Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga uppfällbar bänk


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Som rubriken lyder vill jag nu ta mig an detta projekt. Men hur gör jag? Tänker att man köper typ 2 konsoler som man fäster uppifrån och ner eller tvärtom? Att man sedan måttbeställer en bräda att sitta på med någon form av gångjärn så att den vintertid går Att fälla upp? Då kan man ju köpa en dyna sitts och rygg och få som en liten soffa. Hjälp mig utförligt tack med idéer och köpställen

Enkelt helst :-)

 

1) En tanke är spontant att borra 2 konsoler i "kanterna" (se bild) i sidan av träet dvs på metallkanterna (se "golvbilden") - frågan är dock hur man skruvar fast dem? Därefter sätter man tilltänkt bräda "på"?

Dock så Måste den gå att fälla upp mot "vägg".

 

2) Eller om man i väggens kanter (se det gråa) sätter typ någon form av gångjärn (2 st) och i dessa sätter bänken? Men frågan är då - håller en sån konstruktion? Måste bli stora gångjärn antar jag? Detta bli nog snyggast och enklast?

 

Väggens bredd 141 - bänken kan ha en höjd från golvet sett på 45

post-54989-0-67900700-1438868725_thumb.jpg

post-54989-0-52752200-1438872060_thumb.jpg

post-54989-0-96844200-1438872076_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Om sitthöjden ska/kan vara 450 mm och sittdjupet aningens mindre skulle man kunna fälla ner bänkskivan när den inte används.

Med denna typ av konsoller behövs kanske inte(?) något stödben då de klarar 75 kg styck.

https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp#idx-2-250

 

Nackdel är att man får böja sig ner nästan till golvet för att ta tag i skivan för att dra upp den.

Ytterligare lite krångel är att man måste nå båda konsollerna samtidigt när man ska fälla ner dem.

(jag har viss erfarenhet av exakt dessa konsoller)

 

Man kan annars använda vanliga gångjärn för sittytan och ovanstående typ av konsoll för stödben.

 

Jag skulle kunna skissa lite hur jag tänkt...

 

Tillägg: som "bräda" kan man använda ett hyllplan typ

https://www.byggmax.se/forvaring/hyllor-och-hyllplan/hyllplan-/hyllplan-i-furu-p09182

 

Mera tillägg:

Tänk på att man även kan använda sk. hakgångjärn.

Man vänder infästningen så att bänkskivan inte kan glida av. Man kan då också montera skivan på fel sida gångjärnet så att man får det på undersidan.

 

9747fb5a-d7cb-447e-a08b-a6e8dd67b4c0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack igen för engagemanget! Dessvärre kom jag inte in på Ahlsell länken krävdes lösenord - men hakgångjärn verkar topp! Så att man fäster skivan på "A" - korrekt? Men gillar inte "Stödbensdelen" :-) Går dessa att undvika? Fast i.o.f. Om det estetiskt kan se snyggt ut så kanske.

 

Apropå estetik - det blir ju snyggare om den blir nedfällbar! Mycket bra "estetisk" tanke av dig!

 

Antar att du menar att om vi använder hakgångjärn - så skall dessa då fästas på de vardera grå ytterkanterna (ramen) vid vardera sida om vindskyddet?

Dessa måste då sitta/skruvas sidledes - alltså på kanten - är det möjligt? Kanske istället för stödben att man har någon slags kedja på vardera sida? Eller blir det "för mycket"?

Vore hemskt vänligt om du vill skissa :-) tack igen på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahlsell:

Gå till

http://www.ahlsell.se/

Välj "Logga in som gäst" uppe till höger.

Sök artikel 147521 eller 173698

 

Ärligt talat missade jag själva infästningen i väggen :blush:

 

Men, jag har några idéer, skriver medan jag tänker klart!

1.

Om man till en början tänker sig konsoll utan stödben (Ahlsell):

Då utgår hakgångjärnen (konsollerna är fällbara med låsning).

Det blir dels för brett och dels för trångt när man ska häva låsningen och fälla ner skivan om man nyttjar väggens hela bredd om 1410 mm.

