Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Ladda in bilder från kamera


boowii

Rekommendera Poster

Hej

Jag försöker ladda in bilder från min Canon kamera nu när jag har W 10. Med W 7 var det enkelt men nu funkar det inte alls.

Verkar som att programmet för kameran har försvunnit vid uppdateringen till W10 så jag installerade det igen.

Hittar det inte fortfarande. Vill minnas att med W 7 såg jag bredvid "den här datorn" att kameran var ansluten

och installationen startade efter att klickat där.

Har naturligtvis kameran påslagen och kabeln ansluten.

Nu är det inte så.  Testade med en USB pinne ,  där var det som förut att den fanns bredvid hårddiskens bild på "den här datorn"

Någon som vet och kan tipsa mig ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ett program till kameran för att hämta foton under förutsättning att kameran lagrar bilderna på ett minneskort. Ta ut minneskortet ur kameran och kopiera bilderna för hand. Det du behöver komplettera med är en kortläsare om datorn inte har en inbyggd sådan. En enkel kortläsare brukar kosta 100-200 kr och brukar klara en massa olika bildformat.

 

Så har jag alltid gjort när jag själv flyttat bilder från kameran för att slippa ha någon speciell mjukvara installerad på datorer som jag vill flytta foton till.

 

Provat att avinstallera och installera om Canons mjukvara så kanske det fungerar. För övrigt så har bara Windows 10 funnits ute drygt en vecka och det kanske finns uppdaterad mjukvara för din kamera på Canons hemsida eller kommer att finnas i framtiden beroende på hur gammal din kamera är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Tune, det brukar vara enklare att stoppa i minneskortet och föra över från detta, så gör jag, fast jag för över till mitt bildbehandlingsprogram direkt, kan välja mellan kabel och minneskortet, men det är enklare med bara kortet.

 

Vilken kameramodell har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.

Tänkte köpa minneskortläsare. Pratade med en granne som berättade att han har en inbyggd minneskortläsare

i sin dator.  Vi har tre desktop datorer i familjen och när jag kollade på dom hade en faktiskt en liten springa på

fronten där jag kunde stoppa in minneskortet. Hur bra som helst.  Hurra va bra nu funkar det

.......

Ett annat litet problem som jag kanske kan fråga om.

En vän har också uppdaterat datorn till W 10. Berättade att nu kan han inte använda Svt Play. Det är så bra

när man missat viktigt TV program. I mina datorer funkar det som vanligt bra så man kan undra varför inte

han kan starta och köra Svt Play.

Har Ni något tips är vi tacksamma.

Mvh

boowii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt annat ämne SVT play, borde vara i annan tråd så svarar bara kort:

 

SVT play använder än primärt Flash player. De har iofs HTML5-video men osäker på hur den är implementerad.

 

Så enklare svaret/motffrågan: Har din vän flash player installerad? Och vilken webbläsare används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...