Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga ett fällbart hängande balkongbord


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Nu vill man då fortskrida med ett hängande/fällbart bord liknande dom Bif. Bilderna. Naturligtvis är tanken att det på sluttampen skall få samma "båtkänsla" som övriga balkongen då allt är kuprinolat :-) Lite exklusiva idéer/instruktioner måttförslag till en amatör? Bif. Bilder är inte exakt som jag tänkt - men en blandning av näst sista och sista är nära "min verklighet" - den näst sista är bra men ser för "låd-aktig" ut - och det borde om vi behåller tankegången kring just den näst sista vara något bredare och aningens djupare.

Bif också bild på räcket.

Tack på förhand :-)

post-54989-0-23854200-1441746578_thumb.jpg

post-54989-0-52195500-1441746587_thumb.jpg

post-54989-0-65616600-1441746597_thumb.jpg

post-54989-0-85417400-1441746607_thumb.jpg

post-54989-0-13533600-1441747141_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måtten bestäms av vad det finns plats för på balkongen, det är bara att ge sig ut och pröva med t ex uppvikta tidningar, brickor etc vad som är en rimlig storlek.

 

Kolla på byggfirman om de har några sorts krokar som kan hängas över räcket. Sen borde det nog gå att göra en likartad konstruktion som din fällbara bänk, fast bordet monteras så att det hänger ner i stället för att fällas upp och stödben behövs inte eftersom det inte är frågan om så många kilo ovanpå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar tankesmedjan...

 

Är du nöjd med de fällbara konsolerna till bänken?

Sådana borde gå att använda, så som jag först tänkte ang. just bänken.

 

Det ser ut att vara hyfsat stabila "spjälor" i balkongräcket och jag ser direkt några olika lösningar:

1a. Fyra horisontella lister. Två på utsidan, två på insidan, i höjd för skruvhål i konsolen. Längd på literna lika som bordet.

1b. Lika ovan men längd lika hela balkongen.

2a. Lika 1a men vertikala.

2b. Lika 1b men vertikala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Startar tankesmedjan...

 

Är du nöjd med de fällbara konsolerna till bänken?

Sådana borde gå att använda, så som jag först tänkte ang. just bänken.

 

Det ser ut att vara hyfsat stabila "spjälor" i balkongräcket och jag ser direkt några olika lösningar:

1a. Fyra horisontella lister. Två på utsidan, två på insidan, i höjd för skruvhål i konsolen. Längd på literna lika som bordet.

1b. Lika ovan men längd lika hela balkongen.

2a. Lika 1a men vertikala.

2b. Lika 1b men vertikala.

Jag tyckte om konsolerna - men skulle hellre vilja ha svarta då jag fick spraya befintliga. Finns sånna?

Vill slippa borra skulle vilja ha någon form av häng som ev. Skall kunna "skruvas" fast i själva räcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Dag Erlandsson

Bättre sent än aldrig så svarar jag nu :-) tittade på din ritning och antar att du menar att jag skall "göra" 2 sådanna på vardera sida av den tilltänkta skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
till en amatör?

Med tanke på att du lyckats åstadkommit fantastiska saker tidigare, så har du uppklassats från Amatör till Hemmafixare och jag delar härmed ut denna medalj:  Hans Majestät Konungens Riksmedalj i Silver för oöverträffat träarbete med stor omsorg över rikets ombyggnader och dess balkonger.

 

silverdosa_medalj.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig så svarar jag nu :-) tittade på din ritning och antar att du menar att jag skall "göra" 2 sådanna på vardera sida av den tilltänkta skivan?

 

Du behöver ju två konsoler.

Konsolerna har två fästhål avsedda för "vägg".

Din "vägg" består av parvis vertikala järnpinnar.

 

Det kanske skulle fungera att sätta konsolen mot ett av paren järnpinnar och ha en stor bricka på baksidan. Men jag tror det blir vingligt, att konsolen kommer att "kalva" samt riskerar att glida ner.

Man behöver något som s.a.s. suger fast mot metallen.

Så i stället för en bricka tar man en trälist.

Man tar även en trälist som mellanlägg mellan metall (räcket) och metall (konsolen).

 

Man kan sedan välja att ha dessa horisontella eller vertikala.

Det blir fyra trälister oavsett. Bara längd som skiljer.

 

Principen är alltså att man klämmer fast trälisterna mot räcket och man gör det med samma skruvar som håller konsolen.

 

Tillägg: skissen i inlägg #5 illustrerar vertikala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...