Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bygga uppfällbar bänk


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Dag Erlandsson

Då är brädan inhandlad och dessa lister funkar dom?

 

Nu lister om

 

70x21 för undersida 2 st

Stödlist 43x21 delas på 3

 

Dessvärre fanns inte 28x28 utan istället denna (28x45) se bild... Hur blir det då?

post-54989-0-09062500-1439291262_thumb.jpg

post-54989-0-99968100-1439293097_thumb.jpg

post-54989-0-39514900-1439297585_thumb.jpg

post-54989-0-29041400-1439298176_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Då är brädan inhandlad och dessa lister funkar dom?

Du får nog ange måtten om någon ska kunna svara på det för nu kan man ju inte avgöra om det är till plockepin eller husbygge.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Här kommer lister den ena om 2 Cm tjocklek (plant läge) tänkt som list till trallskivan?

Dom andra 2 sågar jag till för 3 st inunder sittskivan? Dessa är också 2 Cm (plant).

Sedan har vi "sitsen" som är 2 Cm

Har skruvar till dessa (träskruvar) om 30 - 35 Cm?

Har även köpt grund och fasad färg så att allt blir impringerat. Hur verkar detta nu?

post-54989-0-10763100-1439303014_thumb.jpg

post-54989-0-52201100-1439303024_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu handlas det på byggmax - MEN - Denna finns i en hiss - vad säger ni?

Ja, detta bygger på att det finns rejält "mothåll", att inte hela väggen tippar.

Samma princip som jag tänkte mig i inlägg #2.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var väldigt många detaljer med många olika mått mm. varför jag har svårt att hänga med...

 

Det som behövs, om man går på principen från inlägg #20, är:

  • Någon form av fästvinkel, 2 st, mot befintlig järnkonstruktion.
    Ex. takåsfäste. Skruv eller popnit.
     
  • 1 st "bräda", knappt 1,4 m,  som är dels kraftig nog och dels som är bred nog att "rymma" stödlist+skiva+gångjärn. Mitt förslag 22x95. 4 st skruv, M6 (25-30 mm), 4 st inslagsmutter M6.
     
  • Stödlist till brädan ovan. typ 28x28, 25x25. Stödlistens dimension påverkar brädans dimension ovan. Försänkt träskruv, längd = listens bredd + brädans bredd.
     
  • Hyllplan 400x(ca) 1400x18-20 mm.
    2 st gångjärn + skruv.
    3 st stödlister, 28x28 eller 45x45, eller 21x43 osv. Träskruv för dessa och längst/bäst skruv får man om man låter skruvskallen vara synlig från skivan.
     
  • Stödben, 2 st 45x45.
    Fällbara och låsbara konsoler.
    Träskruv konsol-stödben. Träskruv eller försänkt M6+mutter för konsol-skiva om konsolen skruvas mot skivan och inte mot skivans stödlist. Se tidigare inlägg. Ev. möbeltass/gummifot.
     
  • Fästanordning i uppfällt läge. Lämpligen kollar man vad som skulle funka bäst, och bäst placering, när allt annat är monterat.

 

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

 

Jag tycker det var väldigt många detaljer med många olika mått mm. varför jag har svårt att hänga med...

 

Det som behövs, om man går på principen från inlägg #20, är:

  • Någon form av fästvinkel, 2 st, mot befintlig järnkonstruktion.

    Ex. takåsfäste. Skruv eller popnit.

  • 1 st "bräda", knappt 1,4 m, som är dels kraftig nog och dels som är bred nog att "rymma" stödlist+skiva+gångjärn. Mitt förslag 22x95. 4 st skruv, M6 (25-30 mm), 4 st inslagsmutter M6.
  • Stödlist till brädan ovan. typ 28x28, 25x25. Stödlistens dimension påverkar brädans dimension ovan. Försänkt träskruv, längd = listens bredd + brädans bredd.
  • Hyllplan 400x(ca) 1400x18-20 mm.

    2 st gångjärn + skruv.

    3 st stödlister, 28x28 eller 45x45, eller 21x43 osv. Träskruv för dessa och längst/bäst skruv får man om man låter skruvskallen vara synlig från skivan.

