Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

extern disk dyker inte upp i win XP


Spac3man

Rekommendera Poster

min nya 3tb interna disk som jag satt i ett externt lagringschassi vil inte ploppa upp alls på in laptop med xp.

jag provade att avinstallera den och sen starta om, då står det att den hittas och kan användas men den syns ändå inte i utforskaren.

 

 

syns inte under diskhantering heller. 

har provat att konvertera den till mbr på min stationära dator med win7.

har även provat att krympa disken till en volym som är under 2tb och även delat upp den i 3 mindre partitionermen men det går ändå inte att se den på xp-datorn.

 

hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Funkar just det externa chassiet bra med en annan dator?
(du kanske körde disken direkt med den stationära?)

 

2. Funkar just det externa chassiet bra med en annan hårddisk i sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För att disken skall synas i utforskaren behöver den "initieras" först i Diskhantering.

Men då kommer nästa problem: efter som det är en 3TB disk så stöds inte detta direkt av Windows XP, ja du kommer antagligen bara att se en mindre del av disken efter initiering typ 800MB eller nåt.

 

Disken måste kanske göras i ordning  med 4K sektorstorlek istället för 512 Bytes sektorstorlek, om den inte redan har denna och där klämmer nog skon när det gäller windows XP?

 

Det finns visst vägar runt det hela, har för mig att det skall finnas en tråd här i detta underforum något år gammal om just detta med diskar större än 2TB eller 2,2TB (vilket är gränsen på Windows XP), tyvärr hittar jag inte igen den nu.

 

Men jag hittade detta svar till dig från Monshi i dag denna tråds inlägg #43

Obs. Du kan inte göra i ordning disken (initiera) på en dator med Windows 7 dvs. skapa partition,och formatera den så den sedan kan få en enhetsbokstav och därmed synas i Utforskaren, för då kommer den inte att fungera i Windows XP.

 

Jag har aldrig själv hållit på med så stora diskar under Windows XP.

Prova Monshis söktips först, kommer jag på nåt eller om någon lyckas hitta igen tråden på Eforum så börl lösningen finnas där.

Mvh

 

[Edit] Var är det för fabrikat på disken? För det är möjligt att t.ex. Seagate och Western Digital har särskilda programvaror för lösa detta?

 

[Edit 2] Denna lösning kommer nog tyvärr inte att fungera, verkar bara vara om man har disken monterat internt i datorn och endast som sekundär disk (ej boot-disk), men det står också att externa diskar inte stöds av denna lösning http://www.ghacks.net/2010/11/04/how-to-use-3tb-hard-drives-on-windows-xp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Funkar just det externa chassiet bra med en annan dator?

(du kanske körde disken direkt med den stationära?)

 

2. Funkar just det externa chassiet bra med en annan hårddisk i sig?

funkar med annan dator ja.

har provat disken i ett annat chassi på bärbara, samma sak ändå

 

 

För att disken skall synas i utforskaren behöver den "initieras" först i Diskhantering.

Men då kommer nästa problem: efter som det är en 3TB disk så stöds inte detta direkt av Windows XP, ja du kommer antagligen bara att se en mindre del av disken efter initiering typ 800MB eller nåt.

 

Disken måste kanske göras i ordning  med 4K sektorstorlek istället för 512 Bytes sektorstorlek, om den inte redan har denna och där klämmer nog skon när det gäller windows XP?

 

Det finns visst vägar runt det hela, har för mig att det skall finnas en tråd här i detta underforum något år gammal om just detta med diskar större än 2TB eller 2,2TB (vilket är gränsen på Windows XP), tyvärr hittar jag inte igen den nu.

 

Men jag hittade detta svar till dig från Monshi i dag denna tråds inlägg #43

Obs. Du kan inte göra i ordning disken (initiera) på en dator med Windows 7 dvs. skapa partition,och formatera den så den sedan kan få en enhetsbokstav och därmed synas i Utforskaren, för då kommer den inte att fungera i Windows XP.

 

Jag har aldrig själv hållit på med så stora diskar under Windows XP.

