Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför svarar ingen? Håller internet på att lägga av...


tomashag

Rekommendera Poster

Ja, jag har kört Norton Removal Tool. Eftersom det fungerade lika dåligt när jag körde Win 7 så ska man kanske inte skylla på Win 10. Att ominstallera allt på C: verkar gränsa till arbete, så det vill jag nog undvika i det längsta! Vad tror du om att ansluta datorn direkt till modemet? Jag får väl hålla rätt på en ny IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Ta fram Kommandotolken som administratör, t ex genom att högerklicka på Start-knappen och välja "Kommandotolken (Admin)". Skriv in dessa kommandon:

ipconfig /flushdns
netsh winsock reset catalog
netsh int ip reset c:\resetlog.txt

 

Starta om datorn.
 

Om annat som är anslutet till router/accesspunkt/switch fungerar är jag tveksam till att det hjälper att ansluta direkt till modemet, men det skadar ju inte att pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann Cecilia, du gjorde det igen! Nu fungerar det som det ska. Tack så hemskt mycket! Vad kan ha hänt med datorn? Är de kommandona du angav något som man bör köra med jämna mellanrum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul!

 

Det är kommandon som nollställer vissa saker som har med nätverksanslutningar att göra. Man ska bara använda dem när man har allvarliga problem med en nätverksanslutning för de kan också ta bort sånt som ett antivirusprogram har lagt som skydd för nätverksanslutningen. Nu kan du nog installera Norton igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg den lycka som varar beständigt - felet är tillbaka igen, lika illa som förut :( . Snart får jag väl ge upp och acceptera att jag får försöka flera gånger innan jag kommer ut på vissa sajter! Jag har försökt köra de tre kommandon som du angav, Cecilia, men nu gjorde det ingen skillnad. Norton var igång liksom den var när jag körde kommandona första gången och då fungerade det ju efteråt. Jag stängde bara av Norton ett kort ögonblick när jag såg att det inte var någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss se vad som är igång i datorn, t ex när det gäller nätverksanslutningar.

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.
Bifoga de två loggarna till ditt svar.
Klicka på Använd fullständig editor för att se hur du bifogar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss se vad som är igång i datorn, t ex när det gäller nätverksanslutningar.

 

Som vanligt la sig Norton i och tog bort programmet men det gick att återställa. Här kommer resultatet.

Addition.txt

FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATTENTION: System Restore is disabled
Systemåterställning är väldigt bra att ha när man har problem i datorn och vill pröva olika saker.

 

MSCONFIG\startupreg: AS00_WN311B => C:\Program Files\NETGEAR\WN311B\Utility\WN311B.exe -hide
Ovanstående är avstängt i msconfig/Aktivitetshanteraren - Autostart. Är det ngåot som har med det trådlösa nätverket att göra?

 

Det finns flera fel i Loggboken som verkar ha med nätverksanslutningen att göra:

Error: (09/09/2015 08:18:51 AM) (Source: Service Control Manager) (EventID: 7001) (User: )
Description: Tjänsten Net.Tcp Lyssnaradapter är beroende av tjänsten Net.Tcp Tjänst för delning av port. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel: %%1058

Error: (09/08/2015 10:21:46 PM) (Source: Service Control Manager) (EventID: 7031) (User: )
Description: Tjänsten User Data Access_Session1 avslutades oväntat. Den har gjort detta 1 gång(er). Följande åtgärd kommer att utföras om 10000 millisekunder:

 

Error: (09/08/2015 10:21:46 PM) (Source: Service Control Manager) (EventID: 7031) (User: )
Description: Tjänsten User Data Storage_Session1 avslutades oväntat. Den har gjort detta 1 gång(er). Följande åtgärd kommer att utföras om 10000 millisekunder: Starta om tjänsten.

Error: (09/08/2015 10:21:46 PM) (Source: Service Control Manager) (EventID: 7031) (User: )
Description: Tjänsten Contact Data_Session1 avslutades oväntat. Den har gjort detta 1 gång(er). Följande åtgärd kommer att utföras om 10000 millisekunder: Starta om tjänsten.

Error: (09/08/2015 10:21:46 PM) (Source: Service Control Manager) (EventID: 7031) (User: )
Description: Tjänsten Synkroniseringsvärd_Session1 avslutades oväntat. Den har gjort detta 1 gång(er). Följande åtgärd kommer att utföras om 10000 millisekunder: Starta om tjänsten.
 

Samt samma fel tidigare igår, klockan 8:41.

 

Samt 3 minuter efter den första:

Error: (09/08/2015 08:21:41 PM) (Source: Application Error) (EventID: 1000) (User: )
Description: Felet uppstod i programmet med namn: NIS.exe, version 13.0.2.6, tidsstämpel 0x55772924
, felet uppstod i modulen med namn: MSVCR110.dll, version 11.0.51106.1, tidsstämpel 0x5098858e
Undantagskod: 0xc0000409
Felförskjutning: 0x0009f967
Process-ID: 0x88c
Programmets starttid: 0xNIS.exe0
Sökväg till program: NIS.exe1
Sökväg till modul: NIS.exe2
Rapport-ID: NIS.exe3
Fullständigt namn på felaktigt paket: NIS.exe4
Program-ID relativt till felaktigt paket: NIS.exe5

Stämmer dessa tidpunkter överens med när nätverksfelet inträffade?

Eventuellt anges tiderna ovan i GMT eller UTC, dvs 1 eller 2 timmar fel jämfört med svensk sommartid.