  • Stödben, 2 st 45x45.

    Fällbara och låsbara konsoler.

    Träskruv konsol-stödben. Träskruv eller försänkt M6+mutter för konsol-skiva om konsolen skruvas mot skivan och inte mot skivans stödlist. Se tidigare inlägg. Ev. möbeltass/gummifot.

  • Fästanordning i uppfällt läge. Lämpligen kollar man vad som skulle funka bäst, och bäst placering, när allt annat är monterat.
Oj vad rörigt det blev. Låt mig förklara :-)
  • Takåsvinklar tillsågade köpt (och tillsågade) :-)
  • 22x95 Trall impregnerad köpt - (1 st "bräda", knappt 1,4 m, som är dels kraftig nog och dels som är bred nog att "rymma" stödlist+skiva+gångjärn)
  • Popnit köpt
  • 28x28 Impregnerad läkt fanns inte så jag köpte 28x45 köpt fungerar det?
  • Hyllplanet 18x400x2000 köpt
  • Lister se bild (dom 2) är 1 M x 7cm bred 2 cm tjock avsedda som dom 3 stödlisterna under sitsen. Fungerar det?
  • List 1 St. 1 M 4 Cm bred och 2 cm tjock tilltänkt till "brädan"? Fungerar det?

Köper imorgon;

  • Stödben, 2 st 45x45.

    Fällbara och låsbara konsoler.

    Träskruv konsol-stödben. Träskruv eller försänkt M6+mutter för konsol-skiva om konsolen skruvas mot skivan och inte mot skivans stödlist. Se tidigare inlägg. Ev. möbeltass/gummifot.

  • Fästanordning i uppfällt läge. Lämpligen kollar man vad som skulle funka bäst, och bäst placering, när allt annat är monterat.
Tänk 3 lister för sitsen (sågar 1) bilden/bilderna förklarar hur jag trodde att du tänkt

post-54989-0-46821300-1439317667_thumb.jpg

post-54989-0-56855500-1439317679_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj vad rörigt det blev. Låt mig förklara :-)

  1. Takåsvinklar tillsågade köpt (och tillsågade) :-)
  2. 22x95 Trall impregnerad köpt - (1 st "bräda", knappt 1,4 m, som är dels kraftig nog och dels som är bred nog att "rymma" stödlist+skiva+gångjärn)
  3. Popnit köpt
  4. 28x28 Impregnerad läkt fanns inte så jag köpte 28x45 köpt fungerar det?
  5. Hyllplanet 18x400x2000 köpt
  6. Lister se bild (dom 2) är 1 M x 7cm bred 2 cm tjock avsedda som dom 3 stödlisterna under sitsen. Fungerar det?
  7. List 1 St. 1 M 4 Cm bred och 2 cm tjock tilltänkt till "brädan"? Fungerar det?

 

Tar mig friheten att sätta nummer för varje punkt ovan, och kommenterar nedan.

  1. OK
  2. OK (men din bild visar inte en tryckimpregnerad bräda)
  3. OK
  4. Beror på på vilken "ledd" denna monteras. Ritar på det senare.
  5. OK
  6. Japp
  7. Se punkt 4.

OBS! punkt 2 och punkt 7 avser väl samma funktion =??

 

Här nedan kommer senare en ritning. (Vill posta detta inlägg nu)

 

Om brädan är 95 så ska ju stödlist+skiva+gångjärn rymmas.

Väljer man list från punkt 2 får man antingen detta:

post-52940-0-73454300-1439319130_thumb.jpg

Vilket begränsar utrymmet för gångjärnet till 32 mm.

eller detta

post-52940-0-25991900-1439319130_thumb.jpg

Vilket innebär att listen "sticker ut" 45 mm och jag tror stödbenen kommer att ta emot dessa när skivan är uppfälld. Men man kan ju tänka till, i så fall, och inte skruva stödlisten exakt där benen kommer att hamna.

 

Motsvarande om man väljer stödlist från punkt 7.

 

post-52940-0-71125400-1439319129_thumb.jpg

och

post-52940-0-11189200-1439319128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Tar mig friheten att sätta nummer för varje punkt ovan, och kommenterar nedan.

