Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga uppfällbar bänk


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

(klar med ovanstående inlägg nu, jag har ju redigerat det under en längre tid, kanske behöver du läsa det igen, om du redan börjat)

 

Här inslagsmutter.

http://www.clasohlson.com/se/Inslagsmutter/Pr110514008

 

Gångjärnet blir ju synligt nu.

Kanske ett rostfritt blir snyggt, lite rundade kanter med.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Gangjarn/Gangjarn-2-st-2000018244/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag rekommenderar tryckimpregnerat virke till brädan.

Går att vitmåla när den fått torka.

 

Ser att det även finns tryckimpregnerad läkt 28*28 (Byggmax) vilket skulle bli bra som stöd för hyllplanet/sittskivan.

 

Skivan finns ju inte tryckimpregnerad men väl i furu.

(Såna hyllplan finns ju lite varstans, byggvaruhus, ikea, rusta, biltema osv)

Denna är enklare att underhålla/måla och jag skulle valt vit fönsterfärg.

Ex. Drygolin.

 

Bifogar en skiss hur det kan komma att se ut, med nya utförandet.

eforum.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Fantastiskt vilket jobb du lägger ner!

Åker till Jula NU och köper takåsvinklar m.m och återkommer med bild så att jag fattat rätt ang uppsättning. Exakt hur högt från golvet sätter jag dem på resp. sida? 5mm metallborr med? Gångjärnen du hänvisar till (dom rundade) vilken storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjden från golvet bestäms ju av vilken sitthöjd man vill ha.

Gångjärnen jag hittade/såg var 35+35x40.

 

Men jag är fundersam på detta med takåsvinkeln, om den kommer att skjuta in för lite över brädan, så att man får borra hålen i brädan för nära kanten, vilket medför att inslagsmuttern hamnar på sniskan, minskad bärighet mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ok... Nu har jag köpt takåsvinkel ... Kan lämna tillbaka dock....

eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har du redan skaffat är det väl bara att pröva.

Alltså kolla hur det funkar med brädan innan du nitar fast något.

Om man fasar av brädan så att den verkligen kommer längst in i innerhörnet på vinkeln kan det fungera. Och då att den är exakt lika lång, eller någon millimeter längre än avståndet mellan vinklarna, så att man får pressa dit den.

 

Hittade annars en lämplig kandidat på Bauhaus nu idag:

post-52940-0-37478400-1439119406_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Aha... Hänger inte riktigt med...trodde att det var regeln som skulle sitta där. Men ser nu att det är listen som skall ligga mellan (på) takåsarnas "hyllor". Fattade inte att jag skulle behöva "den" initialt - fokuserade på att få fast takåsjärnet..

 

För att undvika missförstånd - kanten uppe till vänster kapas och sedan sätter jag popnitarna i hål som jag borrar 3 st eller skulle det vara tvärtom? Som på din bild som jag vänt? Se sista bilden med den rundade delen inåt? Om jag fattat allt rätt så skall hyllan/sittande vila på klosen från plankan dvs. Skjutas in mellan kloss och gångjärn - korrekt?

 

Sedan vad det anbelangar själva brädlist/planka så kan jag väl ta med mig takåsarna till brädgård och på plats låta dom såga exakt?

post-54989-0-55982000-1439124526_thumb.jpg

post-54989-0-37986300-1439129586_thumb.jpg

post-54989-0-71143400-1439131016_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Fasiken vad man skäms :-( men vilken tur att vi (familjen) har din hjälp och vägledning. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ju lite tokigt med bilderna, jag hade tagit dem i rätt vinkel men när jag beskar dem för att få ner filstorleken blev det någon automatisk rotering...

 

Har skissat på en vy sett rakt uppifrån.

uppifrån.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Som du kan se så är järnet "platt" på sidan mot vindskyddet - rakt framifrån sett är järnets "kant". Dvs popnitarna och fäste på plan sida. Imorgon skär vi av takåsen enligt din tidigare bild. Så utifrån din ritning se min bif. Bild och "tänk bort" den högra nedersidan som sågas av imorgon - är det då korrekt enligt din nya skiss? :-)

post-54989-0-26284200-1439141174_thumb.jpg

post-54989-0-41924700-1439141183_thumb.jpg

post-54989-0-78389300-1439141720_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, nej!!!

 

Vi vill ju få brädan, stående på högkant, så nära plåt/plastväggen som möjligt.

Dels "design" - så lite utskjut som möjligt, det tillkommer ju stödben och annat.

Dels, framför allt, bärighet - vi ska sträva efter att få den nedåtriktade kraften så nära, och längs med, de gråa järnen som möjligt.

Placering av takåsvinkeln enligt nedersta bilden i föregående inlägg skulle medföra att det kommer att böjas vid belastning.

 

Jag ska se om jag kan nyttja mina bilder bättre genom att rotera lite, annars fixar jag nya.

 

Återkommer i detta inlägg senare.

 

Alla bilder ska illustrera vy sett utifrån.

