Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 update tvingar mig till att installera Windows 10


Bamsedk

Rekommendera Poster

Hej Eforum,

 

Är lite desperat och hoppas någon kan hjälpa mig med följande problem:

 

Har Windows 8.1 och vill inte ha Windows 10, men varje gång jag väljer update, börjar Windows 10 installationsprocessen.

 

Jag har följt anvisningar om "Uninstall Update for Microsoft Windows (KB3035583)" och har valt "hide this update". 

 

I min update kan jag se, att det bara finns uppdateringar till Windows 8.1, men maskinen (en Acer Eee Box 64-bit) börjar ändå att downloade Windows 10. 

 

Hur kan jag stoppa detta?

 

Hälsningar Bamse

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar - ja, den är dold o har följt många instruktioner, också med att ta bort “GWX.exe”, .

 

Nu har jag fått ett nytt link från medlem Åge N, som jag vill testa.

 

Är helt ny i detta Forum - kör svar i separata trådar? Kan inte se svaren från Åge N här?

 

Hälsningar Bamse

 

Normalt kommer svar i samma tråd. Vet inte varför Åge N har skickat dig ett personligt meddelande. Vad är det för länk Åge N har skickat?

 

Du kan låta Windows10 Ladda ner och börja installationen. Du kommer att få upp licensavtalet innan installationen fortsätter. Där väljer du att inte acceptera avtalet, då avbryts installationen. Gå sedan tillbaka till Windows Update och bocka av Windows 10, högerklicka och dölj den.

 

Det har fungerat för mig. Inget Windows 10 som vill installera sig. Jag har i.o.f.s. Win 7. Det kanske fungerar på annat sätt med Win 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju lättare för alla att hjälpa till, och gör ju att andra kan få hjälp direkt, om alla skriver i den här tråden i stället för att skicka privata meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia - den metoden har jag också försökt, alltså att ladda ner, inte acceptera o bocka av samt dolt Windows 10.

 

När jag ser på vilka uppdateringar som ligger är det bara till 8.1, ändå börjar alltså Windows 10 med att downloada.

 

Hälsningar Bamse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du riktade dig nog till vertpre och inte till mig ;)

 

Tack för att du gav oss länken!

 

ghacks-sidan verkar inte ha uppdaterats på ett tag så se om det på de senaste sidorna i tråden http://www.sevenforums.com/general-discussion/367377-how-remove-windows-10-upgrade-updates-windows-7-8-a.html finns listat fler uppdateringar som ska bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

tack för all hjälp. Efter alla ovanstående guider har det äntligen lyckats, men.....när jag väljer update (endast till Windows 8.1) står det "downloadar och installerar Windows 10", även om den faktiskt inte gör det!?

 

Bara lite irriterande Microsoft-system, men det kan jag leva med, nu när det äntligen har lyckats att blockera för Windows 10 :-)

 

Vill inte ha Windows 10, dels beroende på att man inte själv kan välja när den skall uppdateras och dels att Microsoft snokar lite väl mycket i privatlivet - några inställningar vet jag att man kan välja ifrån, men tycker att det är ganska fräckt att det kommer som default.

 

Man kan läsa mera här om Microsofts datainsamling:

http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling

 

Hälsningar Bamse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kul att du fick till det och att du är nöjd. :)

 

Vill inte ha Windows 10, dels beroende på att man inte själv kan välja när den skall uppdateras och dels att Microsoft snokar lite väl mycket i privatlivet - några inställningar vet jag att man kan välja ifrån, men tycker att det är ganska fräckt att det kommer som default.

 

Man kan läsa mera här om Microsofts datainsamling:

http://www.svd.se/ny...v-datainsamling

Se detta inlägg ang. snokande....Microsoft inför spårning även i Windows 7 och 8

Men mycket av detta går att stänga av om än lite bökigt.

I tex. Windows 10 se NH: Så här gör du Windows 10 mer privat – sluta dela din data med Microsoft och många andra

 

Så ur den bemärkelsen är det varken bättre eller sämre med Windows 8.1

 

[Edit]

Efter alla ovanstående guider har det äntligen lyckats, men.....när jag väljer update (endast till Windows 8.1) står det "downloadar och installerar Windows 10", även om den faktiskt inte gör det!?

jo faktiskt, allt förbereds väl då, men du väljer själv när du vill uppgradera inom ett år från 2015-07-29

Men även detta skall du kunna avböja och själv välja om du ens vill att den skall ta upp onödigt diskutrymme innan du ens bestämt dig.

Finns flera trådar om hur man gör i Windows 10 forumet //eforum.idg.se/forum/185-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...