Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in från skärmen med ljud - Xbox appen Spel-DVR


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Någon som fått detta Windows 10 inbyggda inspelningsverktyget att fungera?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-recording-game-clips

 

Spelfältet öppnas med Windows-tangenten aa922834-ed43-40f1-8830-d5507badb56c_91. + G

Visst jag lyckas få till filmklipp, men inget ljud och dubbelkollat inställningarna i menyn och inspelningsljudet är aktiverat i appen.

 

Sen en annan sak, standardmappen för video är C:\Users\User name\Videos\Capture och för skärmklipp C:\Users\User name\Pictures\Screenshots

Inget vidare eftersom det är på min SSD och filmklippen blir stora och i appen går det inte att ändra till en annan disk, tips?

 

Dessutom kunde man önska att det var en liten cirkel eller liknande som snurrade längst upp till vänster, så man visste om inspelning pågår eller inte. Vid nåt läge var inspelningen på och filstorleken växer snabbt med höga inspelningsinställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Löste huvudproblemet i varje fall, om än lite otillfredsställande efter en hel del trixande och testande.

 

Det visar sig att Microsoft Xbox appen Spel-DVR inte klarar av att spela in mer än 16-bit Stereo 44000 Hz

Högerklicka på högtalar-ikonen i aktivitetsfältet > välj Uppspelningsenheter > markera högtalare eller den uppspelningsenhet som är standardenhet > klicka Egenskaper > fliken Avancerat > välj 16 bitar, 48000 Hz > Verkställ.

 

Eller om man har Realtek HD-ljudkonfiguration kan man ändra där istället på enheten som är standarduppspelning.

Har man 5.1 eller 7.1 ljud antar jag att man måste ställa om till stereo i det programmet, nu har jag bara stereo 2.1 så det behövdes inget ytterligare.

post-73434-0-11526700-1439668270_thumb.png

 

Frågan är om det påverkar ljudkvalitet sedan när man vill lyssna på musik eller bara köra som vanligt, så man måste ändra tillbaks till 24-bits, 96000Hz ?

Jag ökade däremot på ljudkvaliteten för inspelning i Xbox Spel-DVR appen från standard 128Kbps till 160Kbps (max 192 Kbps).

 

Ps. Det går att spela in vad som helst på bildskärmen, bara man har musen på rätt bildskärm om man har flera så rätt bildskärm är aktiv så att säga. Och man får även ett klickbart meddelande i Åtgärdscenter "trist fyrkant med tre vågräta streck i svart-vitt" i aktivitetsfältet när klippet är avslutat eller skärmbild är tagen med den appen, vilket öppnar uppspelning med redigeringsmöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det är en hel del buggar fortfarande och på flera ställen har jag nu läst att det är inrapporterat till Microsoft inkl. detta med stereo-ljudet samt att fler verkar vilja ha nån sorts indikering att inspelning pågår.

 

Xbox Spel-DVR appen har också några minimikrav på grafikkort etc. för att kunna spela in, se detta där även tips finns: http://www.windowscentral.com/use-windows-10-xbox-app-record-games-programs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en annan sak, standardmappen för video är C:\Users\User name\Videos\Capture och för skärmklipp C:\Users\User name\Pictures\Screenshots

Inget vidare eftersom det är på min SSD och filmklippen blir stora och i appen går det inte att ändra till en annan disk, tips?

Går det inte att flytta den mappen på vanligt sätt?

Högerklick på Videos - Egenskaper/Properties

Plats-fliken

 

Tillägg:

Eller ska det vara här:

inställningar->system->lagring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...