Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvångsuppdatering till Win 10?


Börni

Rekommendera Poster

Jag har en Win 7 bärbar som uppdaterats med Windows Update på vanligt sätt. Den datorn, som är min huvuddator, har jag nu allvarliga problem med (mer om det senare i separat tråd). Jag har också en Win 10-uppdaterad surfplatta som också har problem (här får jag väl skylla mig själv som gjort en ren installation). Dessutom har jag två andra plattor som än så länge har Win 8.1 med Bing. Jag vill förstås ha nånting kvar som fortfarande fungerar så jag har stängt av Win Update på båda. Då händer följande:

 

Jag vill ju ha fortlöpande viktiga uppdateringar av Windows 8.1 så jag går in på Windows Update och söker själv. Resultatet säger: Uppgradera till Win 10!

Då klickar jag på raden "Visa alla tillgängliga uppdateringar". 3 viktiga uppdateringar visas, jag klickar i alla och går vidare till 2 valfria. Där får jag förslag till Windows 10 (redan förvald) samt Skype. Jag klickar bort Windows 10.

 

Nu står längst ner i fönstret: Totalt antal valda: 3 viktiga uppdateringar (20.1 - 20.2 MB) och knappen "Installera". Jag trycker på knappen - vad tror ni händer?

 

Hämtningsfönstret visas nu med texten "Hämtar Windows 10" !!!

 

Jag kastar mig på stoppknappen och lyckas få stopp på eländet. Jag slapp Win 10 denna gången men fick heller inga nödvändiga uppdateringar av Win 8.1.

 

Detta var ingen engångsföreteelse, så här blir det varje gång.

 

Får man svära i detta forum? VAD I H-E HÅLLER MICROSOFT PÅ MED?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan högerklicka på vald uppdatering och dölja denna i Windows 7/8 (via Åtgärdscenter eller Kontrollpanelen - inte via Windows update appen i Windows 8 tror jag).

Om du sedan vill ha fram den igen så väljer du att visa dolda uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan högerklicka på vald uppdatering och dölja denna i Windows 7/8 (via Åtgärdscenter eller Kontrollpanelen - inte via Windows update appen i Windows 8 tror jag).

Om du sedan vill ha fram den igen så väljer du att visa dolda uppdateringar.

Tack, det visste jag inte att man kunde, bra att veta till en annan gång. Men Microsoft är smartare än så. Jag testade metoden och visst hamnade Windows 10 i listan över dolda uppdateringar. Det är bara det att Microsoft inte tycks bry sig ett dugg om det.

När jag testar att installera mina viktiga uppdateringar igen så sätter hämtningen av Win 10 i gång som vanligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att inte någon av de tre viktiga uppdateringarna har något att göra med Windows 10 genom att läsa deras informationssidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att inte någon av de tre viktiga uppdateringarna har något att göra med Windows 10 genom att läsa deras informationssidor?

Absolut. Det är uppdatering av Internet Explorer, Internet Explorer Flash och Win 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar den vita Windows 10 uppgraderingsikonen i aktivitetsfältet?

Går det inte via denna att avboka Windows 10?

 

Du kan ju närsomhelst inom ett år från släppdatumet 29/7-2015 uppgradera gratis ändå, helst via DVD eller USB-sticka som man då bränner ut iso-flen til och då måste Windows vara uppe och köra sedan startar man setup-filen från det mediat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar den vita Windows 10 uppgraderingsikonen i aktivitetsfältet?

Går det inte via denna att avboka Windows 10?

 

Du kan ju närsomhelst inom ett år från släppdatumet 29/7-2015 uppgradera gratis ändå, helst via DVD eller USB-sticka som man då bränner ut iso-flen til och då måste Windows vara uppe och köra sedan startar man setup-filen från det mediat

Med högerklick kommer en meny där du bl a kan se status. Avboka kan man inte göra men statusen är att nedladdning pågår. Det står säkert så för att nedladdningen påbörjats (flera gånger) men avbrutits. Ingenstans finns något om att stoppa processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det visste jag inte att man kunde, bra att veta till en annan gång. Men Microsoft är smartare än så. Jag testade metoden och visst hamnade Windows 10 i listan över dolda uppdateringar. Det är bara det att Microsoft inte tycks bry sig ett dugg om det.