Här skulle man då kunna använda träreglar (impregn. eller målade), 2 st, mellan de gråa vinkeljärnen som utgör stommen till väggen. Alltså 1410 mm långa.

Jag tänker så här i hastigheten mig 45x70 som dimension. (70 mot väggen, 45 utåt)

På dessa reglar, fäster man då Ahlsell-konsollerna med en bredd om... 1 meter? Om den bredden skulle räcka för bänken?

Man kan inte låta skivan gå så långt utanför dessa för då kommer man inte riktigt åt spärren för att fälla ner men typ 25 mm går bra.

 

I djupled kan man då låta skivan gå in förbi konsollen och över den övre regeln. Den övre regeln kommer då i sin helhet att hjälpa till att avlasta konsollerna och en 400 mm skiva passar då bättre med konsollens 300 mm.

 

Jag ritar gärna en enkel skiss om så önskas.

 

2.

Med hakgångjärnen, om vi håller oss fast vid just dessa då, behöver man bara en av ovanstående reglar.

Bredden mellan gångjärnen kan vara 1 meter även här men i detta fall kan skivan sticka ut 200 mm på varsin sida (200+1000+200=1400)

Konsollerna ovan som stödben funkar och lämpligen håller man ca 1 meter mellan dessa. Här är det enklare att komma åt spärren då konsollerna nu sitter i skivans framkant.

 

Utan stödben?

Ja, två kedjor kan funka.. bör vara av rostfritt stål.

Men då får skivan fällas uppåt när den inte används.

Min ringa erfarenhet är att kedjan gärna trasslar lite, kanske trasslar in sig i räcket på utsidan?

Kedjans övre fäste kan ske i de gråa vinkeljärnen.

Nedre fästet.. hm.. jag skulle använda EN kedja:

Från ena gråa vinkeljärnet, ner genom ett 20 mm hål i skivans yttre hörn, längs skivan på undersidan, i framkant, fixerad med några skruvar, upp genom ett 20 mm hål i det andra hörnet och upp till det andra gråa vinkeljärnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Japp! Tar gärna emot en skiss! Tänkte inte på "kedjekrångel" så det gör bort. Punkt 2 känns lämpligast då längden på sittsen kan bli mer än 1 meter . Men för att jag helt skall förstå så tacksamt tas din skiss emot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, min första tanke var att man med stödben skulle fälla UPP bänken när den inte används.

Men, jag ska se om man kan vända på detta senare.

 

Bifogar filer här allt eftersom.

Börjar med nr 1 som visar vy från sidan när bänken är i sittläge.

sittbänk1.pdf

 

2 är samma konstruktion i uppfällt läge.

sittbänk2.pdf

 

3 lite diskretare placering av gångjärn.

sittbänk3.pdf

 

4 uppfällt.

sittbänk4.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men, jag ska se om man kan vända på detta senare.

 

Nej, detta blir inte bra. Eller det går inte.

Om stödbenen ska rymmas när man fäller ner måste sittdjupet ökas.

Ökar man sittdjupet går det inte att fälla ner skivan då den tar i golvet.

(Och om man ökar sitthöjden måste man öka längden på stödbenen och då måste man öka sittdjupet och då... osv)

 

Ytterligare en fördel med att fälla uppåt blir att man kan fälla upp sittskivan först och låsa den, med stödbenen pekande rakt ut, sedan kan man fälla ett stödben i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samma princip men "din" skiss visar ett bord. En bänk som ska tåla två personer anser jag behöva bättre/kraftigare gångjärn.

Ja självklart måste man dimensionera delarna efter belastningen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Oj vilket arbete! Fantastiskt! :-) Då innebär det att uppfällt är det som gäller? Skall printa ut och gå igenom - återkommer med frågor :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

1) Okej regel fixar jag - ska dessa frågan är då hur jag fäster dem? Som du ser är det befintliga järnet vänt lodrätt....

 

2) Hakgångjärnens mått?

