Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win95 4.00.950a


heALer

Rekommendera Poster

Hej!
Tänkte höra ifall någon här har arkiverat en fil som jag söker.

Det är service pack 1 till Windows 95 4.00.950 så att de blir versionen 4.00.950a.

Filen finns på nätet på engelska, men jag söker den svenska versionen.

 

Vet inte hur de är längre om man får ladda ner fullständig version av Windows 95 på nätet, i så fall om någon sitter med en komplett version av Win95 4.00.950a (OSR1) på svenska så vore de snällt om ni ville dela med er :) Jag innehar licensnyckel till den versionen, så borde väl inte vara mot lagen då man kan ladda ner windows 7 och windows 10 ISO filer, det är väl licensnyckeln man betalar för?

Tack!
Mvh

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Microsoft har upphovsrätt till sina program och det innebär att de har rätt att bestämma hur programmen ska hanteras, t ex var det är tillåtet att göra dem tillgängliga för andra att ladda ner. När det gäller Windows är det inte tillåtet att ladda ner någon version från någon annan webbplats än microsoft.com. Allt annat är illegal fildelning.

 

Det i sin tur betyder att länkar för nerladdning som går till andra webbplatser inte är tillåtna i Eforum enligt regel 9: //eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ställa den helt ovidkommande frågan varför du försöker komma över dessa filer? Ska du installera Windows 95 på en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att de ställs frågor om varför och de förstår jag.

Har ett intresse av äldre datorer 8088/80286/80386.

Har en 386dx40 som jag installerat första versionen av Windows 95 (4.00.950). Denna version och 4.00.950a ska enligt uppgift fungera bäst på en 386, flyta på någerlunda bättre än de senare. Första version är dock väldigt ostabil och innehåller rätt mycket buggar. Därför söker jag efter Service pack 1, som uppdaterar första versionen till 4.00.950a.

Service pack 1 finns på engelska lite här och där, men då blir operativsystemet på Svengelska.

Det är ju även ett stycke datorhistoria, som jag tycker ska bevaras/arkiveras, då svenska uppdateringar till äldre operativsystem blir allt svårare att komma över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jättekonstigt. Microsoft tillhandahåller DOS och Windows 3.11 för nedladdning, men inte Windows 95, 98, ME eller 2000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt kanske.

Win3.11 har väl inte så stor attackvektor mot sig som de senare nämnda?

 

Och även om 95 till 2000 är sorgligt utdaterade idag så fungerar de i mångt och mycket än,  dvs kanske skulle vara en konkurrent mot dagens operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jättekonstigt. Microsoft tillhandahåller DOS och Windows 3.11 för nedladdning, men inte Windows 95, 98, ME eller 2000.

Vart på deras sida finns de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...