Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga uppfällbar bänk


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Ang punk 5 - 2.25 blir det inte alldeles för långt? Eller tänker du genom listen och plankan från gångjärnet?

 

Tänk vad snyggt det skulle bli om man satte plankor lodrätt "kuprinolade" som bänken - mot vindskyddet - hela rubbet skulle då få en helt annan karaktär. Borde jag tänkt på det innan? Eller kan jag då bänken är färdig - köpa plankor och sätta så att säga mellan järn och "bakplankan" mot. Vindskyddet upptill och nertill?

Sist - kan man köpa någon form av tillbehör till denna maskin för fasningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar
Ang punk 5 - 2.25 blir det inte alldeles för långt? Eller tänker du genom listen och plankan från gångjärnet?

 

Om plankan är 22 mm och gångjärnet är 2 mm blir det ju 24 mm.

Eftersom plankan blev så nära skärmväggen torde risken att sticka sig på skruvspetsarna (som jag var inne på tidigare) vara låg.

Men 20 mm längd på skruv funkar.

Tänk vad snyggt det skulle bli om man satte plankor lodrätt "kuprinolade" som bänken - mot vindskyddet - hela rubbet skulle då få en helt annan karaktär. Borde jag tänkt på det innan? Eller kan jag då bänken är färdig - köpa plankor och sätta så att säga mellan järn och "bakplankan" mot. Vindskyddet upptill och nertill?

Du menar att "klä in" hela skärmväggen?

Blir inte det mycket jobb?

 

Men du skulle kanske sätta, låt säga, tre plankor till ovan den nuvarande, med, låt säga, samma avstånd (=95) mellan dessa och låta dessa utgöra ryggstöd?

 

Sist - kan man köpa någon form av tillbehör till denna maskin för fasningen?

 

Vilken maskin?

 

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/filar-raspar-och-hyvlar/raspar/rasp-124012/

kallas även surform (googla, bilder)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS!!

Avfasningen kräver ju inget jättejobb.

Om gångjärnets "radie" är 3 mm behöver man fasa av endast ca 0,2 mm

Om gångjärnets "radie" är 10 mm behöver man fasa av endast ca 0,5 mm

 

Men man bör ju göra detta med lite marginal så att inte färg kommer att nötas av på hyllplan & stödlist när man fäller/sänker.

 

ner.pdf

 

nästan.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om plankan är 22 mm och gångjärnet är 2 mm blir det ju 24 mm.

Eftersom plankan blev så nära skärmväggen torde risken att sticka sig på skruvspetsarna (som jag var inne på tidigare) vara låg.

Men 20 mm längd på skruv funkar.

 

Du menar att "klä in" hela skärmväggen?

Blir inte det mycket jobb?

 

Men du skulle kanske sätta, låt säga, tre plankor till ovan den nuvarande, med, låt säga, samma avstånd (=95) mellan dessa och låta dessa utgöra ryggstöd?

 

 

 

Vilken maskin?

 

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/filar-raspar-och-hyvlar/raspar/rasp-124012/

kallas även surform (googla, bilder)

post-54989-0-14911700-1439990920_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

1) Nu hade dom inte 2,4 skruv utan det blir istället 3,2 eller 1,9?

2) Ang gångjärnet här är det. Ok?

3) Slip papper fanns endast 40 och 120 funkar det?

4) Ang väggen - om man använder PL 400 och limmar upp lodrätt - "kuprinolade" plankor? :-)

5) I sådant fall ej impregnerade - korrekt?

post-54989-0-05148500-1440000596_thumb.jpg

post-54989-0-48454900-1440005288_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. nu menar du diametern va? jag har bara angivit längden. Hellre 3,2 än smalare.

 

2. Ja, blir nog bra.

 

3. Japp

 

4&5. Fiffigt! Men känns som det borde vara klenare virke då.

 

Spånar bara nu *):

Man kan ju få tag i hyfsat billiga klick-golv, i allehanda "färg/mönster".

Om man skulle använda sådana och bygga ett "golv" som passar precis *) inom ramen. (ett sådant ovan plankan och ett under)

Sedan behandla/måla kanterna och baksidan med en tålig färg, typ fönsterfärg som jag var inne på tidigare.

Bara som "regnskydd" kulören spelar ingen roll då den inte syns.

Sedan den synliga ytan eventuellt någon klarlack, om det behövs.

 

Detta borde sedan gå att limma med PL400 mot skärmväggen.

 

*) sådana golv kan ju ändras beroende på temperatur. Man bör kanske se till att ha 5 mm marginal runt om.