 

3) skall dom fästas enl ritning 1 även om bänken skall upp? Eller skall dom monteras som bild 4?

 

4) Den fällbara konsolens mått?

 

5)Skall stödbenens längd vara 45?

 

6) I uppfällt läge ska man kunna låsa "den"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja det kan ju bli knepigt att komma åt utsidan, på delen närmast husfasaden, antar jag men genomgående, vagnsskruv & mutter hade jag tänkt.

En detaljbild eller mått på befintligt järn?

 

2. Ja det beror ju på vilka du köper, själv köpte jag för nån vecka sedan Bårebo på ÖoB. Men 250-300 mm långa.

 

3. Enligt bild 3/4 skulle jag nog gjort. Bild 1/2 var initialt i min fundering.

 

4.Just de jag länkat till, Habo, är ju enligt Ahlsell 165+305

 

03e28ffa-3357-4309-b9da-c093ba4cd10e.jpg

 

Jag skulle sätta 305 längs bänkskivan och 165 längs stödbenet.

 

5. Man får minska stödbenets längd med skivans tjocklek (16-20 mm) samt om man väljer att ha en gummifot/möbeltass längst ner på benet.

 

6. Ja, enklast vore med en stark magnet, typ dörrstopp, men säkerhetsmässigt kanske inte så bra.

Lite säkrare med en kasthake typ

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/kasthake-650088/

Ännu lite säkrare med en skjutregel typ

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/skjutreglar/skjutregel-343468/

 

Beror ju lite på var man kan fästa den, eller de.

 

Tillägg:

Kanske typ

grindhake.jpg

Ännu mera tillägg:

Fästet kanske kan vara på sidan, på balkongräcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

1. Ja det kan ju bli knepigt att komma åt utsidan, på delen närmast husfasaden, antar jag men genomgående, vagnsskruv & mutter hade jag tänkt.

En detaljbild eller mått på befintligt järn?

 

2. Ja det beror ju på vilka du köper, själv köpte jag för nån vecka sedan Bårebo på ÖoB. Men 250-300 mm långa.

 

3. Enligt bild 3/4 skulle jag nog gjort. Bild 1/2 var initialt i min fundering.

 

4.Just de jag länkat till, Habo, är ju enligt Ahlsell 165+305

 

03e28ffa-3357-4309-b9da-c093ba4cd10e.jpg

 

Jag skulle sätta 305 längs bänkskivan och 165 längs stödbenet.

 

5. Man får minska stödbenets längd med skivans tjocklek (16-20 mm) samt om man väljer att ha en gummifot/möbeltass längst ner på benet.

 

6. Ja, enklast vore med en stark magnet, typ dörrstopp, men säkerhetsmässigt kanske inte så bra.

Lite säkrare med en kasthake typ

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/kasthake-650088/

Ännu lite säkrare med en skjutregel typ

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/skjutreglar/skjutregel-343468/

 

Beror ju lite på var man kan fästa den, eller de.

Här kommer bilder

post-54989-0-11077700-1438952991_thumb.jpg

post-54989-0-70227400-1438953003_thumb.jpg

post-54989-0-41718500-1438953018_thumb.jpg

post-54989-0-73637400-1438953030_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Okej..

Kanske då måste använda vinkeljärn typ

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340027/

 

Eller med lite modifiering takåsfäste (som inte är lika (djup)

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/nock-och-takbeslag/takasfaste-340161/

 

Får fundera mera på detta.

 

Justerat, nu rätt länk ang. takåsfästet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Toppen! Då avvaktar jag dina vidare rekommendationer :-) Eller Alternativ -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu har jag räknat ut att den vänstra sidan går att sätta vinkelrätt på - men det är den högra som blir knepigt att komma emellan.

Se bild. Förslag?

post-54989-0-57926000-1439051074_thumb.jpg

post-54989-0-05652800-1439051086_thumb.jpg

post-54989-0-79117700-1439051095_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som ett vinkeljärn, kanske 25x25. som utgör ramen till väggen.

