Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar mitt i natten


hanli427

Rekommendera Poster

Min dator, med Windows 10 Pro installerad har startat upp från strömsparläge mitt i natten ett par gånger. Jag använde kommandot 'powercfg lastwake' i kommandotolken för att se vad som hade startat om den och fick detta resultat:

 

Wake History Count - 1
Wake History [0]
  Wake Source Count - 1
  Wake Source [0]
    Type: Wake Timer
    Owner: [sERVICE] \Device\HarddiskVolume2\Windows\System32\svchost.exe (SystemEventsBroker)
    Owner Supplied Reason: Windows kör den schemalagda aktiviteten NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Reboot som kräver att datorn aktiveras.
 

 

Det verkar som att något med windows update vill stara upp/starta om datorn men det skedde ingen uppdatering under natten. Någon som har någon aning om vad datorn försökte göra och hur jag kan få den att inte starta upp mitt under natten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga av väckningstimers i energialternativ.

 

Högerklicka på Start och välj Kontrollpanelen > System och säkerhet > Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade schemainställningar > ny ruta öppnas, expandera "Strömsparläge" > expandera "Tillåt väckningstimers" => Inaktivera och verkställ.

 

post-73434-0-52168100-1439710477.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma händelse i min home-version och jag tolkar det som att Windows startade upp för att genomföra en uppdatering som den tidigare laddat hem.

Jag hade dock manuellt startat om datorn tidigare varvid datorn, när den vaknade, inte hade något att göra.

 

 

Det konstiga tycker jag är att den inte somnar igen, jag har satt att den ska gå ned i vila igen inom 30 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre lägen på den brytaren och mellanläget är att den skall vakna för viktiga händelser - vad det nu kan vara, Windows update kanske?

 

Om inte datorn går ned i viloläget kanske du skall testa att stänga av funktionen och sedan aktivera den igen. Jag känner igen fenomenet från Windows 7 för nåt år sedan och kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men det var nåt i den stilen, samt att det måste finnas den filen hiberfil.sys och har du en SSD så kanske du optimerat den via medföljande programvara och stängt av den möjligheten och därmed finns inte filen?

 

För varje gång datorns försätts i viloläget så skall alla data i minnet skrivas till hiberfil.sys på systemdisken och det kan röra sig om åtskilliga GB varje gång. Gör man detta flera ggr./dag så skrivs kanske allt från 2-3GB till 10-25GB extra per dag till SSD, beroende på hur mycket minne och antal öppna program man har, vilket motsvarar flera dagars upp till kanske nån veckas normal användning av SSD.

Inget bekymmer egentligen en SSD tar inte slut under överskådlig tid.

 

Kolla om du har hiberfil.sys (dold fil) på roten av systemdisken.

Kommandot (som jag bara använt i Windows Vista/7) aktiverar eller tar bort den: Kör kommandotolken som Administratör och ge detta kommando: powercfg /hibernate on (eller off)

 

Strömsparläget kanske kan vara ett alternativ istället, fast då hålls allt i RAM minnet med viss strömpåslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hybridströmsparläge på används hiberfil.sys men datorn ligger kvar i strömsparläge med allt i minnet.  Om strömmen bryts startar datorn som om det vari i viloläge (dvs enbart sparat i hiberfil.sys)

 

Det är i strömsparläge datorn borde gå efter 30 minuters inaktivitet. Nu kan jag se att datorn var igång från kl 02:30 tills jag vaknade och sövde den.

Bildskärmen slocknar som den ska, men inte datorn.

 

Fast nu har jag hijackat en tråd...

 

och för att gå än mer i eget spår, funderar på att aktivera intel smart connect som påstår sig kunna sköta detta i lågeffektsläge på datorn, bara mikroväcka den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen. Jag provar vissa av dem och ser vad som händer. I varje fall så var datorn inte inställd på att gå i strömsparläge av sig själv vilket kan förklara varför den fortfarande var igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator kan du med fördel ansluta allt, dator skärm, skrivare osv till en Multikontakt med strömbrytare.

Efter du stängt av datorn som vanligt bryter du på multikontaktens strömbrytare.

Då går datorn inte igång på natten.

 

Är det en bärbar dator är det knepigare. Redan med Windows Vista upptäckte en tysk datortidning att Vistadatorer kopplade upp sig mot MS servrar på natten. (Helt enligt MS användarvillkor för Vista. Och enligt Snowden bla för spioneri.)

 

Enda chansen få stopp på detta kan vara att slå ifrån din router på natten. Med tex ett dygnsur för matningen av strömmen till routern. Eller dra ut nätverkskabeln. Om datorn ansluter med kabel till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...