När jag testar att installera mina viktiga uppdateringar igen så sätter hämtningen av Win 10 i gång som vanligt!

Underligt, jag har dolt Windows 10 uppdateringen och installerat andra uppdateringar 2 ggr utan att Windows 10 har försökt installera sig.

 

Med högerklick kommer en meny där du bl a kan se status. Avboka kan man inte göra men statusen är att nedladdning pågår. Det står säkert så för att nedladdningen påbörjats (flera gånger) men avbrutits. Ingenstans finns något om att stoppa processen.

Högerklicka inte på ikonen. Öppna den med vänsterklick. Klicka på de 3 strecken uppe till vänster. Välj Bekräftelse och där ska du hitta Avbryt reservation eller Avboka .....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt, jag har dolt Windows 10 uppdateringen och installerat andra uppdateringar 2 ggr utan att Windows 10 har försökt installera sig.

 

Högerklicka inte på ikonen. Öppna den med vänsterklick. Klicka på de 3 strecken uppe till vänster. Välj Bekräftelse och där ska du hitta Avbryt reservation eller Avboka .....

Den avbokningsmöjligheten var väl gömd, jag hade aldrig hittat den utan ditt tips. Alltså, jag avbokade och efter det visade Win 10-fönstret vänligt nog att det fanns möjlighet att reservera (på nytt, kan man förmoda). Sedan till Windows Update, Ny sökning och inget spår av Win 10 fanns i sökresultatet. Såg bra ut - bara mina 3 viktiga uppdateringar var valda och jag tryckte på knappen "Installera". Gissa vad som hände?

 

Rätt - Windows 10 började ladda ner igen.

 

Jag har en gissning till. Anledningen till att du lyckats stoppa Win 10-uppdateringen kan vara att du dolt den och avbokat reservationen INNAN nedladdningen kommit igång. Jag tror det är så att när processen väl startat så finns det inget som kan stoppa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte avbokat, bara dolt den och det gjorde jag efter att Windows 10 ville installera sig första gången tillsammans med andra uppdateringar. Då stoppade jag alla uppdateringar och valde att dölja Windows 10. Sedan dess har den inte försök mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte avbokat, bara dolt den och det gjorde jag efter att Windows 10 ville installera sig första gången tillsammans med andra uppdateringar. Då stoppade jag alla uppdateringar och valde att dölja Windows 10. Sedan dess har den inte försök mera.

OK. Det borde förstås räcka med att dölja. Men frågan är om du dolde innan hämtningen av Win 10 kommit igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på min Windows 10 som är dold är 2732 MB. Hur stor är din? Min är också markerad som "valfri".

 

I uppdateringshistoriken för Windows update har jag en misslyckad och en avbruten uppdatering av Windows 10.

 

Det var efter det som jag dolde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på min Windows 10 som är dold är 2732 MB. Hur stor är din? Min är också markerad som "valfri".

 

I uppdateringshistoriken för Windows update har jag en misslyckad och en avbruten uppdatering av Windows 10.

 

Det var efter det som jag dolde den.

Min Win 10 är på 2093 MB och valfri. Mina problem med tvångsuppdatering började egentligen för 10 dar sedan, jag provade en gång om dan i några dar och lade saken åt sidan för att grubbla över annat under tiden. Det syns som flera misslyckade resp avbrutna uppdateringar i statistiken för de dagarna. Det underliga är att de av mig avbrutna försöken som ägt rum idag och igår inte syns alls. Däremot visas dagens misslyckade försök att installera viktiga uppdateringar till nuvarande Win 8.1.

Det är slarvigt av mig att inte ha kollat uppdateringshistoriken förut. Det är väl bristande rutin. Men det finns två möjligheter. Antingen är det så att Windows Update-fönstret påstår att Win 10 uppdatering hämtas och till och med visar det typiska meddelandet om "kollar kraven" medan det i verkligheten är mina 3 önskade viktiga uppdateringar som hämtas. Eller så är det tvärtom. Windows hämtar filerna till Win 10 men det är dom önskade men ej hämtade viktiga uppdateringarna som felaktigt hamnar i statistiken.

 

Jag vet det låter krångligt men det är svårt att få någon logik i detta. Verkar som enda möjligheten att få veta är att löpa linan ut och se vad som laddas hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken varierar pga att drivrutinernas storlek varierar mellan olika datorer.

