Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning/tips ang. LED-lister


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Först tänkte jag att jag skulle varna för en produkt köpt på Bauhaus men jag inser att det mer är ett tips.

 

Nåväl, jag drar hela "storyn" här:

 

För någon vecka sedan köpte jag en LED-list på Bauhaus.

Den var 10 meter lång, bestående av 5 st 2-metersbitar.

Denna är kap-bar, även om det inte framgår av beskrivningen.

 

Jag kapade och lödde på korta kabelstumpar, totalt sex st.

(behövde göra det för att anpassa mot där den skulle sitta)

 

Detta blev så bra att jag köpte en till likadan slinga.

Jag började montera den, den skulle gå "hel" fem meter och jag tänkte sätta upp de två första bitarna innan jag kapade och började löda.

 

Fick ett infall att testa hur det såg ut när jag fäst den första biten och anslutit den andra.

Funkade helkasst!

Bara en del lampor lyste. Inget särskilt mönster. Kopplade in resterande slinga och felen fortsätter, dock aningen "bättre" med majoriteten som lyser.

 

Så tipset blir alltså - testa slingan först!

 

Nu var det ju kanske tur att jag inte hade börjat klippa i slingan, kan ha blivit svårare att returnera då.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, köper du flera lister som ska användas på samma plats ska du ALLTID testa dem först.

 

Dels för att se att de fungerar, dels för att se att det är samma färg, samma temperatur, på alla listerna.

Framförallt om man köper lite mindre kända märken är det av mycket stor vikt att kolla färgtemperaturen då denna kan skilja mellan olika leveranser.

Större märken borde ha bättre kontroll, köpa mer kontrollerad hårdvara, risken borde vara mindre men även där ska man kontrollera vad som köpts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jag har också köpt många 5 meters rullar med LED-slingor fast direkt från Kina/ HongKong via Ebay. Kollar alltid att de lyser perfekt innan jag ger positivt omdöme och hitintills har alla funkat perfekt men jag har faktiskt inte kapat någon (ska fungera att kapa efter var tredje LED om jag inte minns fel). Å andra sidan kostar de ju bara ca 25 - 40 kronor för en 5 meters rulle inkl porto lite beroende på vad det är för ljusstyrka, färg samt om de är avsedda att vara utomhus i fukten så kostnaden är ju inte alltför betungande.

Ett tips vad beträffar LED rent allmänt. Säljarna uppger livslängden till 50.000 timmar. Det ryktas att livslängden förkortas om man låter dom brinna dygnet runt året runt. 16 timmar sägs vara en brytpunkt för att inte livslängden ska förkortas.

$_57.JPG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Med viss risk för att gå lite för "off-topic", men vad sjutton använder ni 5-meter led till?

Jag använder 5 meters LED på rulle till att sätta uppe vid taklisten runt hela rummet. De är ju så smala (mindre än 1 cm i bredd) så de syns ju inte när de inte är tända så de är ju inte störande på något sätt. Har i olika färger fast vi använder med den varmvita. Den röda vid jul. Andra färger vid fest. Perfekt även som källarbelysning i de olika rummen i källaren (använder mest kallvitt där) samt i trappan ner till källaren samt i garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med viss risk för att gå lite för "off-topic", men vad sjutton använder ni 5-meter led till?

Jag har nyttjat 10 meter (skulle behövt 10,5) som "uppljus" på altanen, halvdolt ovan fönster/dörr.

Nu behöver jag 5 meter till, också på altanen men denna gång blir den mer synlig, ska förstärka ljuset vid behov.

(och då passar jag på att täcka in den halvmeter som saknades)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ja jag måste fråga:

Finns det sådana att man kan  sätta upp i taket och på väggen så att det blir tillräckligt ljus?

 

Har ni något tips på en ljusslinga jag skall sätta upp i pannrummet, där det är i dag dåligt ljus i den del som också är avskärmad och där det finns hyllor och annat.
Taklampan som finns täcker in för dåligt där och det rör sig om ett område c:a x150 cm  x 175m och det är väl bortåt 8m till väggkontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Lite uppföljning.

Dessa LED-lister har börjat trilskas lite.

Det är tre lysdioder i serie för varje klippbar sektion. I två sådana sektioner har en (i vardera) lysdiod lagt av vilket då medför att tre släcks. I direkt förlängning av den ena är det glapp någonstans.

Alltså bra precis ett år sedan montaget.