Det är kanske möjligt att sådana skivor "slår" sig och buktar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plåtskruv 4,2x19 funkar till gångjärnet.

Rännkrokskruv 4,8x25 skulle kunna funka till takåsfästet om man inte använder genomgående skruv. (Visste inte att det fanns skruvar med det namnet)

Plåstskruv 4,2x32 funkar, även fast den är försänkt, till fällbar konsol-stödben.

 

Skruv till stödlist planka och stödlist under hyllplanet beror ju på vilken stödlist det slutligen blev och på vilken ledd denna monteras.(?)

Skruv till fällbar konsol-hyllplan beror på om konsolen skruvas i hyllplanet (då kan skruv 4,2x19 funka men man få kolla om spetsen tränger igenom) eller om konsolen monteras på stödlisterna. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Toppen! Använder 50 mm för stödlisten :-) Nu en undran som jag helt glömt - måste ju fixa en dyna till bänk / rygg - någon rekommendation? Verkar finnas 1.60 bredd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu så :-) Ser det okej ut? Skall naturligtvis lossa och "kuprinola" :-)

 

1)Ang. Stödben - tanken är att konsolerna jag köpt (Habo) med Måtten 165/305 (kommer nästa vecka) - är tanken då att jag åker till brädgården och ber om stödben som skall sitta "i" konsolen? Om så är fallet vad ber jag om "där"?

2) Vi måste även fixa någon form av gummiskydd till benen?

3) Nu till väggen - jag tror att jag väljer plankor (likt den vi har) och typ lodrätt från min planka sett - hur många plankor och mått anser du?

Mått nu från plankan sett

 

Ovanför plankan (stora plankor)

Bredd 139

Höjd 123

 

Nedanför plankan (små plankor)

Höjd 44

post-54989-0-87516000-1440075235_thumb.jpg

post-54989-0-39681500-1440075253_thumb.jpg

post-54989-0-91646900-1440075263_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag skulle valt vanligt byggvirke 45x45. Billigt och lite rundade kanter

2. Ja, eller vanlig möbeltass (klister eller spik). Så att det inte "gnussar" på golvplankorna. Tänk på att denna gummifot/möbeltass blir synlig(are) när bänken är uppfälld. Då är nog en gummifot att föredra framför en möbeltass som det kanske fastnat "ludd" i.

3. Det blev ju för jä##a snyggt med plankan. Om jag skulle klä in väggen helt skulle jag se till att det lyser igenom vitt så lite som möjligt.

Vet inte riktigt.. jag har lite svårt att se/tänka på stående brädor, kanske för jag tänker mig ett merjobb. Jag ser/tänker mer mot något skivmateriel.

Typ våtrumsskiva:

fibotrespo4.jpg

 

Kanske någon annan kan komma med förslag?

 

Eller hur skulle det kunna se ut med målad skärmvägg?

Kanske testa i något bildbehandlingsprogram.

 

Du kanske skulle köpa en liten burk Humbrol hobbyfärg och måla takåsfästena svarta?

1humbrol.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller lodräta "plank" till ryggstöd så tänk på att det gör att ett "rum" ser högre men smalare ut och på en liten balkong kan det innebära att den ser ändå mindre ut. Därför kan vågräta linjer, som gör att en yta upplevs som bredare, vara bättre. Dessutom har ju bänkytan vågräta linjer när den är uppfälld.

 

Men ska man täcka hela ytan, och inte bara ha några plank som markerar ryggstöd är det ju väldigt mycket jobb med plank och jag tycker Mikael63 har haft bra alternativ.

 

Måttbeställd skumgummidyna:

http://www.abceurosoft.se/skumplast-skumgummi/ har även dynväv

http://skumplastboden.com/produkter-tjanster/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

När det gäller lodräta "plank" till ryggstöd så tänk på att det gör att ett "rum" ser högre men smalare ut och på en liten balkong kan det innebära att den ser ändå mindre ut. Därför kan vågräta linjer, som gör att en yta upplevs som bredare, vara bättre. Dessutom har ju bänkytan vågräta linjer när den är uppfälld.

 

Men ska man täcka hela ytan, och inte bara ha några plank som markerar ryggstöd är det ju väldigt mycket jobb med plank och jag tycker Mikael63 har haft bra alternativ.

