Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis uppdatering till W10 kostade 1000kr plus resor och tid!


jannejanne

Rekommendera Poster

Talat just med min kusin Stefan på telefon.

Han hade på uppmaning på Skandiabankens hemsida uppgraderat från Windows 7 till Windows 10.

Varpå datorn upphörde att fungera.

Helt traditionsenligt.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

Och för att få datorn i funktion igen fick han lämna in datorn på en datorfirma som tog 1000kr för att få igång W7 igen.

På ett företag jag arbetat sa SA att man aldrig uppdaterar till en ny Windows innan 1a SP kommit ut.

Det var på XP-tiden.

Men tydligen går det så bra för så många att uppgradera

att de som misslyckas med uppgraderingen, de märks inte.

Jag gissar att på jobbet blir det W7.

Så länge MS  har råd att supporta W7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talat just med min kusin Stefan på telefon.

Han hade på uppmaning på Skandiabankens hemsida uppgraderat från Windows 7 till Windows 10.

Varpå datorn upphörde att fungera.

Helt traditionsenligt.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

Och för att få datorn i funktion igen fick han lämna in datorn på en datorfirma som tog 1000kr för att få igång W7 igen.

På ett företag jag arbetat sa SA att man aldrig uppdaterar till en ny Windows innan 1a SP kommit ut.

Det var på XP-tiden.

Men tydligen går det så bra för så många att uppgradera

att de som misslyckas med uppgraderingen, de märks inte.

Jag gissar att på jobbet blir det W7.

Så länge MS  har råd att supporta W7.

Man kan väl använda Windows 7 tills nägon ny modul som man köper kräver en nyare version? Jag använder både Windows 7 , Windows 98 och Windows 3.1. Men jag surfar bara med Windows 7 datorn och min Linuxdator. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När började banker rekommendera folk att uppgradera sina datorer? Aldrig hört detta förr?!

 

Men priset som datorfirman tog, är ganska normalt.

 

Servicepack, jo så var det förr, Windows 7 får dock inga fler servicepack, och det blir inga servicepack till Windows 10 heller, bara vanliga uppdateringar enligt Microsoft.

 

Bara att beklaga din kusin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade på uppmaning på Skandiabankens hemsida

 

??

 

https://www.skandiabanken.se/kontakta-skandia/fragor-och-svar/?category=Internetbanken

 

Enligt ovanstående länk saknas stöd för W10

 

Tillägg:

Klistrar in texten

 

Med vilka webbläsare och operativsystem fungerar internetbanken? Windows 8 / 8.1
  • Internet Explorer 11 
  • Internet Explorer 10
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X 
Windows 7
  • Internet Explorer 11 
  • Internet Explorer 10
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
Windows Vista
  • Internet Explorer 9
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
Mac OS X 10.7–10.9
  • Mozilla Firefox 29.X
  • Mozilla Firefox 28.X
  • Safari 7 när du loggar in med Bank-ID
  • Safari 6 när du loggar in med Bank-ID

Skandia stödjer officiellt för närvarande ovan kombinationer av webbläsare och operativsystem. Med officiellt stöd menas att vi har testat att samtliga funktioner fungerar med inloggningen och på insidan av internetbanken. Vi arbetar kontinuerligt med att bygga stöd för nya versioner av Internet Explorer och Firefox. 

Vissa nya och äldre webbläsare och operativsystem kan fungera, men vi kan inte garantera att alla tjänster fungerar som de ska. Vi har i vissa fall ingen möjlighet att ge support på upptäckta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talat just med min kusin Stefan på telefon.

Han hade på uppmaning på Skandiabankens hemsida uppgraderat från Windows 7 till Windows 10.

Kusin Stefan läser som en kratta.

 

post-57552-0-86420200-1440291277_thumb.jpg

 

Finns ingen uppmaning att installera windows 10 om man försöker logga in från en windows 7 dator på Skandiabanken. Man blir inte heller uppmanad av Skandia att  uppgradera när man sen loggat in

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kusin Stefan läser som en kratta.

 

attachicon.gifBankID windows 10.JPG

 

Finns ingen uppmaning att installera windows 10 om man försöker logga in från en windows 7 dator på Skandiabanken. Man blir inte heller uppmanad av Skandia att  uppgradera när man sen loggat in

 

LARSAS

 

Kan kanske bero på åldern 78 år.

Och det faktum att det tydligen om man har automatiska uppdateringar på sin Windows 7 dator så lär det dyka upp en "knapp" om uppdatering till W10.

Och att Skandia dessutom har BankID till Windows 10 samtidigt som man på en annan plats skriver att man enbart stöder Windows upp till 8.1

gör ju saken ännu mer förvirrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åldern har ingen betydelse, Microsoft har en väldigt förvirrad uppgraderings policy, för att inte tala om att den nya policyn för Windows 10 innefattar en mängd olika försämringar vad gäller personlig integritet.

Men att hitta igen alla dessa är inte lätt skall jag säga - och jag har försökt.

 

Finns många teknik och programvaru-sajter som specifikt skrivit om just detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det faktum att det tydligen om man har automatiska uppdateringar på sin Windows 7 dator så lär det dyka upp en "knapp" om uppdatering till W10.

Nedladdningen och sedan installationen av uppgraderingen förutsätter att man reserverat/beställt den.

 

Vill man slippa MS upprepade rekommendationer att reservera uppgraderingen så kan man som jag gjort avinstallera KB3035583 och sedan snarast dölja den.

 

Jag har mailat Skandia om ev.problem på internetbanken med Windows 10.Man borde ha kommit långt i sin utvärdering av den.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat Skandia om ev.problem på internetbanken med Windows 10.Man borde ha kommit långt i sin utvärdering av den.

 

LARSAS

Enligt Skandia är det inget problem att använda Windows 10 på internetbanken om man har uppdaterat Bank ID enligt anvisningarna. Texten som säger annat kommer att korrigeras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...