Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förläng räckvidd på wifi, accesspunkt/repeater eller nåt annat?


DL147

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad behöver jag för apparatur för att förbättra (förlänga) wifi-signalen i mitt hus.

 

Jag har ett nybyggt hus men mediaskåpet inkl. fibermodem finns i tekniska utrymmet som finns i hörnet av huset.

Bakom ena väggen från mediaskåpet finns bastun med aluminiumfilm i väggarna och bakom andra väggen finns ett frysskåp, också metall.

 

Signalen blockeras så mycket att det just och just går att få wifi-signal i köket och vardagsrummet som är närmaste rummen utanför tvättutrymmena och det tekniska utrymmet.

 

I resten av huset saknas wifi och omöjligt att använda surfplatta.

 

 

Hur ska jag göra för att förlänga wifi-signalen?

 

  • Jag trodde att repeater var mitt bästa alternativ men efter att ha läst på verkar det som att den bara förlänger befintlig wifi-signal men styrkan/hastigheten förloras.
    Och det känns onödigt att förlänga och försämra en redan dålig wifi-signal.

 

 

  • Men så hittade jag information om accesspunkter som kanske kan vara något?

    Jag har nämligen nätverksuttag i varje rum och i mediaskåpet kan jag sätta en kabel mellan fibermodemet och "rumsuttaget" för att "aktivera uttagen" i varje rum

    (Modemet har bara 4 uttag varav 2 är reserverade för IPTV, men jag har en kabel som går till rummet med vår stationära dator och så en kabel för IPTV till vardagsrummet)

    Om jag har förstått upplägget med accesspunkter rätt, så borde jag kunna köpa en sådan apparatur (accesspunkt), ställa den i valfritt rum (med färre hinder/"signalförstörare" än från tekniska utrymmet) och koppla till nätverksuttaget. Då ska wifi fungera med full styrka och hastighet eftersom det till skillnad från repeatern förlänger internet baserat från kabel och inte från befintligt wifi?

 

 

Det som gör mig osäker om en accesspunkt är rätt val är att de verkar skapa nya SSID som man ska ha separata användarnamn till, och det vill jag inte ha.

- Jag vill att det ska använda samma inloggningsuppgifter som wifi på mitt vanliga fibermodem.

- Jag vill också ha en förmånlig, enkel och fungerande produkt utan massa tilläggsfunktioner som jag inte använder eller förstår mig på.

- En fördel men inget krav om den inte behöver separat strömförsörjning utan fungerar bara genom nätverkskabeln från fibermodemet så jag slipper massa sladdar.

 

Är detta den produkt som jag behöver (TP-Link TL-WA801ND)?

 

Och möjligen denna om jag vill skruva upp på väggen utomhus för att kunna surfa t.ex. i trädgården? (jag har internetuttag i elcentralen på ytterväggen)

 

 

Eller är det något annat än accesspunkt som jag ska ha? Rekommendera gärna rätt produkter åt mig.

 

 

 

Ursäkta att jag inte är invigd i nätverkstermer men jag har försökt beskriva mina behov och husets upplägg så ingående som möjligt så jag hoppas ni förstår vad jag är ut efter och så jag inte behöver svara på en massa tekniska följdfrågor som jag inte förstår vad det betyder :blush::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En repeater kommunicerar trådlöst med routern och trådlöst med trådlösa enheter.

En accesspunkt kommunicerar med routern med tråd och trådlöst med trådlösa enheter.

 

En repeater halverar hastigheten.

Istället för en accesspunkt kan man koppla en kraftfull router som accesspunkt. Man loggar in på routern och stänger av DHCP funktionen och ansluter rummets vägguttag till en av routerns 4 LAN-portar. WAN-porten används alltså inte.

 

Vad är finessen med denna lösning? Routern kan användas både som trådlös accesspunkt och switch. Du kan alltså förutom trådlösa enheter ansluta 3 enheter med kabel. En router i 1000:- klassen kan eventuellt täcka hela huset och även utomhus.

 

Routerförslag:

TP-link Archer C7

TP-link Archer C9

ASUS AC66U

ASUS AC68U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du har ju ett fastighetsnätverk med uttag i flera av rummen. Det enklaste är att du flyttar routern från teknikrummet till ett centralt placerat rum genom att utnyttja befintliga uttag.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

  • Om jag har förstått upplägget med accesspunkter rätt, så borde jag kunna köpa en sådan apparatur (accesspunkt), ställa den i valfritt rum (med färre hinder/"signalförstörare" än från tekniska utrymmet) och koppla till nätverksuttaget. Då ska wifi fungera med full styrka och hastighet eftersom det till skillnad från repeatern förlänger internet baserat från kabel och inte från befintligt wifi?

 

 

Det som gör mig osäker om en accesspunkt är rätt val är att de verkar skapa nya SSID som man ska ha separata användarnamn till, och det vill jag inte ha.

- Jag vill att det ska använda samma inloggningsuppgifter som wifi på mitt vanliga fibermodem.

Hej!

 

Tycker jag låter som ett vettigt förslag.

 

Eftersom den trådlösa signalen från fiberkonvertern är så dålig tycket jag att du stänger av den och bara använder accesspunkten för trådlöst. Två trådlösa nätverk kan störa varandra,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla med extra routrar, finns ingen anledning när det finns uttag i alla rum, använd en accesspunkt direkt via ett av nätverksuttagen som finns i rummen.

T.ex dessa är bra och trevliga och rätt snygga...Ska monteras så högt som möjligt, i ditt fall i så fall rakt över nätverksuttaget upp mot taket.

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209067-ubiquiti_unifi_n300_access_point

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209113-ubiquiti_unifi_long_range_n300_access_point

 

Vi använder detta fabrikat på jobbet, men modell mer anpassad för företag...

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/187806-ubiquiti_unifi_pro_ap_80211abgn-3x3-24ghz_2x2-5ghz?atcl=product:suggestions

 

Finns ju många andra, själv använder jag denna modell, som jag har på flera ställen, täcker upp hela huset.

 

https://www.dustinhome.se/product/5010759334/tl-wa850re-300mbps-universal-wireless-n-range-extender-wall-mount

 

Sitter i eget uttag under taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina förslag klarar inte 802.11ac standarden som ger betydligt bättre fart och kostar ungefär som en router. Om du t.ex vill koppla in något med kbel så behöver du en switch också.

 

Jaris förslag var något bättre under förutsättning att routern inte behövs där den står.

 

I mitt förslag skrev jag router inte routrar om man nu ska kalla en router där man inte använder routerfunktionen för router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En eller flera riktiga accesspunkter är bästa alternativet. Dedikerade AP:en brukar ha stöd för roaming. De har samma SSID men olika kanal. Klienten ansluts till den AP, som har bästa signalstyrka för tillfället. Flyttas klienten kan den byta AP utan att förbindelsen bryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...