 

Måttbeställd skumgummidyna:

http://www.abceurosoft.se/skumplast-skumgummi/ har även dynväv

http://skumplastboden.com/produkter-tjanster/

Ja - du har nog alldeles rätt :-) Någon sa att plankorna borde vara smalare - detta då golvets plankor MÅSTE vara det som dominerar... Det kom ju tydligen någon våg på 80 talet då allt skulle vara mahogny - typ såväl tak som väggar. Man ser lite på det idag som "fyrkantigt" / så kanske i så fall något smalare brädor - ändå blir det ju mer enhetligt med samma mått och elegant. Vet att det är en smaksak - men alltid bra att få goda råd. Mikael hade ju en en annan idé som är bra - men jag vill ha det "tungt" så jag vidhåller plankidén :-) Tack för tipset ang. Skumplast - superbra! Kontaktar dom imorgon :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

1. Jag skulle valt vanligt byggvirke 45x45. Billigt och lite rundade kanter

2. Ja, eller vanlig möbeltass (klister eller spik). Så att det inte "gnussar" på golvplankorna. Tänk på att denna gummifot/möbeltass blir synlig(are) när bänken är uppfälld. Då är nog en gummifot att föredra framför en möbeltass som det kanske fastnat "ludd" i.

3. Det blev ju för jä##a snyggt med plankan. Om jag skulle klä in väggen helt skulle jag se till att det lyser igenom vitt så lite som möjligt.

Vet inte riktigt.. jag har lite svårt att se/tänka på stående brädor, kanske för jag tänker mig ett merjobb. Jag ser/tänker mer mot något skivmateriel.

Typ våtrumsskiva:

fibotrespo4.jpg

 

Kanske någon annan kan komma med förslag?

 

Eller hur skulle det kunna se ut med målad skärmvägg?

Kanske testa i något bildbehandlingsprogram.

 

Du kanske skulle köpa en liten burk Humbrol hobbyfärg och måla takåsfästena svarta?

1humbrol.jpg

Vad kul att det blir så bra - TACK!!! :-) Jag vill ändå behålla min plankidé (se också svar till Cecilia). Har funderat på att måla vindskyddet - men trä känns ju mer levande? Fast jag är lite osäker.

Ang. Färg takåsfästen (tack för tipset) kanske även brunt skulle bli bra så det blir enhetligt och då också på gångjärnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på svart som i smidesdetaljer.

Kanske svart hammarlack i stället?

 

Ja eller... finns ju hammarlack som påminner om koppar/brons i kulören.

hammered-copper.jpg

 

Måla rostfritt är väl som att svära i kyrkan ? ;)

Nej, rostfritt utstrålar en slags elegans tycker jag.

 

Men - de fällbara konsolerna är vita och om jag minns rätt av de jag sett i verkligheten så är de lite åt antik-vitt till.(eller om det var en "äldre" produkt)

Kanske ta en funderare där - behålla den vita färgen och måla takåsfästena samma färg eller bestämma en enhetlig kulör för båda dessa (icke-rostfria) metalldelar. ?

Men inte brunt va? Det är väl bra om det "bryter av" lite?

 

Jag tänker även på detta vad gäller väggen:

Om plankan, hyllplan och stödben blir "cuprinolade" i brunt så utgör ju den vita väggen en kontrast mot detta, och framhäver det snygga träet.

Om precis allt skulle vara i exakt samma färg - ja, jag vet inte ja...

 

Ang. dyna-skumgummi: berätta gärna hur det gick; vilken du kontaktade, bemötande, pris osv. Jag funderar på att låta specialtillverka en lite tjockare/hårdare dyna till en solsäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen brukar köpa en soffa i en viss färg och sen måla hela väggen bakom i samma färg och det blir väl ungefär samma sak om bänk och hela väggen har samma färg. Om du nödvändigtvis vill ha hela väggen likadan så kanske det fungerar med att sätta upp samma hyllplan som du har till sitsen. Det är ju i alla fall en större yta än att hålla på med en massa separata brädor, tänk på hur lång tid det tog för dig att sätta upp den första brädan och vill du verkligen sätta upp 15 till då.

 

Tillägg:

Vad menade du med att golvet ska dominera?
Ska folk verkligen titta mer på golvet än på bänken och utsikten?
När det gäller rum inomhus brukar folk väl oftast tycka att golv och väggar i huvudsak ska bilda en bakgrund till möbler, tavlor och andra prydnader som ska framhävas, möjligen med undantag av någon enstaka vägg med fondtapet som fungerar på samma sätt som en tavla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag tänkte på svart som i smidesdetaljer.

Kanske svart hammarlack i stället?

 

Ja eller... finns ju hammarlack som påminner om koppar/brons i kulören.

hammered-copper.jpg

 

Måla rostfritt är väl som att svära i kyrkan ? ;)

Nej, rostfritt utstrålar en slags elegans tycker jag.

