Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tilldela hårddiskar enhetebeteckning "hela tiden"


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag har åtta st externa hårddiskar som jag ansluter och kopplar bort från datorn löpande. Diskarna är tilldelade enhetsbeteckningar. Varje gång jag ansluter en sådan hårddisk till datorn måste jag sedan en tid tillbaka gå in i Diskhantering och tilldela disken en enhetsbeteckning för att den ska vara tillgänglig i Min dator. Orsaken bör inte kunna vara att redan tilldelade enhetsbeteckningar kolliderar med varandra. Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för operativsystem?

har du uppgraderat operativsystemet och problemen började efter detta?

Är det externa USB-diskar, eller annan typ av anslutningar?

 

Har du dessutom minneskortläsare i datorn som tex. ockuperar dom första bokstäverna direkt efter interna SATA-diskar samt CD/DVD, i så fall prova att ge externa hårddiskar en statisk bokstav som börjar efter dom interna enheterna tex. med början från K,L,M etc. eller vad det nu kan bli hos dig.

 

På Winndows 8/8.1 bl.a. kan man göra en "automount enable"

1. Kör Kommandotolken som Administratör

i Start sök > skriv cmd > högerklicka på Kommandotolken i listan och välj Kör som administratör.

Alt. högerklicka på Start och välj "Kommandotolken (administratör)"

 

2. i Kommandotolken skriv diskpart och tryck Enter.

 

3. Ny Kommandoprompt Diskpart visas > skriv: automount enable och tryck Enter.

 

Jag sitter tyvärr på en annan typ av maskin, så jag kan inte säga om detta även finns i Windows7 eller Windows 10 men antagligen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7.

Windows update daterar ju upp löpande men jag kan inte nagla fast att fenomenet uppkommit strax efter en uppdatering.

De två interna hårddiskarna och CD/DVD-enheten har enhetsbeteckningarna C, D respektive E och dessa enhetsbeteckningar använder jag ju inte för de externa hårddiskarna eftersom de redan är upptagna.

De externa hårddiskarna är USB-anslutna, vissa USB2 och vissa USB3.

Innebär "automount" att en externa disk tilldelas en "ledig" enhetsbeteckning varje gång den ansluts (USB-ansluts i mitt fall) till datorn? Jag ska prova. 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...