 

I Loggboken förekommer även Hub.exe som kraschar. Vad finns det för Hub.exe i din dator?

 

SUPERAntiSpyware verkar ha drivrutiner som är daterade 2011, det kan tänkas att de inte fungerar väl ihop med Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag system restore? Netgearprogrammet är från ett tidigare trådlöst nätverkskort. Jag kan tyvärr inte säga något om tidpunkter - jag är ofta ute på nätet och har nästan alltid problem med vissa sajter. Hub.exe hittar jag inte mha sökprogrammet Everything. Jag hittar dock diverse filer där hub ingår, de verkar ha något med Edge att göra. Jag får emellertid fel med både Firefox, Edge och Chrome. Att Superantispyware skulle vara från 2011 tror jag inte på, tittar jag i installerade program så borde det vara från juli i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Sök efter systemåterställning.

 

2. Då får du kolla om det just kommit något i Loggboken när du får problem.

 

3. Du kan mycket väl ha installerat Superantispyware i somras och en del av dess filer är säkert nyare men dess drivrutiner är från 2011. Har du stor nytta det programmet?

 

4. Men inget annat ovanligt i loggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Superantispyware verkar göra nytta. Jag körde nyss en komplett skanning och fick 709 (!) träffar på vad dom kallar adware tracking cookies och då var det bara några dagar sedan jag körde skanningen senast. Frågan är kanske hur pass stor skada dom gör. Antalet träffar har stigit dramatiskt sedan jag uppgraderade till Win 10. Om det bara är ett sammanträffande kan man kanske fråga sig.

Det kommer inga felmeddelanden i Windows loggarna när webläsaren inte hittar en sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies är aldrig skadlig för datorn för de är bara små textfiler. Cookies skrivs av den webbplats man ser och kan bara läsas av samma webbplats, de kan användas t ex för att spara att du vill loggas in automatiskt på en webbplats och för att webbplatsen ska veta vilka annonser du sett och klickat på. Den andra typen kallas för tracking cookies för att de används för att hålla koll på dig och vad du gör på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande samma problem - ibland kommer jag in direkt på en sajt, andra gånger får jag försöka flera gånger innan det lyckas. Nu tog det t.ex. två försök innan jag kom in på Eforum. Finns det något mer jag kan försöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gjorde jag tidigare - inget att se då (loggboken för program och system). Nu när jag försöker igen så funkar förstås uppkopplingen mot alla sajter blixtsnabbt! Makterna verkar vara emot mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst problemet! Jodå, det är faktiskt sant, jag har nämligen installerat Kubuntu Linux och har nu inga som helst problem att komma ut på nätet. Vad sägs om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, nu var min tanke nog inte att fortsätta att köra på Linux (inget bankid) utan att bara kolla att det gick bra att komma ut på nätet - och det gjorde det ju! Det måste (?) alltså vara något i Windows som gör att det krånglar. Kan du möjligen komma på något mer som jag kan testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutin som bråkade kanske? Svårt att veta exakt. Om du kör det drastiska och installera om Windows  känns det troligt att det kommer fungera som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det verkar som Windowset inte är riktigt friskt. Nu har klockan fått för sig att visa 4 timmar fel. När jag kör Linux så visar den rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet beror då antagligen på att CMOS-batteriet på moderkortet är slut. Det gör att klockan stannar när du stänger av datorn. För att Internet skall fungera korrekt måste klockan gå rätt med liten marginal (några sekunder). Linux hämtar vid uppstaren rätt tid från en NTP-server och ställer klockan efter den.

 

Du bör byta batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inte batteriet. Jag mätte och det visade 3.2V. Jag gick in i bios och ändrade tiden och då visar också Windows rätt tid, men något måste ju ha ändrat klockan och det var inte jag :) .

Vad gäller ursprungsproblemet, att jag har svårt att komma ut på nätet, så kan man fråga sig om det hjälper att ominstallera Windows 10 - jag hade ju samma problem med Windows 7.

Det går fortfarande bra när jag kör Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tidszonen ha ändrats. Klicka på klockan nere till höger och sen Datum och Tidsinställningar

 

Har det provats med andra drivrutiner för nätverkskortet från datorleverantören och tillverkaren av nätverkskortet.

 

Trasigt kort kanske också möjlig orsak.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo faktiskt, den hade ställt sig på Monrovia,Reykjavik! Vad gäller andra drivrutiner, så tycker jag nog att jag borde ha problem med att komma ut till alla sajter om det är något problem med drivrutinerna, inte bara till vissa och bara ibland. Jag fick ju problem med både trådlös anslutning och så småningom även med den trådbundna anslutningen. Om det var något problem med routrarna så borde det väl visa sig också när jag kör Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo faktiskt, den hade ställt sig på Monrovia,Reykjavik! Vad gäller andra drivrutiner, så tycker jag nog att jag borde ha problem med att komma ut till alla sajter om det är något problem med drivrutinerna, inte bara till vissa och bara ibland. Jag fick ju problem med både trådlös anslutning och så småningom även med den trådbundna anslutningen. Om det var något problem med routrarna så borde det väl visa sig också när jag kör Linux.

Den felaktiga tidszonen kan maximalt ge två timmars fel beroende på hur sommartid konfigurerats

 

Jag skulle, innan jag gör en ominstallation eller återställning (reparation) av Windows 10, testa andra drivrutiner. Även om det kanske kan upplevas ologiskt. Det är inte så betungande att ta reda på vilket kort som sitter i och sedan undersöka om det finns nyare drivrutiner och testa dessa. Man kan också ominstallera den befintliga rutinen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...