 

Om man ska använda mitt förslag med en träregel vill man ju få den så nära denna vägg som möjligt.

 

En sk. byggvinkel/spikvinkel med tillräcklig "styrsel" kommer att sticka ut, från väggen, onödigt mycket.

Om man inte har möjlighet att såga av den.

 

En takåsvinkel (en vänster & en höger) är "närmare" väggen redan från början. Dock är dessa då onödigt lång, eller den ena delen som ska fästas i regeln. Den behöver man också kapa då, om man inte kan leva med detta.

Jag skulle vilja ha regeln så nära mitten på denna takåsvinkel.

 

Ytterligare fördelar med takåsvinkeln är att den har fler färdiga hål vilket gör att man kan använda fler men klenare skruv, eller gärna popnit (5 mm) att fästa mot balkongväggens järn.

 

Jag kommer just nu inte på något annat alternativ. Kanske för att jag själv skulle nyttjat sådana takåsjärn, eller byggvinklar, då jag brukar ha sådana hemma.

(Liksom även skruv & popnit då)

 

Välkomnar andra medlemmars synpunkter i denna tråd, eller vad tycker du Dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna göra regeln i två delar dels närmast avskiljningen en ca 20 x 70mm planka ,i nederkant på den skruvas en ca:22 x 22mm regel. Anordningen som nu fått en L profil skruvas mot järnen på var sida ev. med en distans emellan .

 

22 x 22 mm regel tjänar som inre upplägg för sittbrädan.

Sittbrädan fästes på ovansidan med mindre gångjärn mot regeln. Gångjärnen tar ju ingen tyngd utan skall se till att brädan hålls på plats och att den kan fällas upp

 

Möjligen behövs extra stödben under regeln.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt :thumbsup:

Blir "renare" mot väggen.

Möjligen skulle också detta med en takåsvinkel (om man nu väljer det) funka bättre om man har en tunnare regel/planka.

Man kan då skruva/nita vinkeln i de yttre hålen och så låter man vinkeln gå utanför plankan. Bör stämma jäkligt bra. Kan gå ut och kolla några mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag tycker det ser ut som ett vinkeljärn, kanske 25x25. som utgör ramen till väggen.

 

Om man ska använda mitt förslag med en träregel vill man ju få den så nära denna vägg som möjligt.

 

En sk. byggvinkel/spikvinkel med tillräcklig "styrsel" kommer att sticka ut, från väggen, onödigt mycket.

Om man inte har möjlighet att såga av den.

 

En takåsvinkel (en vänster & en höger) är "närmare" väggen redan från början. Dock är dessa då onödigt lång, eller den ena delen som ska fästas i regeln. Den behöver man också kapa då, om man inte kan leva med detta.

Jag skulle vilja ha regeln så nära mitten på denna takåsvinkel.

 

Ytterligare fördelar med takåsvinkeln är att den har fler färdiga hål vilket gör att man kan använda fler men klenare skruv, eller gärna popnit (5 mm) att fästa mot balkongväggens järn.

 

Jag kommer just nu inte på något annat alternativ. Kanske för att jag själv skulle nyttjat sådana takåsjärn, eller byggvinklar, då jag brukar ha sådana hemma.

(Liksom även skruv & popnit då)

 

Välkomnar andra medlemmars synpunkter i denna tråd, eller vad tycker du Dag?

Jag tycker som vanligt att du har fantastiska lösningar! Men denna förstår och förstår jag inte.. :-) att såga av den är inga problem och skjuta in den inga problem men fortfarande kommer jag ju inte åt att dra åt en mutter. För antar att du menar att "den" skall skruvas utifrån befintligt järn? Men då undrar jag fräckt med tanke på att den skall ligga så nära väggen som möjligt - varför inte helt sonika (utan allas vetskap) :-) bara borra upp takås vinkeln i väggen alt vinkeljärn?

post-54989-0-35913300-1439057348_thumb.jpg

post-54989-0-62726400-1439057357_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man borrar i järnet och använder popnit behöver man inte komma åt mellan husväggen och järnet.

