Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Panasonic DMZ-FZ72 extra batteri med mera?


fotoforlife

Rekommendera Poster

Välkommen till Eforum.

 

Beror lite på hur du fotograferar, är du igång bara lite då och då, låg amatörnivå, kanske hundra exponeringar i halvåret, främst sommarhalvåret, då spelar valet av batterier mindre roll.

 

Fotograferar du däremot mera, oavsett årstid , både ute och inne, och du gillar att fotografera, kanske minst hundra exponeringar i veckan, då spelar batterivalet roll, då är det bara Original som gäller, och då har man i regel två batterier, alltid ett fulladdat i reserv med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak du också kan fundera på är hur mycket extra jobb du EVENTUELLT vill lägga på för att spara några hundralappar i form av retur och hämta nytt på posten. Ska du ha ett piratbatteri ska du köpa så billigt som möjligt. Orginalbatteri kostar 599kr på cyberphoto, så får du även choklad medskickat, så att köpa ett pirat för 299 är onödigt enligt mig.

Jag köpte två phottix batterier till min gamla Canon 40D för ca 55kr/st inklusive frakt på eBay och de fungerade bra i 5-6 år. Jag köpte även Duracell för ca 150kr men det ena höll ett par månader, garantin fungerade dock mycket fint med nytt batteri skickat med DHL express. Nu till min 7D mkII kommer jag att köpa orginalbatteri eftersom jag inte ser det värt att riskera att kameran "brinner" pga ett piratbatteri som kostar runt 600kr när orginal är 800kr.

 

Så summerat tycker jag du ska köpa billigt pirat annars orginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att köpa "pirat" till min canon, men det var bortkastade pengar, batteriet höll bara en vinter, klarade inte kallare än -10, så det blev det ett nytt original igen.

 

Har alltid ett nyladdat reservbatteri med mig när jag är ute, och det ligger varmt och skönt innanför jackan i batteripåsen med värmekuddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"låg amatörnivå"

Där hamnar jag nog.

"främst sommarhalvåret"

Så är det

"Ska du ha ett piratbatteri ska du köpa så billigt som möjligt"

Letar för fullt.

"Jag köpte två phottix batterier till min gamla Canon 40D för ca 55kr/st inklusive frakt på eBay och de fungerade bra i 5-6 år."

Har aldrig handlat där men det kanske är säkert? Betalar man med kort? Får kolla vad det finns i så fall. Kollade även tradera men hittade inget, ännu i alla fall.

Om jag vill filma med kameran - hemma - och ha strömförsörjning hela tiden medan jag filmar vad kan jag köpa för att komma billigast undan?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ebay är det paypal som gäller. Till ditt paypal konto kan du betala in eller koppla ett bank/kredit kort.

På adressen här nedanför finns batterier för 8.69 euro plus 2,90 euro frakt, från tyskland och köper du två är frakten fortfarande bara 2,90, så då har du att välja mellan dessa och det du länkade till för 190kr. Är det bara skit så har du ändå inte kastat så mycket pengar i sjön.

Försäljaren har 99,3% positiva omdömen vilket är relativt bra

 

http://www.ebay.co.uk/sch/Batteries-/162045/i.html?_from=R40&_sop=15&_nkw=bmb9&rt=nc&LH_PrefLoc=3&_trksid=p2045573.m1684

 

Länk till försäljarens omdömen 34 negativa och drygt 6000 positiva den senaste månaden

http://feedback.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&ftab=AllFeedback&userid=world-2-power&iid=390547063710&de=off&items=25&interval=30&which=all&_trkparms=All_null

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter intressant om det skulle funka.

 

Här finns hela bruksanvisningen - sidan 207 https://minfil.org/5903j7bdb7/bruksanvisning.pdf

 

AC-adaptern (extra tillval) kan endast användas med den särskilda likströmskopplaren från Panasonic (extra tillval). Endast AC-adaptern (extra tillval) kan inte användas.

 

Förberedelse: Stäng av kameran och bekräfta att objektivfattningen är indragen.

 

Öppna kort-/batteriluckan och DC-omkopplarens lock

 

Sätt i DC-omkopplaren i den här apparaten

••Sätt i den genom att trycka på mitten av DC-omkopplaren.

••Tryck på DC-omkopplaren tills den låsts med spak.

 

Dra ut kabeln genom öppningen som visas på bilden och stäng sedan kort/batteriluckan

••Var försiktig så att du inte klämmer kabeln när du stänger kort/batteriluckan.

 

Koppla AC-adaptern till elnätet

 

Anslut AC-adaptern till [DC IN]-uttaget på DC-omkopplaren

 

Använd alltid en AC-adapter från Panasonic (extra tillval).

När du använder en AC-adapter ska AC-kabeln som levereras med adaptern användas.

Om AC-adaptern och DC-omkopplaren inte behövs, kan du ta av dem från digitalkameran. Håll DC-omkopplarens lock stängt.

Läs även bruksanvisningen för AC-adaptern och DC-omkopplaren

post-136970-0-91308900-1440569693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...