Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 bugg i högerklicksmenyer


Djurmo

Rekommendera Poster

Efter uppgradering till win10 home från 8.1 råkade jag ut för en irriterande bug.

Vid högerklick i t.ex. Chrome så är menyn helt tom och genomskinlig. Men när jag trycker print screen så dyker innehållet upp. Detta är inte endast en bugg i t.ex. Chrome, samma gäller när man trycker Win+x då är menyn helt tom tills man trycker prt screen. Start av små stystemprogram som enhetshanteraren ger en vit menyrad, ett rött stägningskryss samt tomt programfönster, tills ja... Print screen. Det gör det lite svårt att dela med mig av bilder på problemet som ni kanske förstår. Ja, även när man klickar på den lilla pilen i höger nederkant för menyn med aktiva program, tom genomskinlig ruta tills print screen.

 

Är det fler som råkat ut för detta? Och har någon av er något förslag på åtgärd? Omstart och sånt har jag testat, uppgraderade för en dryg vecka sedan så det verkar vilja vara permanent och det känns lite störigt och drygt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte återskapa det du beskriver

 

Menyerna fungerar som de ska för mig.

 

Alla drivrutiner (moderkort, grafik, nätverk osv) uppdaterade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett asus moderkort och assistenten en-uppdate hävdar att drivisarna är de senaste, kör bara med den inbyggda grafiken så ja, det var inte så mycket att uppdatera... Läste om ett cmd kommando sfc /scannow, ska testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja kör det, det skadar inte. Går igenom och reparerar eventuellt skadade/påverkade systemfiler.

 

Sök på nätet om andra drabbats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där sfc gav bara som resultat att någon fil var paj. 

Fick sedan tips om DISM, ett cmd program som skulle kunna fixa lite med korrupta filer. Man skrev då

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

 

Men ja, här fick jag bara ytterligare en gång veta att det fanns korrupta filer. Då fick man dessutom detta instruktiva meddelande: 

 

The source files could not be found. Use the "Source" option to specify the location of the filesthat are required to restore the feature. for more inffo on specifying a source location, seehttp://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=243077 

 

Men hur man använder Source-komandot lyckades jag inte utröna.

 

Ja, det var en intel-grafik i cpu körde deras programvara som Flyfisherman länkade och den ville uppdatera 2 drivisar, får se om det ville fungera... 
(Ursäkta den lite knepiga citeringen här, men ja.-... datorn är lite ryckig... =)

 

ja kör det, det skadar inte. Går igenom och reparerar eventuellt skadade/påverkade systemfiler.

 

Sök på nätet om andra drabbats.

 

 

Är det ett Intel eller AMD grafik inbyggd i CPU du kör med?

För även om assistenten från Asus säger att du har dom senaste drivrutinerna så kanske inte det gäller just grafikdrivrutinerna.

 

För Intel kör Driver Update Utility

För AMD kör Automatically Detect and Install Your Driver

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... drivisarna uppdaterade, men problemet är det samma.

Känns meckigt att göra en hel ominstallation dock, vore gott om det gick att reparera den korrupta filen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...