Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Evig automatisk reparationsloop - Windows 8.1


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Efter att ha försökt att ta en backup med Acronis True Image 2015 på min gamla laptop så tvärstängde den av sig precis mitt under pågående backup mot extern USB-disk.

99% säker på att det orsakades av överhettning och CPU helt sonika slog av. Laptopen var verkligen het och CPU får jobba på högtryck när den också skall komprimera filerna vid backup.

 

Men nu loopar den bara runt med med ett kort meddelande på 1/2 sek direkt vid uppstart och så så börjar det om igen.

Typ så här ser bilden ut i en halvsekund (på svenska)  - dock utan procenten.

post-73434-0-36868400-1439474663_thumb.jpg

 

Omöjligt att starta Windows 8.1 normalt, går inte på något sätt att avbryta och komma in i någon annan meny.

 

Jag har provat att söka men inga tips verkar vilja fungera, eftersom dom tips jag läst om innefattar att man skall öppna kommandoprompten, vilket ju är helt omöjligt eftersom jag inte kommer så långt. Tex detta tips http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-update/how-to-fix-the-automatic-repair-loop-in-windows-81/bfc92bc7-031f-45d4-b623-bcb4847d32fd

 

Jag misstänker korrupt BCD (Boot Configuration Data) eller annat liknande stök.

Jag har plockat ur disken och anslutit den till en SATA/IDE-USB adapter på min stationära och inga problem att komma åt filer och annat då.

Ej heller visade chkdsk /f på några problem med disken.

 

Så hur reparerar jag disk med skadad Windows 8.1 BCD,  boot sektor eller vad det nu kan vara för galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begriper ingenting, men nu stoppade jag tillbaks disken igen i laptopen och vips - så startade Windows som vanligt! :o

 

Ok. Nu har jag återigen plockat ur den och anslutit den till min stationära via SATA/IDE-USB adapter så skall jag istället förska ta en diskbackup med Acronis True Image som jag har installerat på den datorn och spara till extern disk.

 

Men vad skedde egentligen, varför fungerade den helt plötsligt? Jag har endast haft den ansluten på stationära med Windows 10 och kopierat några filer med TC, ja jag körde ju förvisso chkdsk /f men inga fel hittades.

 

Lika bra att inte försöka förstå sig på allting i datorernas förunderliga värld...

Mvh :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte använt just detta program från Neosmart, men deras program EasyBCD har jag använt utan några problem. Tyvärr kan inte det programmet laga en dator som inte startar. Programmet som kanske kan hjälpa dig är Easy Recovery Essentials. Det är gratis för Win 10 men inte för Win 8.

 

Såg inte att det hade löst sig när jag skickade mitt inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag laddade åtminstone hem det för Windows 10 (man behövde bara uppge namn och epost och klicka Buy - 0,00 US$), men länken kan vara bra att känna till om man råks på skulle måsta köpa programmet för någon annan Windows vers.

Hittade instruktioner och vad det bl.a. klarar på deras sida: Guaranteed Fix: Use Easy Recovery Essentials “endless repair computer loop”

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...