  1. OK
  2. OK (men din bild visar inte en tryckimpregnerad bräda)
  3. OK
  4. Beror på på vilken "ledd" denna monteras. Ritar på det senare.
  5. OK
  6. Japp
  7. Se punkt 4.

OBS! punkt 2 och punkt 7 avser väl samma funktion =??

 

Här nedan kommer senare en ritning. (Vill posta detta inlägg nu)

 

Om brädan är 95 så ska ju stödlist+skiva+gångjärn rymmas.

Väljer man list från punkt 2 får man antingen detta:

attachicon.gif22x95-1.jpg

Vilket begränsar utrymmet för gångjärnet till 32 mm.

eller detta

attachicon.gif22x95-2.jpg

Vilket innebär att listen "sticker ut" 45 mm och jag tror stödbenen kommer att ta emot dessa när skivan är uppfälld. Men man kan ju tänka till, i så fall, och inte skruva stödlisten exakt där benen kommer att hamna.

 

Motsvarande om man väljer stödlist från punkt 7.

 

attachicon.gif22x95-3.jpg

och

attachicon.gif22x95-4.jpg

 

2) Ok, angående trallen så sa dom att den var tryckinpegnerad.... Men i.o.m. att jag avser att måla rubbet - så får jag väl ta den "smällen"? :huh:

 

Angående punkt 2 och 7 / det ena är ju "brädan" och det andra är ju listen som skulle vara på "brädan" - och som också borde varit tryckinpregnerad - men som inte fanns någonstans - så även den målas - hur som helst blev den i en annan dimension 28x45..

Link to comment
Share on other sites

Okej, tyckte bara att trallen inte var så grön som jag förväntade mig.
 

det ena är ju "brädan"

 

Öh! Vad är då trallen?

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Okej, tyckte bara att trallen inte var så grön som jag förväntade mig.

 

 

Öh! Vad är då trallen?

Vi kallar den från och med nu -  för brädan - dvs det jag kallar trall -

inte det som skall sittas på :)

 

Nu till måtten - jag kommer ju att såga till allting på bästa möjliga sätt.

 

1)Nu ang. listerna - skall och bör jag byta dem eller såga - så att vi slipper "utsticket?

 

2)Tittade på gångjärnen du refererade till vilken av dom skall jag ta

55x40

70x40

40x40

 

3) Ang. den fällbara konsolen så är det Habo 165+305 Korrekt? Var finns den?

 

4) Skruvar har jag 30 samt 35 / 10 St av varje

 

5) Stödbenen kanske jag kan avvakta med till allt är klart - eller blir det lättare om allt är påmonterat initialt innan uppsättning?

 

 

 

Min ide är att efter vägledning lägga - sågat och klart - på golvet för er översyn - så att det blir 100% rätt.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, jag som inte skrev det jag egentligen tänkte skriva - hjärnsläpp. :blush:

(och senare fortsatte i den tankegången)

Jag menar ju punkt 4 och 7.

 

Alltså att de avser ju samma funktion.

 

Järnen (1) i balkongen.

 

Plankan (2) på järnen (1)

 

Stödlist (4) på plankan (2).

 

Gångjärn och lister (6) på skivan (5).

 

Stödben och konsoler på skivan (5).

 

Gångjärnen sedan på plankan (2).

 

Var kommer (7) in i bilden då?

Link to comment
Share on other sites

Missade ett redigerat inlägg, #50:

 

1. Att klyva en list är ju inte det roligaste. Kolla om det funkar ändå, med det du har.

2. Ja, det beror ju på vad som ryms, beroende på hur du gör med stödlisten. När jag ritade i nåt annat inlägg hade jag 70x40 i åtanke (blir 35 mm på plankan).

3. Ja, Ahlsell har ju den. Habo själva har ju den. Habos butiker: http://se.habo.com/hitta-butik. Fungerar säkert med annan fällbar och låsbar konsol med.

5. Ja det kan vara bra att avvakta med dem, det blir som sagt bäst bärighet om man kan placera fällbara konsolen på de två yttre stödlisterna. Men man får pröva sig fram.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Men om jag går till brädgården och ber dom såga av listen så att den blir exakt?

