Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utled på krånglande returglasautomater !


DePhaz

Rekommendera Poster

Tråden heter "Avreagera dig!". Håll till godo:

 

Jag var på Ica Maxi idag. Med mig hade jag 8 backar med tomglas. Ja, just 8 stycken. Det finns nämligen något som jag undviker och det är att lämna returglas på Ica Maxi och detta på grund av automater som inte fungerar. Nå, jag körde till butiken, en sträcka på drygt 4 mil (det finns en butik på närmare håll men deras automat brukar inte fungera, det vet jag av erfarenhet) men av 8 backar gick bara 3 igenom på första försöket  :angry:  . Måste man ha genomgått civilingenjörsutbildning, alternativt studerat maskinkonstruktörs teknik och förstå automatens inre väsen för att veta hur man ska bete sig för att stoppa i backarna rätt? Tycker inte det!  Man måste inte veta hur man ska stå, med vilken kraft backen ska sättas på bandet, i vilken vinkel detta ska ske eller liknande. Nej, att vända backen löste INTE problemet. 

 

Det vore väl inte för mycket begärt att vi med den kunskap och den teknik vi samlat på oss år 2015 på hösten skulle kunna konstruera en returglas automat som utifrån vikt bedömer och godkänner eller förkastar tomglas backar? En back har en vikt. Det har en glasflaska också. Baserat på detta vore det väl enkelt att räkna ut ett bra värde för vad en godkänd back väger plus minus några gram. Tycker jag i vart fall. Men nä, en automat ska nu (på för mig okänt sätt) undersöka backen och minsta avvikelse ger underkänt resultat med följden att man står där som ett fån. Psykiskt påfrestande och värre blir det ju fler gånger man försöker. Med i beräkningen måste man ta att den typ av back som maskinen vill ha är ytterst sällsynt. Det finns inga perfekta backar numera, basta!  :angry:  Etiketterna är alltid slarvigt anbringade, flaskorna är alltid maximalt slitna och backen ser alltid ut som vore den från tidernas begynnelse. Dessutom är det alltid någon fluga som kliver ner i flaskan sommartid. 

 

Hoppas verkligen att det finns någon Ica anställd i sydhalland som läser detta och tar upp det på jobbet. För det måste till någon typ av förändring om folk ska fortsätta släpa tillbaka sina backar. Jag tvivlar på att jag kommer att göra det. Det är inte värt besväret att stå och mata automaten i 10 minuter. Får väl slänga skiten på tippen och börja köpa PET flaskor istället trots att det är jobbigare att hantera. Men jag är tveksam till om jag vill köpa min lättöl i plastflaska. Om det ens finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skar jag mig i foten på en glaskärva från en glasflaska när jag sprang barfota i skogen som barn. Och har därför ett gammalt hat mot glasflaskor. Och jag är inte den ende, i kallbadhuset som jag brukar besöka är glasflaskor förbjudna.

Jag köper om möjligt dryck i Papp. Eller Plast. Eller Plåtburk.

Enda undantaget är vin och sprit och de flaskorna slutar ju i glasåtervinningen i soprummmet.

Att köra 8 mil TR för att lämna tillbaka glasflaskor (!??).

Kanske tänka om ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar, jag har inte varit här på ett tag. Inloggad ja, men har inte varit här.

 

Nja, det var inte bara därför jag körde till denna butik. Det brukar inte vara så mycket folk i denna butik (undantaget storhelgerna då). Man kan gå runt som man vill utan trängsel. Tycker butiken känns trevligare också. Trafiksituationen runt själva butiken är en mardröm (det ligger många olika butiker i området) men det har jag vant mig vid.

 

Vet inte vem jag ska klaga hos i detta ärende. Skickade faktiskt ett argt mail till min närmaste Ica Maxi  butik när deras automat inte ville samarbeta. Svaret jag fick var att de genast efter läsningen hade gått ner och testat ett antal backar som naturligtvis hade gått igenom utan problem. Jag har naturligtvis inga bevis för att något test har genomförts eller att det verkligen fungerade så jättebra som det skrevs. Men i alla fall. Nästa gång får jag väl tillkalla personal som kör igenom backarna i automaten. Lite besvär får de väl ha när de inte kan köpa in maskiner som vanliga dödliga inte kan använda. Idag har vi utrustning som bara för några år sedan räknades som ren Sci Fi så varför skulle det inte gå att bygga en idiotsäker tomglasautomat? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att bygga en "idiotsäker" returautomat, men det finns ingen som kommer att köpa den. Blir helt enkelt för dyr :thumbsdown: / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...