Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det finns ingen som kan hjälpa mej i Linuxforumet heller...


MariaE

Rekommendera Poster

Det finns ingen som kan hjälpa mej i Linuxforumet heller... Jag kan inte bifoga några logfiler... Antingen blir de för stora eller så har de fel namn eller fel tillägg...

:angry:  :thumbsdown:

Jag måste nog leta fram Windows 98 skivan och börja om  :angry:

Jag skulle inte ha börjat med Wine . Det var nog därför det blev fel...Windows program ska vara på en Windows dator... Men jag kan läsa en av mina skivor med nationalencyklopedin i min Linuxdator nu efter som jag har installerat Wine... Men det blir fortfarande fel med filhanteraren. Det gör att jag inte kan öppna vissa mappar och filer... :angry:

 

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte blir det en massa fel (eller vad det nu är) i Linux för att man installerar Wine från förrådet. Helt normalt att folk kör Windows-prograam i Wine utan att få några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Linuxinstallation påverkas inte av problem i Wine.

I värsta fall, avinstallera Wine helt, med borttagning av filer och se till att radera den mapp som heter .Wine.

Gör sedan om installationen av Wine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Linuxinstallation påverkas inte av problem i Wine.

I värsta fall, avinstallera Wine helt, med borttagning av filer och se till att radera den mapp som heter .Wine.

Gör sedan om installationen av Wine.

Jag tror inte att den vanliga filhanteraren funkar då heller... //eforum.idg.se/topic/349585-filhanteraren-mm-funkar-inte-i-linux/

Orsaken till att jag installerade Wine var för att kunna använda några DVD-R bl.a. nationalencyclopedin som är för Windows 98... Det var nog därför det blev fel... Om det hade varit för Windows 7 hade det nog inte blivit fel med filhanteraren och annat... Windows 98 raderar ju Linux... Om man startar med den skivan Windows 98 skivan i så står det oallokerat utrymme när man startar Fdisk.

/ Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Windows-program, oavsett vilken Windows-version de är skrivna för, påverkar inte någon filhanterare i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnome disk utility går inte att installera  :angry: Där finns ett formateringsprogram för Linux påstås det...  Jag ska försöka igen nån annan dag. Då kan jag börja om med nån Linux som funkar. När jag har hämtat alla program som jag behöver då tänker jag inte koppla upp mej igen.... Det blir ju bara fel... 

 

//eforum.idg.se/topic/348449-man-kan-ha-kul-med-linux-%C3%A4ven-om-man-inte-%C3%A4r-uppkopplad/

Det var en del där som lurade mej att koppla upp mej...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte fel i någon Linux-distribution för att datorn är ansluten till internet. Jag skulle tro att minst 99% av alla Linux-installationer är anslutna till internet och uppdateras automatiskt utan att det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnome disk utility går inte att installera  :angry: Där finns ett formateringsprogram för Linux påstås det...  Jag ska försöka igen nån annan dag. Då kan jag börja om med nån Linux som funkar. När jag har hämtat alla program som jag behöver då tänker jag inte koppla upp mej igen.... Det blir ju bara fel... 

 

//eforum.idg.se/topic/348449-man-kan-ha-kul-med-linux-%C3%A4ven-om-man-inte-%C3%A4r-uppkopplad/

Det var en del där som lurade mej att koppla upp mej...

/Maria

Vad ska du ha Gnome disk utility till? Du behöver inte formattera disken i förväg vid installation, installationsprogrammet gör det åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha Gnome disk utility till? Du behöver inte formattera disken i förväg vid installation, installationsprogrammet gör det åt dig.

Jag ska testa med en av mina andra Linuxskivor som jag har. Jag laddade ner ett program som heter hformat också men jag har inte kommit på hur det används ...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte fel i någon Linux-distribution för att datorn är ansluten till internet. Jag skulle tro att minst 99% av alla Linux-installationer är anslutna till internet och uppdateras automatiskt utan att det blir problem.

Det beror ju på vilka program man installerar. Om man råkar ladda ner program med nivå 4 så kan det bli fel. Nivå 4 och 5 är bara till för de som är väldigt duktiga på Linux eller på datorer ... Dessa program ska man inte installera om man inte är bra på Linux eller datorer iallmänhet. Compiz, Dbus, X-orgserver, KDE desktop, Linux, Linux Firmware, Firefox. Ibland blir nivå 4 och 5 avmarkerade trots att man har  blockerat dessa updateringar. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilka program man installerar. Om man råkar ladda ner program med nivå 4 så kan det bli fel. Nivå 4 och 5 är bara till för de som är väldigt duktiga på Linux eller på datorer ... Dessa program ska man inte installera om man inte är bra på Linux eller datorer iallmänhet. Compiz, Dbus, X-orgserver, KDE desktop, Linux, Linux Firmware, Firefox. Ibland blir nivå 4 och 5 avmarkerade trots att man har  blockerat dessa updateringar. 