 

Har köpt en motsvarande förlängningsslinga på Rusta.

Det är samma bredd, samma förfarande vid skarvning osv. men det verkar vara lite bättre silikon på Rustas (nackdel när det ska bort) och det är bättre lödpunkter.

Dock fortfarande svårt att löda trots bra verktyg. Måste nog skaffa mig extra flussmedel.

 

Dessutom verkar det som det är en RGB-list. När man kollar på ljuset från sidan på lysdioderna lyser det svagt rosa. Ja eller det reflekteras från vitt trä. Men när man kollar direkt på dioden är det vitt.

Får se när jag får anledning att skriva när Rustas slinga havererat...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

... forts.

 

Rustas slinga håller fortfarande men jag har nu varit tvingad att byta bort två meter av Bauhaus-slingan då det på den sträckan var flera sektioner som lagt av.

Man kan kan ana att slingan blivit påverkad av "väder & vind" (ingår inte vind i väder?) trots att den sitter i en inglasad altan.

 

Så att köpa en "dyr" LED-list med någon tanke att en sådan ska hålla bättre i lite taskigare miljö är ingen bra idé.

Bättre då med en billigare som kanske håller minst lika länge och som man kalkylerar med att man får byta oftare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Inser att jag kan fortsätta på den här gamla tråden. Hänger ihop med ett annat inlägg:

https://eforum.idg.se/topic/357408-ikea-trådfri-erfarenheter/?tab=comments#comment-1708102

Kondensrisken på altanen är inte till fullo bortbyggd. En gång per år, oktober/november, blir det kopiöst med kondens.

I fjol fick jag då montera ner mina IKEA Floalt, torka dem, inse att en del lysdioder tagit stryk, täta med silikon och sätta upp dem igen. I år samma sak trots silikonet. Kondensen bildas nog inuti + att jag kanske inte lyckades få riktigt tätt. I år har den ena armaturens led-list lagt av helt.

Jag har nu fattat beslut om att inte reparera + återmontera dessa Floalt utan skaffa LED-armaturer á IP55 i stället.

 

Men - kan tänka mig att fixa dessa fuktskadade för att återanvända på annan plats.

Jag har mailat till tre svenska leverantörer (varav den ena är den jag köpt list hos tidigare) men funderar på om jag här skulle kunna få lite sök-hjälp att hitta lämplig ersättare?

Ah, bra!

 

Jag inser att man kanske inte kan få allt men jag redovisar infon som finns:

Drivdonet, IKEAS, ger ut 2x30 VDC. Dessa är ansluten till varsin ände på LED-listen.

Det går, med Trådfri, att dimra och ändra ljusfärg. Att hitta LED-list för 30 VDC verkar knepigt, det finns för 24 VDC och det är möjligt att det (ändå) är sådana som används?

Drivdonet är på 36 W och längden på listen är 870 mm. Jag skulle behöva en LED-list som är på minst 23 W/meter och sådana finns. Det funkar annars med de som är på drygt 19 W/meter men inte lägre än så.

Jag behöver bara (knappt) två meter, eller 2x1 meter då. Kan vara okej med 5 meter om det inte funkar på annat sätt.

Alltså 30 VDC, 23W/m, 2x1 meter. Dimringsbar & möjlighet att ändra ljusfärg, med IKEAs drivdon.

 

Svårigheten med att hitta list för 30 VDC skulle då kunna medföra att man får skaffa vanliga 12 V men då behövs nya drivdon och till dessa behövs då en ny dimmer/fjärrkontroll.

 

Jo, Amazon/Wish har ju en uppsjö med produkter men det är just filtreringen som egentligen saknas då och det är här jag vill få tips!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men Amazon har ju en brödrost med tillhörande vatenslugg och drivs av en medvind.

 

Skämt åt sidan, varför inte gå in på Clas och titta runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det verkar inte finnas någon som säljer LED-lister avsedda för 30 VDC.

Företagen jag kontaktat säljer som starkast 14,4 W/meter och jag hade en bit av en sådan kvar (sedan köksrenoveringen, bänkbelysning) och som räckte till en av armaturerna. Det blev allt för klen belysning där jag placerade armaturen.

 

Har hittat ett företag i UK där man säljer "värre" lister, som ex. 24 VDC 23 W/m men de är då för breda för att passa i min armatur. (just den LED-listen finns även hos Amazon)

 

Får kanske vänta några år på att man ska utveckla ljusstarka LED-lister med små dimensioner helt enkelt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...