Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ros och ris - Folktandvården


Mikael63

Rekommendera Poster

För en dryg månad sedan blev jag tvungen att uppsöka akut tandvård pga. kraftig värk.

Fick en tid hos folktandvården i A.

De, konstaterade, eller - trodde, att en spricka i en tidigare lagning medfört att vätska trängt ner och orsakat irritation.

Det var oerhört varmt den dagen och man beslutade att bara "kleta" över sprickan.

Nästa dag lika ont. Fick tid hos folktandvården i B.

Där la man kraftig bedövning (=väldigt skönt i det läget), rensade/filade ur tanden, stoppade ner något som såg ut som glasstavar. Lagade. Fick antibiotika i 10 dagar, vilka behövdes. <<-- Här alltså rosen. Jag fick hjälp, blev av med den akuta smärtan och efter en vecka även besvären.

Men nu till riset: Man nämnde absolut ingenting om att detta (också) bara var en temporär lagning! (Nej, man sa faktiskt inget alls om det.)

 

Nu slumpade det sig så att jag för någon vecka sedan hade ett ordinarie besök, en kontroll (är väl typ 1,5 år mellan?) hos "min" tandläkare.

Och det slumpade sig även så, innan detta besök, att aktuell lagning gick sönder/lossnade.

Jag berättade det för "min" tandläkare som både förstod och såg på den tidigare lagningen att det var en akut rensning man gjort. Fick tid för riktig lagning, har varit där en gång och ska tillbaks en gång till.

 

Vad hade hänt om jag inte hade en inplanerad tid? Om jag inte bitit så att lagningen lossnat och då kontaktat min tandläkare?

 

Hur länge hade den tillfälliga lagningen hållit då?

Med kanske nya akuttider och tillfälliga åtgärder, med efterföljande "riktiga" åtgärder, som givetvis kostar pengar. Kanske på ytterst olämplig tid.

Hur svårt hade det varit att säga att jag skulle kontakta min ordinarie tandläkare?

 

För övrigt kommer jag inte på en enda annan yrkesgrupp än tandläkare där det är helt okej att utföra ett arbete, ta betalt för det och inte lämna några som helst garantier.

 

Eller jo, det finns ett företag i Västernorrland som tar betalt för bussresor men som helt svär sig fri från allt ansvar och bara hänvisar till det trafikföretag som har fått monopol på trafiken. Och eftersom de har just monopol behöver de inte bry sig om huruvida kunderna är nöjda eller ej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att bita ihop, Mikael !! Skämt å sido, det är naturligtvis tandläkarens skyldighet att upplysa om att lagningen är provisorisk, det är så klart viktigt att veta att man ska vara extra försiktig tills tanden är fullständigt åtgärdad. Då den dessutom gick sönder inom en kort tid borde du verkligen återkomma med ett klagomål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...