Här nedan visas alltså det högra, inre fästet, det som hamnar närmast husväggen.

Järnet sticker inte ut något. Här måste du också kolla att du får plats med popnit-tången.

post-52940-0-18985300-1439145144_thumb.jpg

 

Här nedan brädan med stödlist.

Min bräda, på bilden, var mindre än vad jag tänkt mig i verkligheten.

Har fyllt ut med rött ungefär hur verklighetens kan se ut (se min skalenliga skiss som pdf i tidigare inlägg.

 

post-52940-0-52994600-1439145129_thumb.jpg

 

 

Här nedan visas brädans position, alltså innanför takåsvinkeln, för att brädan ska komma nära skärmväggen.

Brädan är ju stark på högkant och ska klara den "inre" belastningen på bänken.

post-52940-0-38520100-1439145133_thumb.jpg

 

 

Här är gångjärnet (men välj snyggare) på plats, med bänkskivan (spånskiva på min bild)nerfälld.

Gångjärnet ska ju "bara", som LARSAS påpekat, bära/hålla bänkskivan+stödbenen när den är obelastad dvs. uppfälld.

Stödlisten under bänkskivan är fastskruvad i brädan och stödlisten tar hand om inre belastningen från bänkskivan. Bänksivan måste fasas av lite i nederkant, annars kommer dess hörn att skava i stödlisten när man fäller upp/ner bänkskivan.

post-52940-0-41422400-1439145153_thumb.jpg

 

Här bänkskivan uppfälld

post-52940-0-19185900-1439145159_thumb.jpg

 

 

OBS!

När jag skriver bänkskiva så avser jag skivan till din bänk.

När man köper skivan i handeln kallas den ju för hyllplan.

 

Jag ska ta och gå ut en sväng :P - återkommer i nytt inlägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit ut och hittat mer verklighetsnära prylar.

 

Bilder nu sett någonstans mitt på baklongen.

 

post-52940-0-91685700-1439148769_thumb.jpg

 

Här nedan bara en kort stödlist men den ska ju fortsätta hela vägen.

Jag har här bara skruvat fast 22x95 med träskruv men jag vidhåller nog genomgående i verkligheten.

post-52940-0-73423100-1439148765_thumb.jpg

 

post-52940-0-89862400-1439148760_thumb.jpg

 

Kom på en viktig sak till:

Furuskivan kan nog behöva några (3?) stödlister i sig också.

Alltså tvärsgående lister.

 

post-52940-0-00200500-1439149225_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Då har amatören äntligen fattat :-) Ni förstår säkert alla här på forumet att jag verkligen är genuint tacksam för allt och faktum är att alla projekt inkluderat takbelysningen har förverkligats pga. det tålamod ni har med en sån "novis" som jag :-) Denna bänk Mikael och Larssa - kommer att bli förverkligad och jag "måste" greja det :-) / bildbeviset kommer då jag är klar! Sen att man är lite "trög" får ni stå ut med - men resultaten härifrån blir alltid professionella - så som sagt tack igen och imorgon fortsätter jag :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men kom på en sista sak - exakta måtten på brädan listen och bänken? Kan man be dom på brädgården att fixa brädan och listen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få en kapad bräda + list på en brädgård kostar väl mer än att köpa en st av den kortaste 22x95, och den kortaste list, man hittar?

 

Exakt mått får du ju inte förrän båda takåsvinklarna sitter fast.

 

https://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerad-trall/22x95-trall-impregnerad-gron-p08722095

 

https://www.byggmax.se/virke/lakt/28x28-impregnerad-lakt-p08728028

(nyttjas även under skivan)

 

Hyllplanet kapar man själv, vänd kapningen utåt.

 

http://www.bauhaus.se/limfog-gran-18x400x2000mm.html

 

***

 

Tänkte du lösa detta med stödbenen i ett senare skede?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom nu på morgonen att tänka på att takåsvinklarna bör vändas omvänt mot mina bilder. Alltså så att brädan liksom hänger i dessa.

 

post-52940-0-20163500-1439185471_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettering/förtydligande till inlägg #40: (även om det blir många inlägg)

Se bifogad ritning

frontvy.pdf

 

Jag uppskattar bänkskivans längd (sittbredden) till ca 1334 mm om man utgår från att måttet 1410 avser ytterkant balkongjärnen.

Det kan vara bra att ha takåsfästets bredd om 35 mm "tillgodo" mellan skiva & husvägg resp. mellan skiva & balkongräcke, plats för ev. fingrar.

(Givetvis kan man låta skivan gå "förbi" takåsfästet och nyttja maximal bredd, bara man tar ur i skivan för järnets tjocklek)

 

Räknar med att det blir lämpligt med tre tvärgående stödlister (furuskivan är stavlimmad och kan böja sig vid belastning).

En list hamnar då givetvis i mitten.

De andra har jag tänkt (typ) ca 200 mm in från sidorna.

Det hade ju varit bra ur belastningssynpunkt om man placerade den fällbara konsolen och stödbenet på, eller under om man så vill, dessa stödlister - se B.