Finns där bara, låt säga, 10 mm mellan järn och husvägg så räcker ju det för att med en spetstång hålla en mutter.

 

Att borra fast ett fäste i husväggen?

Ja, om man vet att det där är sten/betong och inte bara puts så funkar ju det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om man borrar i järnet och använder popnit behöver man inte komma åt mellan husväggen och järnet.

Finns där bara, låt säga, 10 mm mellan järn och husvägg så räcker ju det för att med en spetstång hålla en mutter.

 

Att borra fast ett fäste i husväggen?

Ja, om man vet att det där är sten/betong och inte bara puts så funkar ju det.

Du har rätt - jag kör popnit - men jag kommer att behöva ytterligare vägledning :-) Jag utgår från att jag då kan köra popnit enbart? Du skrev tidigare enl skiss borr 6 mm - men då pratade vi mutter. Nu talar "vi" popnit - vilken modell gäller då (mm). Hur får jag borrhålen att matcha vinkelns håll - eller det var dumt - för dom hamnar ju på utsidan? Alltså popnit genom takås genom järn och klart? Eller? Jäklar vilken amatör - men får jag bara lite hjälp så fixar jag det och sedan kommer förhoppningsvis bildbevis :-)

Hur många popnitar behövs för vardera? Är det lika "belastningsbart" som skruv:mutter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ut en sväng i garaget och tog några bilder.

Ska försöka få dem i rätt ordning.

Bildtexten under resp. bild.

 

post-52940-0-56828900-1439070125_thumb.jpg

Jag hade en färdigkapad takåsvinkel, har tjänstgjort till en loftsäng.

 

post-52940-0-93282400-1439070120_thumb.jpg

Hålen i dessa byggbeslag är 5 mm varför en 5 mm popnit blir perfekt.

Här illustrerar jag med en linjal, som mosvarar ditt gråa järn, under min vinkel.

 

post-52940-0-16016100-1439070109_thumb.jpg

Här bräda enligt LARSAS förslag, dock inte rätt mått på min bild placerad. på ungefärlig position.

 

post-52940-0-71072600-1439070105_thumb.jpg

Brädan med en list enligt LARSAS förslag, forfarande fel mått på min bild (jag tog bara vad jag hade i närheten)

 

post-52940-0-65562300-1439070206_thumb.jpg

Här hyllplanet, som i min bild illustreras av en spånskiva.

Gångjärn, med fel storlek.

 

post-52940-0-68591300-1439070096_thumb.jpg

Här gångjärn (med fel storlek i uppfällt läge.

 

 

Jag skulle nog sätta minst tre popnitar.

Börja med att fästa vinkeln mot husfasaden, där det är krångligast.

Borra ett hål, sätt dit en nit och "pumpa" några gånger så att järnet sitter fast, borra nästa hål och nita osv.

 

Måtta nu, eller "väg" med ett vattenpass och fixera det yttre vinkeljärnet/takåsfästet med en skruvtving.

Upprepa proceduren med borrningen.

 

Brädan bör, tycker jag, monteras med 2 st 6 mm skruv.

Här finns olika alternativ:

Vagnsbult, inifrån och ut skulle vara det naturliga valet. Men! - här kan det då bli knepigt, när man monterat takåsfästena.

Då bör nästa alternativ vara "inslagsmutter".

(Ska leta bild) och bult/skruv.

 

OBS! Här är vi nu längst ut på brädan, viktigt att man inte hamnar för nära kanten med risk att träet spricker. Ev. måste takåsvinkeln förkastas!

 

När detta är på plats skruvar man dit listen typ 21x21 mm.

(Går ju att ha andra mått, huvudsaken är att listen är nog stark och att brädan ger plats för valt gångjärn)

Här gör det nu inte så mycket om skruvarna råkar sticka igenom lite på baksidan.

(Bra att få skruv som går in så mycket som möjligt i träet)

 

Nu har man måttet för sitthöjden exakt och kan kapa stödbenen efter detta.

 

Tillägg: Bilderna skulle egentligen behöva roteras..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...