Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta OneDrive-mappen


maccaddam

Rekommendera Poster

I senaste PCförAlla fanns en artikel om att man kunde flytta OneDrive-mappen från C: om man har platsbrist på sin C:.

Genom att högerklicka på fliken "plats" skulle man kunna styra OneDrive till till exempel E:.

 

Nu är det så att vid högerklick i Windows 10 för vissa mappar är alternativen Allmänt, Delning, Säkerhet, Tidigare versioner, Anpassa, Alltså ingen Plats-flik. Möjligheten till Plats finns i andra sammanhang, till exempel Dokument.

 

Hur kan jag styra OneDrive (och/eller Google Drive) till annan hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kan flytta placeringen av OneDrive-mappen till en annan disk på följande sätt.

1. Högerklicka på OneDrive-ikonen i aktivitetsfältet och välja Inställningar.

2. Välj därefter att "Ta bort länken till OneDrive" varvid OneDrive-klientens installationsskärm "Välkommen till OneDrive" öppnas.

3. Tryck på knappen "Komma igång" och logga därefter in på ditt Microsoftkonto med ditt ID och lösenord.

4. På nästa skärmbild trycker du på knappen "Ändra" för att välja den nya platsen där du vill att OneDrive-katalogen skall vara.

5. Klicka på "Nästa" och välj därefter vilka mappar du vill synkronisera.

6. Tryck därefter på knappen "Klart"

Flytten av OneDrive-klientens standardplats är nu klar men vänta med att radera den gamla OneDrive-katalogen tills den nya är uppdaterad, vilket kan följas i utforskaren.

Lycka till. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det finns en beskrivning på detta i Bonniers PC-Tidningen nr. 14-2015 (sidan 78) om du har tillgång till denna. Det görs på motsvarande sätt men är lite mer omständigt. Osäker på om man får skriva av tillvägagångssättet utan tillåtelse. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Strax innan jag öppnade forumet hade ja lyckats i alla fall. Jag loggade ut från Google Drive-kontot. Vid nästa inloggning kunde jag välja var jag ville ha mappen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...