Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfplatta roterar bilden 90 grader fel efter Windows10 installation


Börni

Rekommendera Poster

Om detta är ett Win10-problem vet jag inte men det uppstod i samband med Win10-installation.

 

Jag har gjort en ren installation pga att plattan som från början har Win 8.1 med Bing är Kina-tillverkad och jag ville försöka ta chansen att bli av med kinesiska språket i grundinstallationen. Jag skapade först ett installationsmedia på USB med Microsofts verktyg på min helsvenska Win7 bärbara. Anledningen är att jag fått för mig att installationsmediet automatiskt får samma språkversion som datorn den skapas på. Jag förstod att jag skulle få problem med att få tag på drivrutiner efteråt och så blev det också. När jag hittat drivrutinen till riktningssensorn visade det sig att den nog känner av hur plattan ändrar läge men den skickar fel info (eller så misstolkar grafiken informationen) så att bilden visas vertikalt när plattan är horisontell och vice versa. Hur jag än håller plattan visas bilden åt fel håll. Jag hittar inga inställningar där jag kan ändra detta. Tills vidare måste jag stänga av autorotationen för att det ska bli praktiskt möjligt att använda plattan.

 

Har någon en förklaring eller fix för detta?

 

Ett annat olöst problem är att högerklick på skrivbordet inte fungerar - det händer ingenting.

 

Processorn är en Z3735F med inbyggd Intel HD-grafik.

 

----------------------

 

Sedan detta skrevs har jag bland allt jag samlade på mig på jakt efter en drivrutin hittat ett diagnosprogram för sensorer. Jag har kört programmet på den krånglande plattan och även på en annan platta som uppför sig normalt. De har inte identiska sensorer men båda levererar samma värden vid samma positioner. Så felet ligger nog i hur grafiken reagerar på värdena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan jag väntat (hoppats på) på något svar har jag fortsatt googla efter tips och experimentera och nu är problemet löst. För att inte bli långrandig hoppar jag över allt som inte gav något.

 

Steg 1: Tips om en registernyckel som visar sig saknas i min platta:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\ROOT\SENSOR\0000\Device Parameters\kxfusion\Orientation

 

Försök att skriva in nyckeln "Orientation"  manuellt gav inget.

 

Steg 2: Hittar ett alternativ till det drivrutinpaket jag använt för att installera drivrutinen till sensorn. Det installerar även registernyckeln. Nu funkar autorotering något bättre. I stället för 90 grader fel visas skärmen nu 180 gr fel.

 

Steg 3: Tips om att det finns olika versioner av drivrutinen som kräver olika parametervärden för "Orientation". Byter värde och nu är problemet löst.

 

Återstår problemet med högerklick på skrivbordet. Jag har lagt upp en ny tråd för det och hoppas på hjälp denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...