Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att högerklicka på skrivbordet efter ren Win 10-installation


Börni

Rekommendera Poster

Jag har gjort en ren Win 10-installation på en platta som från början har Win 8.1 med Bing pga att den är Kina-tillverkad och jag ville försöka ta chansen att bli av med kinesiska språket i grundinstallationen. Jag skapade först ett installationsmedia på USB med Microsofts verktyg på min helsvenska Win7 bärbara. Anledningen är att jag fått för mig att installationsmediet automatiskt får samma språkversion som datorn den skapas på. Jag förstod att jag skulle få problem med att få tag på drivrutiner efteråt och så blev det också. Jag inbillar mig att jag fått alla drivrutiner på plats nu men jag har fortfarande (minst) ett olöst problem. Om det har direkt med drivrutiner att göra eller något galet i Win 10 vet jag inte.

 

Högerklick på skrivbordet fungerar inte - det händer ingenting. Högerklick på andra ställen fungerar så långt jag kan se. Jag ser inte heller några ikoner på skrivbordet. Det kan ju ha att göra med att man vanligtvis aktiverar visning av ikoner genom att högerklicka på skrivbordet.

 

Processorn är en Z3735F med inbyggd Intel HD-grafik.

 

Har någon några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om detta gäller även Windows 10 och plattor men man kan få problem med högerklicksmenyer om de innehåller ett menyval som pekar ut ett program som inte längre finns kvar. Jag har sett andra använda en specialfunktion i CCleaner för hantering av högerklicksmenyer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om detta gäller även Windows 10 och plattor men man kan få problem med högerklicksmenyer om de innehåller ett menyval som pekar ut ett program som inte längre finns kvar. Jag har sett andra använda en specialfunktion i CCleaner för hantering av högerklicksmenyer.

Högerklickmenyn för skrivbordet innehåller normalt inget som pekar på programvara om man inte ska anse att Grafikegenskaper och Grafikalternativ pekar på programvaran för Intels HD-grafik. Dessutom rör det sig om en ren installation och jag har inte kommit så långt att jag börjat lägga in några program.

 

Men hur som helst, jag erinrade mig att direkt efter Win 10-installationen fanns det inte ens något bildskärmskort i Enhetshanteraren och Intels drivrutiner anlände småningom i 2 etapper. Så kanske det inte fanns några Grafikegenskaper och Grafikalternativ i början vilket kan ha strulat till högerklicket?

 

Rätt långsökt, men jag avinstallerade först drivrutinen i Enhetshanteraren och sedan all Intel HD programvara. Då hade jag fortfarande ett bildskärmskort - Microsoft Basic Display Adapter - men inget högerklick på skrivbordet. Sen installerade jag tillbaka Intel HD-grafiken och har fortfarande inget högerklick på skrivbordet.

 

En kort utflykt som inte ledde nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just upptäckt något som kan vara relevant. I Win 10 finns en sk Aktivitetsvy och en ikon för denna finns i Aktivitetsfältet. När jag öppnar Aktivitetsvyn i min konverterade f d Win 7 bärbara (som iofs har andra problem) så finns i nedre högra hörnet ett plustecken som öppnar ett nytt skrivbord. I plattan utan högerklick FINNS INGET SÅDANT PLUSTECKEN! Det går alltså inte att öppna ett nytt skrivbord.

 

Detta måste vara ett fel och nu är det alltså två fel som båda har med skrivbord att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...