Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fästa glas skärm och bygga lampa

Dag Erlandsson

Recommended Posts

Dag Erlandsson

Nu behöver jag hjälp igen - denna vackra skärm är troligtvis hängd felaktigt - men då "öglorna" kommer sidledens - så lyckades jag på nått sätt att få "på" den.

1) Som ni kan se så lutar skärmen framåt - hur fixar jag det? Kanske att jag använt fel krokar?

2) Finns öglor nedtill också - bör dessa också fästas eller fungerar belastningen? (Glas/tenn)

3) Vill ha en belysning bakom - hur fixar jag det (helst brun alt ljusbrun/guld sladd med strömbrytare / Tack på förhand

post-54989-0-29396100-1441553289_thumb.jpg

post-54989-0-43031500-1441553301_thumb.jpg

post-54989-0-49717800-1441553312_thumb.jpg

Jag skulle prövat att skruva fast det hela med "tunna" skruvar, listskruv, som kan få plats "på sniskan" i hålet.

Om skruvskallen blir för liten kan man använda en bricka, kanske en nitbricka.

Men om man samtidigt ska fixa belysning så kanske man skulle skruvat fast skärmen på en bit björkplywood, och att den skivan skruvas upp i ett hål i väggen. (Då funkar det att fästa skärmen mot skivan med försänkt genomgående skruv, "bakifrån)

Sen bara en vanlig lamphållare som också skruvas på skivan.

Dag Erlandsson

Jag skulle prövat att skruva fast det hela med "tunna" skruvar, listskruv, som kan få plats "på sniskan" i hålet.

Om skruvskallen blir för liten kan man använda en bricka, kanske en nitbricka.

Men om man samtidigt ska fixa belysning så kanske man skulle skruvat fast skärmen på en bit björkplywood, och att den skivan skruvas upp i ett hål i väggen. (Då funkar det att fästa skärmen mot skivan med försänkt genomgående skruv, "bakifrån)

Sen bara en vanlig lamphållare som också skruvas på skivan.

Toppen!

1) Införskaffar skruvarna och kör in dom på sniskan i dom redan uppborrade hålen?

2) Anser du att även dom nedre skall skruvas - eller räcker det med enbart ovansidan?

3) Vill hellre ha en typ plan armatur - som jag kan sätta på väggen i kanske mässingsfärg - så att säga uppborrad bakom glaset - gillar inte idén av en skiva på väggen. Kan man köpa en sån? :-)

1. Ja men jag skulle samtidigt byta plugg då det är skillnad på plugg och plugg. Kolla om du hittar fabrikat Thorsman.

2. Om skärmen ligger an plant mot väggen så behövs inte de nedre. Om skärmen ser ut att kunna bära sin egen vikt ändå.

3. Mässing är snyggt men hur mycket ser man av armaturen?
En armatur tänkt för tavelbelysning kanske?

Tillägg:

Hittar ingen lämplig bild annat än hos tradera:

213335437_5bfbbe4e-1550-4d19-b742-071d30

Har sett sådana på pizzerior osv. och där man böjt & vinklat själva armaturdelen så att den går längs med fästet och med ljuset riktat utåt.

Dag Erlandsson

1. Ja men jag skulle samtidigt byta plugg då det är skillnad på plugg och plugg. Kolla om du hittar fabrikat Thorsman.

2. Om skärmen ligger an plant mot väggen så behövs inte de nedre. Om skärmen ser ut att kunna bära sin egen vikt ändå.

3. Mässing är snyggt men hur mycket ser man av armaturen?

En armatur tänkt för tavelbelysning kanske?

Tillägg:

Hittar ingen lämplig bild annat än hos tradera:

213335437_5bfbbe4e-1550-4d19-b742-071d30

Har sett sådana på pizzerior osv. och där man böjt & vinklat själva armaturdelen så att den går längs med fästet och med ljuset riktat utåt.

Tack för hjälpen - då blev "pizzeria belysningen" färdig :-) stort tack! :-)

post-54989-0-06136400-1441899128_thumb.jpg

post-54989-0-53530500-1441899137_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...