Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem-tre hål i väggen-bildkvalitetsförbättring?


Mållgan

Rekommendera Poster

Sonen bor i en bostadsrättslägenhet där föreningen tillhandahåller ett antal Comhem-TV-kanaler via "tre-hål-i väggen", varifrån en vanlig antennkabel kan anslutas direkt till TVns antenningång.

Sonen har dessutom eget Comhemtilläggsabonnemang på ytterligare TV-kanaler som ses via en HD-digitabox. Antennkabeln från "tre-hål-i-väggen"-uttaget går därför in i en "antennväxel" som har två utgångar. Från en av utgångarna går en antennkabel in i TVns antenningång för att TVn ska kunna visa de TV-kanaler som föreningen abonnerar på. En annan antennkabel går in i HD-digitalboxen och från boxen går en hdmi-kabel in i TVn hdmi-ingång.

"Problemet" är att bildkvaliteten på de kanaler som kommer direkt från "tre-hål-i-väggen", dvs de kanalaler som föreningen tillhandahåller, är ganska dålig. Jag har provat med antennsignalförstärkare utan effekt.

 

Frågan är om det är möjligt att förbättra kvaliteten på dessa "antennbaserade" "tre-hål-i-väggen"-kanaler. Är det t ex möjligt att placera en digitalbox mellan "tre-hål-i-väggen"-uttaget och TVn, t ex den här som Teknikmagasinet säljer?

 

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/tv-tillbehor/digital-tv-mottagare/denver-dmb-113-115-119ci?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction

 

Denna box har en hdmi-utgång. Min tanke är att koppla en hdmi-kabel från denna utgång in till TVns hdmi-ingång nr 2 (TVn har två hdmi-ingångar). TVns hdmi-ingång nr 1 tar emot hdmi-kabeln från Comhemdigitalboxen.

Tanken är således att digitalboxen från Teknikmagasinet skulle förbättra/förstärka signalerna från "tre-hål-i-väggen"-kabeln så att TV-bilden blev bättre. Tänker jag i princip rätt? Är det i så fall vettigt att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det fungerar med Comhem men spontant - går det inte att (även) se de fria kanalerna via
 

Sonen har dessutom eget Comhemtilläggsabonnemang på ytterligare TV-kanaler som ses via en HD-digitabox

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sonen abonnerar själv på kanaler, utöver de åka 15 som ses via tre-hål-i-väggen, bl a CMore- kanaler, och dessa mottas i Comhem-HD-digitalboxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men går inte DE, som föreningen tillhandahåller, att se via HD-boxen då?

Eller är det en egen dekoder/kort i själva tv,n för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de som föreningen tillhandahåller kan inte ses via HD-boxen.

De som föreningen tillhandahåller ses via en vanlig antennkabel som går från tre-hål-i-väggen-uttaget direkt in i TVns antenningång. Så funkar det i tusentals bostadsrättsföreningar med Comhemabonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de som föreningen tillhandahåller kan inte ses via HD-boxen.

De som föreningen tillhandahåller ses via en vanlig antennkabel som går från tre-hål-i-väggen-uttaget direkt in i TVns antenningång. Så funkar det i tusentals bostadsrättsföreningar med Comhemabonnemang.

 

Jag bor i en bostadsrätt med Comhem anslutning och alla kanaler som finns analogt (dvs de som man kan se med antennkabel in i TV:n utan box/CA-modul) finns även  som fria digitala kanaler.

Analog signal in i platt-TV ger alltid mycket sämre bild än digital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kanaler som föreningen tillhandahåller måste i det här fallet vara analoga. Kvaliten är klart sämre än de digitala.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 15 analoga kanalerna har risig kvalitet från början och i så fall blir det snarare sämre om man kopplar in en antennförstärkare. Kvaliteten är dock föreningens ansvar om flera boende har samma problem. Kolla med grannarna hur det ser ut hos dem.

Du länkade till en mottagare för digitala marknätet DVB-T. Den kan knappast vara användbar i aktuella situationen.

Är bilden från den digitala Comhem-boxen bra? Kvaliteten kan bli lidande av om man kopplar in splitter (alltså grenkontakten som delar antenningången). Com hem ber alltid att man kopplar ur sådana extragrejor om man felanmäler bildkvaliteten på digitala kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden från den digitala Comhemboxen är lika bra som när jag kopplar bort splittern och låter antennkabeln från väggen gå i direkt i digitalboxen, vilket i och för sig är bra.

Jag talade nyss med Comhem som bekräftade att det är analoga signaler som föreningen har abonnerat på och som kommer ut från antennuttaget i väggen. Dessa signaler kan ju förstås inte göras om till digitala på sträckan mellan väggen och TVn.

Tack för snabba och fina kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...