Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med drivutiner - wifi


ÖhmanE

Rekommendera Poster

Tjena, idag helt plötsligt så slutade mitt wifi funka på den min bärbara dator.

När jag felsöker problemet så står det "Kortet realtek rtl8723ae wireless lan 802.11n pci-e nic har drivrutins- eller maskinvarurelaterande problem."

Har försökt googla men har inte blivit nå klokare..

Hjälp? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag från egen erfarenhet:

1) Datorn har Windows som operativsystem och du brukar installera MS uppdateringar av Windows. I så fall är en möjlighet att efter uppdatering av Windows så fungerar inte drivrutinerna längre. För de är inte kompatibla med de nya filerna från Microsoft/Windows.

Detta är ett riktigt Moment 22 för utan nätverkskortet kommer du ju inte åt eventuella uppdateringar av drivrutiner......

Och mycket vanligt vid uppdatering, traditionsenligt !

 

 

Igår pubicerade Microsoft den första samlade uppdateringen för Windows Vista. Idag kommer de traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

2) Du har hårddiskskador. Mycket vanligt, speciellt på bärbara datorer. Enligt min erfarenhet är det enstaka "funktioner" som upphör att fungera som första symptom på hårddiskskador. Hårddisktillverkaren (OBS hårddisktillverkaren/inte datortillverkaren) har testprogram att ladda hem.

Hittar du fel på hårddisken, backa upp allt du vill spara omgående. Medan du kan. Sedan blir det hårddiskbytet och ominstalltion av Windows eller nått annat OS

http://distrowatch.com/

Kör själv Linux Mint med KDE desktop just nu.

3) Du har fått en skada på nätverkschipet. Bara ta bort det i BIOS om det går. = Avaktivera rtl chipet i BIOS. Avinstallera drivrutiner. i Windows. Sedan är enklaste lösningen ett USB-wifi som ansluts med sladd till en USB-port. (Att ansluta USBt direkt till en USB-port slutar ofta med att när man flyttar datorn slår det utstickande  USBwifiet i något och går i bästa fall sönder utan att ta med sig USB-porten på datorn.)

Så sladd är att föredra och dessutom kan man flytta USBwifi med sladdanslutning för bästa mottagning.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s232853471&o=produkt_betyg#prodlista

 

Har själv god erfarenhet av D-Link DWA-140

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, idag helt plötsligt så slutade mitt wifi funka på den min bärbara dator.

När jag felsöker problemet så står det "Kortet realtek rtl8723ae wireless lan 802.11n pci-e nic har drivrutins- eller maskinvarurelaterande problem."

Har försökt googla men har inte blivit nå klokare..

Hjälp? :(

Hej!

 

Ta fram Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera - Datorhantering - Enhetshanteraren).

För vilka enheter finns det utropstecken eller andra symboler ovanpå ikonerna för de olika enheterna?

Dubbelklicka på sådana enheter och skriv av vad det står i status-rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...