 

Men när man fäller upp bänkskivan vill man väl att den ska ta så liten plats som möjligt och med placering på B kommer stödbenet att vila 28 mm (om man har den dimensionen på stödlisten, man kan ju ta 45x45 samma som stödbenen) längre ut.

Därför tänkte jag mig att man i stället placerar konsol med stödben så nära de yttre stödlisterna som möjligt. A

 

Är det okej att bänken i uppfällt läge "stjäl" 28-45 mm mer än nödvändigt så placeras konsolen på B

 

I djupled måste de tre stödlisterna anpassas efter den längsgående stödlisten och det blir snyggare om dessa tre stödlister inte sticker ut lika mycket som skivan i framkant. Ca 40 mm in kan bli lämpligt.

 

Ja, även stödbenen ska ju inte ligga direkt i framkant, kanske 60 mm in blir bra. Lite plats för hälarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Komplettering/förtydligande till inlägg #40: (även om det blir många inlägg)

Se bifogad ritning

attachicon.giffrontvy.pdf

 

Jag uppskattar bänkskivans längd (sittbredden) till ca 1334 mm om man utgår från att måttet 1410 avser ytterkant balkongjärnen.

Det kan vara bra att ha takåsfästets bredd om 35 mm "tillgodo" mellan skiva & husvägg resp. mellan skiva & balkongräcke, plats för ev. fingrar.

(Givetvis kan man låta skivan gå "förbi" takåsfästet och nyttja maximal bredd, bara man tar ur i skivan för järnets tjocklek)

 

Räknar med att det blir lämpligt med tre tvärgående stödlister (furuskivan är stavlimmad och kan böja sig vid belastning).

En list hamnar då givetvis i mitten.

De andra har jag tänkt (typ) ca 200 mm in från sidorna.

Det hade ju varit bra ur belastningssynpunkt om man placerade den fällbara konsolen och stödbenet på, eller under om man så vill, dessa stödlister - se B.

 

Men när man fäller upp bänkskivan vill man väl att den ska ta så liten plats som möjligt och med placering på B kommer stödbenet att vila 28 mm (om man har den dimensionen på stödlisten, man kan ju ta 45x45 samma som stödbenen) längre ut.

Därför tänkte jag mig att man i stället placerar konsol med stödben så nära de yttre stödlisterna som möjligt. A

 

Är det okej att bänken i uppfällt läge "stjäl" 28-45 mm mer än nödvändigt så placeras konsolen på B

 

I djupled måste de tre stödlisterna anpassas efter den längsgående stödlisten och det blir snyggare om dessa tre stödlister inte sticker ut lika mycket som skivan i framkant. Ca 40 mm in kan bli lämpligt.

 

Ja, även stödbenen ska ju inte ligga direkt i framkant, kanske 60 mm in blir bra. Lite plats för hälarna...

Menar du så här (se bild)

post-54989-0-57867300-1439206943_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Om "vi" bestämmer att sitthöjden skall bli 50 exakt hur många Cm upp skall jag då sätta takåsarna? Dvs. Var ska undersidan vara i förhållande till befintligt balkonggolv?

 

Nu verkar det som om jag kanske köpt fel gångjärn (se bild) - artnummer 8508 typ 3220 "vänster" antar att det var fel? Dimension 98x85. Borde tagit dem du rekommenderade initialt?

post-54989-0-48458800-1439211614_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "vi" bestämmer att sitthöjden skall bli 50 exakt hur många Cm upp skall jag då sätta takåsarna? Dvs. Var ska undersidan vara i förhållande till befintligt balkonggolv?

 

Det beror på några faktorer:

  • Tjocklek på valt hyllplan
  • Tjocklek på vald stödlist
  • Tjocklek på ev. möbeltass/gummifot
  • Bredd på vald bräda
  • Tillägg: hur man vill göra ang. placering av fällbara konsoler enligt inlägg 45

Sedan beror det på var exakt man vill ha den övre kanten av brädan, vid A eller vid B.

post-52940-0-78226900-1439213743_thumb.jpg

 

 

Nu verkar det som om jag kanske köpt fel gångjärn (se bild) - artnummer 8508 typ 3220 "vänster" antar att det var fel? Dimension 98x85. Borde tagit dem du rekommenderade initialt?

hm.. dessa gångjärn behöver fritt utrymme, för den "runda" delen...kommer då att bli en glipa, ca 10-12 mm, mellan bräda och skiva.

Tillägg: Och det ställer till det ang. stödlisten på undersidan men den behöver då inte "gå hel" utan kan "hoppa över" positionen där gångjärnen är.

 

 

Tillägg:

 

Bra bild där, med takåsfästet.

 

Försök att få detta så nära skärmväggen det går men ändå så att:

  • Brädan ryms
  • Popnittången ryms
  • Borrchucken ryms (kanske det knepigaste på den närmast husväggen)
  • Hålet i det gråa järnet inte kommer för nära ytterkanten.

Kolla vilken av hålraderna, inre eller yttre, som stämmer bäst med ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...