Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta på en växt?


.M

Rekommendera Poster

Jag har skaffat lite extra vuxenpoäng genom att inhandla en krukväxt att ha i lägenheten. Det blev en liten kaktus.

 

Men hur flyttar jag den från den lilla plastkruka den kom i till den lite tjusigare jag har skaffat? Dels så jag slipper åka till akuten med hål i fingrarna och hur får jag med rätt mängd jord? Borde jag kanske skaffat jord innan och lagt i krukan?

 

Ja, som ni märker så är växter inte riktigt min grej. Men jag såg att det finns krukväxtfuktmätare till Arduino så detta kommer ge mig tillfälle att börja labba med min Arduino igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Nu varierar det väl en del mellan olika kaktusar, men jag hade vinterhandskar på den tiden jag hade kaktusar som skulle omplanteras.

 

Kaktusjord eller vanlig krukväxtjord som blandas ut med grov sand brukar fungera.

 

Kan du ladda upp några bilder på hur det ser ut med krukor och vad du menar med "hur får jag med rätt mängd jord"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt enkelt så att om jag enbart tar jorden från den medföljande plastkrukan så skulle kaktusen stå antagligen halvvägs ned i krukan och man skulle knappt se den. Så jag misstänker att jag behöver fylla på med jord så den snyggt står ungefär vid kanten på krukan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver.

 

Handskar om du är blödig samt råna ungarnas sandlåda på lite sant så ordnar det sig...

Blanda sand med vanlig jord eller köp kaktusjord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst en grövre sand än sandlådesand för den blir väldigt kompakt när den är fuktig (kom ihåg hur man grävde efter fuktig sand när man skulle göra något med sanden). En del lekplatser har en grövre sand som underlag vid gungor och rutschkanor och den är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så knatar jag förbi blomsteraffären som ligger ett par kvarter bort och köper en säck passande jord för 25 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träd en genomskinlig, lagom stor plastpåse över kaktusen innan planteringen. Knip ihop påsen med en klämma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...