 

Exakt hur långa skall dom 3 stödlisterna under sitsen vara?

 

Det ultimata vore också om jag kunde såga sitsen samtidigt så att jag är "klar" Är bredden inte möjlig att få före passform mot takåsarna? Från ytterkanten - till ytterkant 140 exakt (vi pratar då ytterkantens utsida mot den andra kantens utsida.

 

Punkt 7 - Well det var nog jag som hade hjärnsläpp ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Exakt hur långa skall dom 3 stödlisterna under sitsen vara?

Hyllplanets bredd (400) minus det som stödlisten på plankan tar minus ca 50 mm från framkant.

 

Längd på hyllplan (=sittbredden) bör ju inte vara större än plankan.

Plankans längd blir 1400 mm minus 2 x tjockleken på de gråa järnen, minus 2 x tjockleken på takåsfästena.

 

Dessutom, som jag skrivit tidigare, är det väl bra om det kommer att finnas utrymme för fingrar, om man nu håller på hyllplanets kant när man fäller upp, mellan hyllplan och vägg samt mellan hyllplan och balkongräcke. Förslagsvis samma utrymme som takåsfäste á 35 mm (eller vad den var).

 

Vet inte om måttet 35 mm avser inner eller yttermått på Takåsfästet.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Hyllplanets bredd (400) minus det som stödlisten på plankan tar minus ca 50 mm från framkant.

 

Längd på hyllplan (=sittbredden) bör ju inte vara större än plankan.

Plankans längd blir 1400 mm minus 2 x tjockleken på de gråa järnen, minus 2 x tjockleken på takåsfästena.

 

Dessutom, som jag skrivit tidigare, är det väl bra om det kommer att finnas utrymme för fingrar, om man nu håller på hyllplanets kant när man fäller upp, mellan hyllplan och vägg samt mellan hyllplan och balkongräcke. Förslagsvis samma utrymme som takåsfäste á 35 mm (eller vad den var).

 

Vet inte om måttet 35 mm avser inner eller yttermått på Takåsfästet.

Ang. Längden så är de grå järnen 0,5 Cm vardera = 1 Cm

Hur mäter jag fästets bred (se bilder)

 

Ang bredden på hyllplanet så är det i nuläget 400 du menar att jag skall såga av 50 mm i framkant + det som stödlisten tar?

post-54989-0-69644600-1439375955_thumb.jpg

post-54989-0-41109100-1439375964_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur mäter jag fästets bred (se bilder)

Bilden till vänster är bredden (verkar vara 30 mm), bilden till höger är tjockleken verkar vara 2 mm.

 

 

Ang bredden på hyllplanet så är det i nuläget 400 du menar att jag skall såga av 50 mm i framkant + det som stödlisten tar?

 

NEJ!

Hyllplanet kapas bara i dess längd. 1400-5-30-30-5= 1330 mm

Den kapade sidan vänds utåt mot naturen utanför balkongen.

 

Plankan bör bli 1400-5-2-2-5=1386 mm

 

Plankans stödlist blir lika lång som hyllplanet 1330 mm

 

Men det är enklast att mäta detta på plats när takåsfästena är monterade.

 

Ett tips är att såga av en kort stump (5 cm) av 22x95 (som väl nu är längre än 1,4 m?) och skruva fast den (med träskruv just nu) på ett takåsfäste, i sin rätta position. (förslagsvis det ut mot räcket)

Sedan såga till en kort stump av stödlisten och skruva fast den längs nederkant på stumpen 22x95.

Håll sedan dessa prylar, mot gråa järnet, samtidigt som man med en tumstock mäter höjden 482 mm *) från golv till övre kanten på stödlisten. Markera på det gråa järnet var det översta hålet i takåsfästet hamnar.

 

*) önskad höjd 500 mm minus hyllplanets tjocklek 18 mm.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Bara så att det blir rätt - så här? Om "ja" så borrar jag upp vinklarna på 50 Cm - dom där 18 mm - spelar inte så stor roll egentligen :-)

Skulle vi inte haft en vågrätt stödlist under denna list också?

Skall list och planka även skruvas i underifrån? Eller enbart från hålen på takvinkeln?

När man skruvar "i" skall jag göra några borrhål före?