 

/Maria

Nej, det beror inte på vilka program du installerar, det du pratar om här gällande nivå 4 och 5, handlar ju om motsvarigheten till Windows Update, handlar inte om andra, vanliga program du installerar, du har fortfarande lätt för att blanda ihop olika saker.

 

Fortfarande, försök lyssna på dom härinne som faktiskt kan Linux, som använder detta dagligen, och gjort så i många år, men du är fortfarande envis, och tycker att allt krånglar, och det går inte...Lite kan dina problem vara att du är envis och ska hålla på med dina gamla datorer som inte orkar så mycket, och så handlar det om okunskap, och din envishet med att du måste ha allt på engelska, fast du säger att du har svårt med engelska. Fortfarande gillar du tydligen att krångla till det för dig, istället för att göra det lättare för dig. Varför vara så envis jämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det beror inte på vilka program du installerar, det du pratar om här gällande nivå 4 och 5, handlar ju om motsvarigheten till Windows Update, handlar inte om andra, vanliga program du installerar, du har fortfarande lätt för att blanda ihop olika saker.

 

Fortfarande, försök lyssna på dom härinne som faktiskt kan Linux, som använder detta dagligen, och gjort så i många år, men du är fortfarande envis, och tycker att allt krånglar, och det går inte...Lite kan dina problem vara att du är envis och ska hålla på med dina gamla datorer som inte orkar så mycket, och så handlar det om okunskap, och din envishet med att du måste ha allt på engelska, fast du säger att du har svårt med engelska. Fortfarande gillar du tydligen att krångla till det för dig, istället för att göra det lättare för dig. Varför vara så envis jämt.

Jag har haft engelska programvaror i över 15 år så jag kan de vanligaste datatermerna på dataengelska men jag kan inte teknisk dataengelska. När det gäller Windows update så är det lättare att se vilka program som installeras. Det går inte med uppdateringshanteraren i Linux alla gånger. Men det kommer att bli en ny Linux på min blåa dator. Jag måste nog bränna en  ny skiva. Jag fick bort allt iallafall med hjälp av Red hat 8.0 . Jag tog ut skivan innan den började installera om Linux. Just nu är datorn ostartbar... De andra skivorna som jag testade med var det andra filer på också men jag hade bara skrivit Linux på skivorna. Det var kort och bildfiler på en del av dem och de går inte att installera Linux med :)  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det beror inte på vilka program du installerar, det du pratar om här gällande nivå 4 och 5, handlar ju om motsvarigheten till Windows Update, handlar inte om andra, vanliga program du installerar, du har fortfarande lätt för att blanda ihop olika saker.

 

Fortfarande, försök lyssna på dom härinne som faktiskt kan Linux, som använder detta dagligen, och gjort så i många år, men du är fortfarande envis, och tycker att allt krånglar, och det går inte...Lite kan dina problem vara att du är envis och ska hålla på med dina gamla datorer som inte orkar så mycket, och så handlar det om okunskap, och din envishet med att du måste ha allt på engelska, fast du säger att du har svårt med engelska. Fortfarande gillar du tydligen att krångla till det för dig, istället för att göra det lättare för dig. Varför vara så envis jämt.

Jag har aldrig fått problem när jag har installerat uppdateringar med Windows update ingen annan som jag känner har fått det. Dessa personer är varken datatekniker eller datakonsulter eller nåt annat inom högre datavetenskap. Linux är svårare i det fället... Då måste man nog veta vilka andra moduler man har i datorn också och hur de är konfigurerade...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt installera Linux Mint Rafaela Xfe men det funkar inte  :angry:

"Unable to find Live file system" blev felmeddeandet när jag startade om datorn och inte hade skivan i. Hur länge måste man ha den i ? Jag kanske missade nån inställning för jag ville inte sitta och kika på installationen hela tiden... 

Det kanske bara är Linux Mint Rebecca Xfe som går att installera... Det funkade ju förut... Det är bara det att jag är så trött på detta namn nu! 

 

Jag fick ett annat felmeddelande också när jag inte hade skivan i "Verifying DMI Pool data" datorn kom inte längre i uppstaten...   :angry: Jag har två DVD-R spelare i min blå dator. En DVD-R-spelare och en DVD-RW/R-spelare... Det gör att jag inte vet vilken jag ska använda. Ibland tar jag DVD-R-spelaren och ibland DVD-R/RW spelaren när jag ska installera program...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

De i Linuxforumet tar t.o.m. bort mina inlägg utan att svara på dem  :angry:

Jag undrade hur man får bort ett bashscript i terminalen... Det var ingen som ville svara på tydligen... :angry:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...