 

Men - de fällbara konsolerna är vita och om jag minns rätt av de jag sett i verkligheten så är de lite åt antik-vitt till.(eller om det var en "äldre" produkt)

Kanske ta en funderare där - behålla den vita färgen och måla takåsfästena samma färg eller bestämma en enhetlig kulör för båda dessa (icke-rostfria) metalldelar. ?

Men inte brunt va? Det är väl bra om det "bryter av" lite?

 

Jag tänker även på detta vad gäller väggen:

Om plankan, hyllplan och stödben blir "cuprinolade" i brunt så utgör ju den vita väggen en kontrast mot detta, och framhäver det snygga träet.

Om precis allt skulle vara i exakt samma färg - ja, jag vet inte ja...

 

Ang. dyna-skumgummi: berätta gärna hur det gick; vilken du kontaktade, bemötande, pris osv. Jag funderar på att låta specialtillverka en lite tjockare/hårdare dyna till en solsäng.

Svart Hammar lack blir det! Så gångjärnen får jag inte måla? :-) återkommer självfallet ang. Dynan :-)

Blir benen 45?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Blir benen 45?

 

Vet inte.

 

Jag känner inte till:

 

1 - avstånd från golv till underkant hyllplan.

2a - om stödben & konsol ska sitta mot stödlist eller mot hyllplan.

2b - tjocklek på stödlist.

3 - höjd på gummifot.

 

Kommer båda stödbenen att vila mot golv eller kommer det ena att placeras så långt ut att det kommer att vila på aluminiumdurken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hur fäster man konsol och ben?

Den här låsanordningen du rekommenderade mig initialt vid uppfällt läge - var fäster man den?

Inte snyggare med en kedja uppifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fäster man konsol och ben?

 

Se Inlägg #85

 

 

Den här låsanordningen du rekommenderade mig initialt vid uppfällt läge - var fäster man den?

 

Där det funkar bra. Både att hålla/låsa skivan i uppfällt lägen men även där det är enkelt att använda/komma åt. Helst kanske om det funkar med en hand. Alltså att fälla upp med en hand, kanske hålla med tummen, låsa med fingrarna.

(Om man håller på att plocka ihop och kanske håller dynan i den andra handen)

 

Samt givetvis där det finns något att skruva fast anordningen i.

 

Inte snyggare med en kedja uppifrån?

 

Smaksak...

Med en kedja kommer inte bänken att bli "stum" i uppfällt läge då det krävs att kedjan är så "lös" att det går att häkta den runt en krok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Se Inlägg #85

 

 

Där det funkar bra. Både att hålla/låsa skivan i uppfällt lägen men även där det är enkelt att använda/komma åt. Helst kanske om det funkar med en hand. Alltså att fälla upp med en hand, kanske hålla med tummen, låsa med fingrarna.

(Om man håller på att plocka ihop och kanske håller dynan i den andra handen)

 

Samt givetvis där det finns något att skruva fast anordningen i.

 

 

Smaksak...

Med en kedja kommer inte bänken att bli "stum" i uppfällt läge då det krävs att kedjan är så "lös" att det går att häkta den runt en krok.

Då har jag förstått allt :-) Men som jag ser det är (Bif. Bild) snygg och med klass. Men om den skall vara på mitten - så måste man fästa anordningen på plåten (vindskyddet) på dess mitt? Når den fram och "över"? Eller var det så du tänkt - vid användande av just den?

post-54989-0-20032800-1440191966.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte tänkt något särskilt, bara spottat fram några förslag på beslag.

 

Placering alltså där det är möjligt.

Och man får tänka på att se till att den del som sitter på bänken inte hamnar i knävecken hos den som sitter. Samt att motstående del inte hamnar i ryggen på den som sitter.

 

Det borde inte bli så hög påkänning/belastning utåt/neråt när allt väl är uppfällt. Skivan i sig skulle nog stanna kvar själv men stödbenen vill dra ner allt.

Trots ringa vikt är det ändå viktigt att det är någorlunda säkert, att en oförsiktig rörelse inte orsakar att allt drasar ner.

Använder man haspel enligt bild vore det bra om man kunde ha två stycken.

 

Nu tänker jag bara högt, igen:

Balkongräcket/gallret ser ju ut att vara stabilt.

Om man där skulle kunna tänka sig någon form av fällbar konsol, på endera ledden, som låser, eller snarare "blir i vägen" för skivan vid uppfällt läge?

Alltså att man inte behöver skruva någonting alls i bänken, utan bara i räcket.

Närbild på detta med skivan uppfälld kanske ger mig/någon annan idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...