Skall bottenlisten ligga kant i kant med takåsens nedersida?

Takåsen måste för att borr och allt skall fungera hamna ngt mot mitten - se bild. Då blir det dom innersta hålen.Är det ok?

post-54989-0-12645900-1439392160_thumb.jpg

post-54989-0-27945900-1439392965_thumb.jpg

post-54989-0-86808300-1439397517_thumb.jpg

post-54989-0-84887000-1439397535_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara så att det blir rätt - så här?

Enligt bild 1 & 2 verkar du ha kapat bort för mycket av takåsfästet.

Du har också vänt 22x95 åt fel håll...

Se alla ritningar jag gjort...

Takåsen måste för att borr och allt skall fungera hamna ngt mot mitten - se bild. Då blir det dom innersta hålen.Är det ok?

Bild 3 & 4. Bra. Ja det måste bli som bild 4, hjälps inte åt.

OM man nu inte väljer att borra egna hål, mellan raderna, men det känns onödigt med så många färdiga hål att välja på.

Skulle vi inte haft en vågrätt stödlist under denna list också?

Nej, inte under men på, i nederkant. se alla ritningar jag gjort!

Skall list och planka även skruvas i underifrån? Eller enbart från hålen på takvinkeln?

När man skruvar "i" skall jag göra några borrhål före?

Jag tycker man ska fästa 22x95 i takåsvinkeln med två, på vardera sidan, genomgående skruvar/bultar, M6, med inslagsmutter M6. Detta innebär att man får borra upp två (lämpliga) hål på vardera fästet till 6 mm.

Nu är ju fästet för kort dock..

 

Stödlisten skruvas med försänkt träskruv och man borrar hål i den del där skruvskallen hamnar, vilken del du nu väljer för det.

Låt säga 200 mm c/c

dom där 18 mm - spelar inte så stor roll egentligen

Det är väl inte svårare att mäta ut 482 mm än 500 mm prick?

 

Och på tal om sitthöjd - vill du ha 500 mm?

En vanlig enkel köksstol på IKEA har 450 mm sitthöjd.

Tänk också på att du kanske kommer att ha en dyna på bänken - typ 10-30 mm kanske den "tar".

 

Tillägg: Ser ut som att det går att använda bricka och vanlig mutter som alternativ till inslagsmutter.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Ok - försöker igen :-) är vinklarna fel? Tyckte jag kapade enl din bild

Rätt nu 22x95?

post-54989-0-54669000-1439450901_thumb.jpg

post-54989-0-02594500-1439451945_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Rätt nu 22x95?

Nej...

 

Jag tyckte att den andra bilden i inlägg #40 var tydlig nog.

(men där är takåsfästet vänd åt "fel" håll, uppåt, inte neråt, som jag kom på senare)

 

Där syns att det, på den kapade delen, är 4+4 hål synliga så att den kapade delen är ungefär lika stor som 22x95.

Bilden visar var jag tänkt mig genomgående skruvar (fast jag använde vanlig träskruv när jag tog bilden).

 

Bilden visar också hur 22x95 ska sitta, samt hur stödlisten ska sitta på 22x95.

 

Nästa bild visar hyllplanet med gångjärn.

 

Jag tror inte jag kan hjälpa dig mer än så här, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Då börjar det sakteligen ta form! Några frågor dock - inslagsmutter behövs nog inte då skruvar torde räcka? Visar sig att skruvarna är för långa för brädan och sticker ut (i så fall) på baksidan - så jag kör på 25 mm? För stödlister - var skruvarna för korta -så kör på 50 mm?

Detta med att fasa av kommer att bli ett problem tror jag.. För det blir väl en hel del?

P.s listen kommer snart på så fort jag införskaffat andra skruvar. Så nöjd dock att takåsvinklarna är på plats

post-54989-0-21086700-1439913886_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Magkänslan säger genomgående skruv.

Dock bör det ju bli utrymme på baksidan för en vanlig mutter (+bricka).

 

Ang. längd på träskruv så blir inte bärigheten bättre av att de är för lång.

Däremot vill man inte sticka sig på spetsarna.