 

Det verkar vara helt normalt med flera misslyckade uppdateringar med Windows 10 i uppdateringshistoriken innan man verkligen blir erbjuden att starta uppgraderingen, Redan dagen innan Windows 10 släpptes så rapporterade folk att de hade flera misslyckade Windows 10 där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken varierar pga att drivrutinernas storlek varierar mellan olika datorer.

 

Det verkar vara helt normalt med flera misslyckade uppdateringar med Windows 10 i uppdateringshistoriken innan man verkligen blir erbjuden att starta uppgraderingen, Redan dagen innan Windows 10 släpptes så rapporterade folk att de hade flera misslyckade Windows 10 där.

Jag ser inga misslyckade Win 10 utöver dom jag själv stoppade.

Vad tycker du jag ska göra nu? Jag får f n inga kritiska uppdateringar av Win 8. Det är ju inte hållbart i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick idag Windows 10 uppdateringen tillsammans med andra uppdateringar. Jag bockade av Windows 10, dolde den och installerade de andra uppdateringarna. Gick hur bra som helst. Inget Windows 10.

 

Har inte en aning varför det inte fungerar för dig. Du kanske ska prata med Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev just ett förslag om systemåterställning i den andra tråden om ungefär samma problem.

//eforum.idg.se/topic/349722-windows-10-uppdatering/?do=findComment&comment=1661311

En bra idé som borde fungera men det gör den inte i min platta i alla fall. Märkligt nog så tycks inte Windows Update påverkas av systemåterställning. T ex så dolde jag ju Win 10-uppdateringen i går, den ligger kvar som dold när jag återställer till 10 dagar bakåt i tiden. Windows Update visar nu ett flertal viktiga uppdateringar och 2 valbara, varav ingen är Win 10-uppdateringen. Då tycker man ju att det är bara att köra "Installera" men precis som förut drar då Win 10 igång.

 

Om jag hade klarat mig om jag återställt till datum före Win 10 releasedatum får jag tyvärr aldrig veta. Det finns inte återställningspunkter så tidigt, jag hade väl varit för snål med att allokera minne till återställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en aning varför det inte fungerar för dig. Du kanske ska prata med Microsoft.

Jag kanske har sagt nåt elakt om Microsoft nån gång och dom är långsinta? :-)

 

Allvarligt talat, jag har inga förväntningar på att deras chat ska lösa detta men visst ska jag prova.

 

Edit: Kan inte längre hitta deras chat, verkar som dom fått för mycket jobb efter Win 10 och tagit ner den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att för närvarande nå en supporttekniker som jobbar för Microsoft verkar vara Facebook och Twitter, tror inte de hinner med allt där heller, men den tekniker som brukar svara i Microsoft Community är nu fullt upptagen med FB och Twitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre och Varja (se länken) har väl redan färdighämtat Windows 10 , att den nu dolts hindrar uppgradeing till 10 an

 

Börni har inte färdighämtat 10 an och döljande hindrar tydligen inte fortsatt hämtning. Troligen kommer man senare när hämtningen är klar kunna hindra uppgraderingen genom att dölja den.

 

I vilket fall skall man enligt MS efter komplett hämtning själv kunna välja när uppgraderingen skall ske.

 

Själv är jag nöjd med att inte gått på Microsofts jippo med att förhandsboka uppgraderingen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydelse om Windows 10 är färdig hämtat eller ej. Det här meddelandet får jag när jag öppnar info rutan för Windows 10 på min laptop. På min stationära står det "Ladda ner - Slutför" istället för "Ladda ner - Pågår". På bägge går det att stoppa Windows 10 genom att dölja den.

 

post-36233-0-95529500-1440136048_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ingen betydelse om Windows 10 är färdig hämtat eller ej. Det här meddelandet får jag när jag öppnar info rutan för Windows 10 på min laptop. På min stationära står det "Ladda ner - Slutför" istället för "Ladda ner - Pågår". På bägge går det att stoppa Windows 10 genom att dölja den.

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

Okaj!

 

Men man kan fråga sig vad som händer för TS om hen låter hämtningen pågå i bakgrunden tills den är klar .Har man då ändå inte möjlighet att avvakta med uppgraderingen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...