvarar en siffra och sen jämför och sen villkorsstyrd formatering...


araug

Rekommendera Poster

Hej

 

Hoppas på hjälp :-)

 

Jag har ett dokument som statusutvärderar aktiviteter. Det finns tre kriterier som utvärderas, tid, budget och risk. Tanken är att man i en lista väljer färg (grön=1, gul=2, röd=3). Jag vill sen att en status ska visas i en "total" kolumn.

 

Jag vill att om man valt texten "grön" på alla tre så ska totalcellen visa genom villkorsstyrd formatering en grön "plupp" (ikonuppsättning). MEN om man valt "gul" i en cell så ska totalen bli en gul "plupp" oavsett om man valt grön på dom två andra. Samma sak med röd. Har man valt en röd så måste totalen bli röd.

 

Alltså en prioritetsordning där röd är styr annars gul och sist grön.

 

Sen skulle jag vilja att, eftersom detta kommer att vara en mall, nollvärde resulterar inte i någon "plupp". Alltså, ingen utvärdering - ingen färg.

 

Tack!

 

(Bifogar exempel utan riktig data)

 

Åsa 

 

 

 

 

Test villkor.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser nu att jag kan ha en MAX formel. Men hur får jag den att förstå att texten "grön" = 1?

Och sen att nollvärde inte ska visas.

 

/åsa :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har text kan du inte använda MAX eller liknande. Först måste du via någon formel "översätta" färgen till en siffra.

Som i ditt blad med OM-sats eller kanske med LETARAD och en tabell där värdena slås upp.

Enklast troligen att ha tre extra kolumner där du omvandlar din text till tal och sedan en formel som räknar fram rätt värde. De kolumnerna kan du dölja i din mall.

 

Statusvärdena måste ha ett värde att basera sin symbol på, precis som du nu gjort i ditt dokument

 

Visa inget när cell är tom? Lägg till en ny regel, sätt att om cell är lika med "" formatera inte alls.

Se till att denna regel ligger först och bocka i Avbryt om sant.

 

 

Svarade jag på allt du ville?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag gjorde som du föreslog med LETARAD. Det funkar bra.

 

Jag förstod inte riktigt hur du menar med regel om cell är tom. Men jag löste det med att lägga en OMFEL = "" och då visas ingen villkorsstyrd formatering. Men det var kanske så du menade.

 

Tack för att du tog dig tid att svara!

 

/åsa 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...