Prova Monshis söktips först, kommer jag på nåt eller om någon lyckas hitta igen tråden på Eforum så börl lösningen finnas där.

Mvh

 

[Edit] Var är det för fabrikat på disken? För det är möjligt att t.ex. Seagate och Western Digital har särskilda programvaror för lösa detta?

 

[Edit 2] Denna lösning kommer nog tyvärr inte att fungera, verkar bara vara om man har disken monterat internt i datorn och endast som sekundär disk (ej boot-disk), men det står också att externa diskar inte stöds av denna lösning http://www.ghacks.net/2010/11/04/how-to-use-3tb-hard-drives-on-windows-xp/

 

 

jag har redan googlat på det men jag hittade inget som hjälpte.

och ja, jag har en seagate och jag provade discwizard som är till för att lösa detta med seagate diskar men som sagt så funkar det nog bara med interna.

 

det skumma är att disken inte syns alls, blir inte ens en liten volym, nada..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
det skumma är att disken inte syns alls, blir inte ens en liten volym, nada..

Du måste initiera disken

 

För att disken skall synas i utforskaren behöver den "initieras" först i Diskhantering.

Men då kommer nästa problem: efter som det är en 3TB disk så stöds inte detta direkt av Windows XP, ja du kommer antagligen bara att se en mindre del av disken efter initiering typ 800MB eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste initiera disken

ja..hade jag kunnat så hade jag gjort det men som sagt så syns den inte i diskhanteraren heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar det enkelt. Det är som som att köpa ett lass sand för en sandlåda.

Om lådan rymmer en skopa sand men enda leveransen du kan få är ett lastbilsflak som toppas över lådan blir det ett fatal error och du ser inte ens sandlådan för all sand.

 

Min enkla rekommendation är att:

Uppdatera från Win XP med alla de begränsningar, buggar, svarta hål det operativet utgör. Installera Ubuntu eller annan linuxdist exempelvis.

Eller

Köp en mindre disk som Win XP kan hantera.

Kanske kanske

att du på datorn som kan hantera den externa, där får du köra en wizard som formaterar om den med större sektorer (större hinkar för sanden) så att disken inte utgör fler adresseringsblock än Windows XP kan hantera.

 

Externa diskar är lite speciella, installerar du den internt i datorn kan du nog få den att fungera enklare. Jag har ingen direkt erfarenhet av så stora diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar det enkelt. Det är som som att köpa ett lass sand för en sandlåda.

Om lådan rymmer en skopa sand men enda leveransen du kan få är ett lastbilsflak som toppas över lådan blir det ett fatal error och du ser inte ens sandlådan för all sand.

 

Min enkla rekommendation är att:

Uppdatera från Win XP med alla de begränsningar, buggar, svarta hål det operativet utgör. Installera Ubuntu eller annan linuxdist exempelvis.

Eller

Köp en mindre disk som Win XP kan hantera.

Kanske kanske

att du på datorn som kan hantera den externa, där får du köra en wizard som formaterar om den med större sektorer (större hinkar för sanden) så att disken inte utgör fler adresseringsblock än Windows XP kan hantera.

 

Externa diskar är lite speciella, installerar du den internt i datorn kan du nog få den att fungera enklare. Jag har ingen direkt erfarenhet av så stora diskar.

som jag skrev i första inlägget så gäller det en laptop, så jag kan inte stoppa in disken internt.

xp borta nu på den btw, har win7 nu ;)

anledningen till detta projekt var att jag skulle just installera win7 på min laptop och jag tänkte flytta över alla filerna till den externa 3tb-disken.

 

jag provade diskwizard på den bärbara men det verkar som att progget bara känner igen interna diskar.

 

jag fick istället ta en annan mindre disk, lägga allt på den till 3tb disken och sen flyttade jag över allt från min laptop till den mindre disken istället eftersom den funkar på xp.

tog längre tid men det var det enda jag kunde göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi kan betrakta denna tråd som löst/avslutad nu?

inget funkade, så den är väll avslutad då antar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...