Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Schemalägg omstart efter Windows update installation


Flyfisherman

Rekommendera Poster

På Windows 10 Pro kan man välja att schemalägga omstart efter Windows update, vet ej hur det är med detta på Windows 10 Home.

 

Men av en händelse när jag nu såg detta så inser jag att det måste man bara göra, annars kommer Windows automatiskt att starta om datorn efter en tids inaktivitet efter att den automatiskt hämtat och installerat uppdateringar.

 

Det kan ju bli förödande om man håller på med något projekt och lämnar datorn för att göra annat, man kommer tillbaka och Windows har startat om datorn utan att fråga?

Jag har inte helt säkert kontrollerat hur det är med detta, men i så fall verkar det vara rätt korkat.

 

Jag har i varje fall valt Schemalägg omstart, Att uppdateringarna laddas hem och installeras automatiskt utan möjlighet att påverka (korkat det med) kan man inte göra så mycket åt, förutom att senarelägga dessa i Pro versionen (men det påverkar inte säkerhetsuppdateringar) eller ändra uppkopplingsinställning till att man har datapriser, men bökigt och det borde man inte behöva.

Detta är en sak som är negativt.

 

Start > inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows Update > Avancerade alternativ > Välj hur uppdateringar installeras => Meddela om schemalagd omstart krävs

 

post-73434-0-09384900-1439503874_thumb.png

 

post-73434-0-49796700-1439504225_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är smart att välja att skjuta upp uppgraderingar, för det är väl stora förändringar som man kanske vill vänta med att få in tills fler buggar har fixats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är smart att välja att skjuta upp uppgraderingar, för det är väl stora förändringar som man kanske vill vänta med att få in tills fler buggar har fixats.

Precis vad jag borde ha gjort. Grr.

Men nu har jag ändrat och skjuter fram Windows update.

 

Ok. Det kom nyss en uppdatering som installerades utan att jag märkte det, förutom att jag så här i efterhand kunde konstatera var orsaken till det mycket tunga och extremt minneskrävande,  processor- samt grafikkortsintensiva spelet Call of Duty Advanced Warfare (systemkrav) kraschade och det har jag aldrig varit med om förut och strax efteråt dök ett meddelande upp om att datorn behöver en omstart för uppdateringar.

 

Det här är precis vad jag menar med vansinnigheterna att inte själv få välja när Windows update skall hämta och installera, utan bara tala om att det finns uppdateringar - liksom i sjuan - där man får själv ställa in som man vill att detta skall utföras. :thumbsdown:

 

En kumulativ uppdatering: KB3081438 som det inte finns någon närmare förklaring hos Microsoft vad den gör, förutom att den skall förbättra saker...

 

Meddelandet finns framme ett kort tag sedan kan man hitta igen det i Åtgärdscenter. Kan tycka att den ikonen borda byta färg eller få en siffra i sig när det finns nya olästa meddelanden, rätt anonymt som det är nu.

post-73434-0-24908600-1439638537.png

post-73434-0-48549800-1439638544.png

 

Men schemaläggningen har Windows själv satt till 03:30 söndag, man får ändra detta själv till annan tid eller göra omstart på en gång.

post-73434-0-90415100-1439638550_thumb.png

 

Längsta tiden som går att flytta fram är den 21 augusti dvs. en vecka.

post-73434-0-39109700-1439638557.png

 

[Edit] Jo meddelandeikonen från Åtgärdscenter byter färg när nytt meddelande kommit, jämför med ovan.

Uppdateringar installerades står det i nya meddelandet (ja jag gjorde en omstart).

post-73434-0-45744600-1439640014.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 vecka är ju bra för om det blir problem med en uppdatering brukar den dras tillbaka efter typ två-tre dagar.

 

Lämna Feedback till MS så kan vi hoppas att det dyker upp fler val senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Windows säkerhetsuppdateringar berörs inte av uppskjutning. Det kom nyss ett meddelande i Åtgärdscenter att datorn behövde startas om eller schemalägg omstart. Tiden för automatisk omstart var satt till i morgon kl. 03:30 men jag gjorde omstarten nu.

 

Kumulativ uppdatering KB3081444

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...