Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Engelskspråkiga Appar i svenskt Windows 10


bgjo

Rekommendera Poster

Har vid uppgraderingen från Windows 8.1 till Windows 10 Pro (x64 svensk) råkat ut för att "apparna" för e-post, kalender, foto, film & TV, kontakter, kalkylator och "Kom igång" är installerade med annat språk (engelskt) än operativsystemet (svenskt) när jag loggar in som standardanvändare. Loggar jag däremot in som administratör så är dessa "appar" på svenska som de skall. Någon mer som råkat ut för detta eller kanske har något tips? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du kanske olika visningsspråk och/eller region för olika användarkonton på datorn?, tex. engelska på standardanvändarkontot och svenska på Administratörskontot?

 

Bara en tanke och det bör kanske gå att ändra separat för varje konto?

Nu gäller denna guide visserligen för Windows 7 men i princip samma gäller på Windows 10 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/apply-regional-language-settings-reserved-accounts#1TC=windows-7

 

Annars i Windows 10 kan du prova med att att öppna appen Inställningar och där prova att välja språkinställningar samt land eller region för valt konto.

I sökrutan skriv inställningar > välj Inställningar > Tid och språk > Region och språk

 

post-73434-0-44023000-1438828602_thumb.png

 

Som sagt bara en idé.

Mvh

 

[Edit] Lagt till förtydligande om land eller region.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fly..,

Verkar som allt är ok i Inställningar. Land och region Sverige. Datum och tidsformat ok. Det finns lite andra skumma saker också, men tänkte få ordning på detta först. Standardanvändaren är inte samma användare som administratören.

Lite märkligt för när jag loggar in med samma användarkonto på min bärbara dator, också med Windows 10 Pro, så är motsvarande "appar" på svenska. (?) /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det kanske finns en förklaring?.

 

I Windows inställningar finns något som heter synkning och det kan ibland vara lite frustrerande, eftersom vissa inställningar på en dator sedan överförs till nästa dator om man använder samma inloggningskonto.

 

Kanske det är där det spökar, att du har annan inställning för språk och region än på den andra datorn?

 

Prova att stänga att datorns inställningar, utseende, språk etc skall synkas, som du bör hitta i appen inställningar om söker efter den nere till vänster.

Inställningar > Konton (Ditt konto, synka inställningar, etc) > Synkronisera dina inställningar => Stäng av Språk, Tema, Andra Windows inställningar - ja naturligtvis är det upp till dig vad du vill kunna synka emellan, men du kan ju testa i alla fall.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-a-new-look-for-settings

 

post-73434-0-63415600-1438882734_thumb.png

 

Gör det på båda datorerna.

Kontrollera sedan språk och regionsalternativen igen på båda datorerna med samma inloggningskonto, för synkningen dessa emellan gäller bara om man loggar på olika enheter med samma Microsoft inloggningskonto.

 

Men det är bara ett långskott, om det löser ditt problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt https://chentiangemalc.wordpress.com/2013/01/17/case-of-the-windows-8-chineseification-of-winrt-apps/ kan det ha att göra med språkinställningens detaljer. Jämför mellan de två kontona att det står exakt lika när det gäller Svenska i vänsterkolumnen.

 

Se även http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/use-different-language-app

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och ursäkta att det dröjt,

Två av "apparna", Foto samt Film och TV, var plötsligt av svensk version när jag dagen efter startade om datorn. Övriga var fortfarande på engelska. Har även försökt med att stänga av synkroniseringen av inställningarna, men tyvärr utan resultat. Alla språkinställningar är identiska så vet inte riktigt vad jag skall prova mer. Kanske blivit något fel vid installationen som orsakat detta.

Testade med att avinstallera "appen" Get Started då denna finns i Store som 'Kom i gång' och där markerad som 'Installerad. Appen försvann mycket riktigt men när jag försökte installera den igen så var den markerad som redan var installerad, så det lyckades inte. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med app-språket om du gör ett nytt konto?

Ofta är det ju enklare att göra ett nytt konto och flytta över ens filer dit än att försöka fixa ett konstigt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som jag blev rekommenderad. Tog bort användarkontot och skapade ett nytt. Det löste problemet med språkförvirringen och samtidigt fick jag tillbaka MS Edge som försvunnit tidigare. Jag tror problemen beror på att jag flyttat mapparna "Dokument och Bilder etc" till en annan HD (D:) för att inte fylla systemdisken som är en SSD. Har haft en del problem med detta tidigare i något sammanhang.

Nu verkar allt fungera som önskat så tack för all hjälp och alla tips! :thumbsup: /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte efter ett tag att uppdateringar från Windows App-store slutade att fungera.


Hände absolut ingenting.


Hade bl.a. 12 appar som skulle uppdateras men inget hände.


 


Hittat lösningen. Fungerade i alla fall på min maskin.


I sökrutan skriver du region.


Här väljer du alternativet "Ändra land eller region".


Här väljer du bort Sverige, och söker fram och välj USA.


Starta sedan om datorn.


Sök sedan upp Store-appen.


Om du är inloggad peka på din ikon,


Välj nedladdningar.


Starta sedan om, så ska du få se på grejer.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...