Även om nu spetsarna är på "baksidan" kan ju någon tappa något mellan brädan och skärmväggen, stoppar ner fingrarna för att fiska upp det och, ja...

 

Om du förser mig med info om vilket gångjärn det slutligen blev, egentligen diametern på "den runda delen", kan jag rita upp detta i CAD och där enkelt se hur mycket som behöver fasas av på hyllplanet.

 

Jag brukar använda en rasp eller en sk. surform för sådant.

 

Tillägg:

Ser att du bytt, eller målat "brädan". Snyggt :thumbsup:

Takåsfästena är vända som mitt tidigare förslag och inte som mitt senare förslag men det funkar det med.

 

OCH - nu när jag zoomar in ser jag att det inte blev något avstånd mellan brädan och skärmväggen. Snyggt!

Kör med ankarskruv i stället för genomgående & mutter.

Link to comment
Share on other sites

Dag Erlandsson

Magkänslan säger genomgående skruv.

Dock bör det ju bli utrymme på baksidan för en vanlig mutter (+bricka).

 

Ang. längd på träskruv så blir inte bärigheten bättre av att de är för lång.

Däremot vill man inte sticka sig på spetsarna.

Även om nu spetsarna är på "baksidan" kan ju någon tappa något mellan brädan och skärmväggen, stoppar ner fingrarna för att fiska upp det och, ja...

 

Om du förser mig med info om vilket gångjärn det slutligen blev, egentligen diametern på "den runda delen", kan jag rita upp detta i CAD och där enkelt se hur mycket som behöver fasas av på hyllplanet.

 

Jag brukar använda en rasp eller en sk. surform för sådant.

 

Tillägg:

Ser att du bytt, eller målat "brädan". Snyggt :thumbsup:

Takåsfästena är vända som mitt tidigare förslag och inte som mitt senare förslag men det funkar det med.

 

OCH - nu när jag zoomar in ser jag att det inte blev något avstånd mellan brädan och skärmväggen. Snyggt!

Kör med ankarskruv i stället för genomgående & mutter.

Vad glad jag blir! :-)

Alltid livrädd för att ett av dina svar ibland blir "NEJ, NEJ, NEJ" :-)

 

Jag har grundat och "kuprinolat" träet för att få ett varmare intryck :-) P.s vill göra golvet i samma färg :-)

 

1) Ang. Gångjärnen så ansåg du sist 70x40 - ser om dom finns -och återkommer då jag har dom. Någon sa att 3 gångjärn blir bäst?

2) Om det måttet inte finns vad tar man då?

3) då skippar vi alla inslags mutters tänkanden och kör enbart skruv?

4) Vad det anbelangade stödlisten och 50 mm - är att 35 skulle i princip bara "smått" gått in i plankan... Därav.

5) Mått på skruv mellan gångjärn och plankan?

Link to comment
Share on other sites

1. Gångjärnen kommer ju att vara synliga (om man inte använder dyna) och rostfritt är ju snyggt och dessutom är de lite "mjukare", inga vassa kanter.

Tre gångjärn är okej men ett tips då är att vara extra noggrann så att de tre järnen ligger exakt i linje med varandra.

 

2. Man vill ju undvika att få skruvhålen så nära kanten på hyllplanet att det finns risk att hyllplanet spricker. Samtidigt måste gångjärnet rymmas på den "lediga" ytan på brädan mot väggen, se inlägg #57.

Biltema har flera alternativ

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=g%C3%A5ngj%C3%A4rn&category=1000015083

Jula med

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/rostfritt-gangjarn-650221/

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/rostfritt-gangjarn-650220/

 

3. Ankarskruv är anpassade för de typ av beslag som takåsfästet är.

MEN - tänk på att skruvarna kommer nära änden på plankan = risk för att det spricker. Pröva med en spillbit av plankan.

Om man kan använda genomgående skruv så borrar man ju upp hålet i träet = spricker inte.

 

4. Okej, du kan ju försöka pricka "dalarna" i skärmväggen så slipper ev. skruvspets trycka mot "topparna" i skärmväggen.

 

5. Planka 22, järn ca 2. 25 mm bör bli bra. Använd försänkt rostfri skruv för utseendets skull, om du kan få tag i sådana.

109772.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...