Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Induktionsspis 230 V vs. 400 V


Mikael63

Rekommendera Poster

(Jo, det finns andra forum men nu ventilerar jag frågan här)

 

Ni som har induktionsspis/häll - vilken spänning är den ansluten till och är det några problem med att säkringarna löser?

 

Det verkar som att nästan alla induktionsspisar är avsedda för 230 V.

Samtidigt läser man att anslutningseffekten är 11 kW.

 

Med 11 kW på en fas så blir det ju hyfsad ström, typ 48 A (känner inte till effektfaktorn), och då ska det ju till detta ackumuleras övriga effektslukare som VVB, motorvärmare, mikrovågsugn, tekokare, dammsugare, luftvärmepump osv.

Jo, alla dessa ligger inte på samma (huvud)säkring men även med en väl disponerad gruppcentral så hamnar det ju ändå flera sådana effekter på samma fas.

 

Kollade som exempel på en Cylinda med angiven effekt på 11 kW.

Räknar man samman alla enskilda plattor och grill så hamnar man på 10,9 kW.

Då var två plattor på "boost".

 

Okej - man använder knappast exakt all effekt (samtidigt) men att ha fyra plattor på "4,an" samtidigt som något körs i ugnen är ju inte en ovanlig händelse.

 

Då kommer man ju ner i effekt men det ska ju då ändå samsas med alla andra förbrukare.

 

Så - hur funkar detta i praktiken?

 

Inbyggd strömbegränsare i spisen? Ja, det vore ju smart men om jag nu vill ha effekten enligt ovan - får jag inte det då? Måste (typ) såsen koka upp efter att potatisen är klar?

 

Och ni som har "400 V"-spisar - är dessa för två eller tre faser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara en häll, men den är avsedd för 2-fas 400V. Det finns en inbyggd strömbegränsning som stryper effekten något om man vill kräma på full effekt samtidigt på "samma" fas. Det ligger två plattor på en fas. Den säkras med 16A.

Den fristående ugnen är 1-fas 16 A. / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det egentligen "plattor" för 230 V och där två plattor använder L1+N, de andra två använder L2+N.

Vilken häll är det? Eller egentligen hur är den märkt vad gäller effekt enligt specifikationerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

230 V, 16 A är den vanliga anslutningen på spisar och ugnar idag. Trefas är inte vanliga i butik, inte alls.

 

Både ugn och spis får tillräcklig effekt tycker jag.

Visst finns det begränsningar i effekt. I detta fallet är hällen uppdelad i två områden i vilka man kan använda booster-funktion för en platta i vardera området i taget.Startar man annan platt i den zonen, stängs boostern av.

 

Tycker mig även märka att om jag kokar upp vatten på två plattor, dvs använder hög effekt, så blir det ett alternerade i effekt på de två plattorna. När bara en kokar då är det ett jämnare flöde av energi så att säga.

Inget som påverkar tillagningen av mat, bara något jag observerat när jag kokat vatten.

 

 

Denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1797256

lagar jag mat på dagligen. Fungerar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Då skulle det möjligen gå snabbare att koka upp 2x6 liter vatten på Löddes häll, bara man väljer plattor på varsin fas, än på Monshis häll.

 

Slutsatsen, så här långt, blir då att det är bättre med en för 400 V än en för 230 V.

Dessutom måste det vara fördel om man väljer häll & ugn separat då man kan lägga dessa på skilda faser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1-fas induktionshäll för 230V där zonerna har ett extra högeffektsläge P men man kan bara använda ett högeffektsläge i taget, väljer man flera zoner i högeffektsläge så alternerar hällen mellan dessa, så någon form av strömbegränsning finns.

Ugnen är också 1-fas 230V men ligger på en annan fas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Då skulle det möjligen gå snabbare att koka upp 2x6 liter vatten på Löddes häll, bara man väljer plattor på varsin fas, än på Monshis häll.

 

Slutsatsen, så här långt, blir då att det är bättre med en för 400 V än en för 230 V.

Dessutom måste det vara fördel om man väljer häll & ugn separat då man kan lägga dessa på skilda faser.

Man kan i regel ansluta en häll eller spis till 3 fas ledning med nolla framdragen. Mellan fas och nolla får man ju 230 volt. De går alltså att koppla så de kan matas från flera faser samtidigt. 400volts element används knappast.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan i regel ansluta en häll eller spis till 3 fas ledning med nolla framdragen. Mellan fas och nolla får man ju 230 volt. De går alltså att koppla så de kan matas från flera faser samtidigt. 400volts element används knappast.

 

LARSAS

Visst, men det är det jag tycker är dåligt, att det inte framgår om de är omkopplingsbara eller ej.

En spis/häll som är "märkt" med 400 V kan man ju förstå att detta är möjligt men om den är "märkt" 230 V så framgår det ju inte om man, ändå, kan dela upp elementen på fler faser. Får väl helt enkelt läsa teknisk beskrivning för vald/tänkt spis/häll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl helt enkelt läsa teknisk beskrivning för vald/tänkt spis/häll.

 

Hehe..

 

Säkring

Dataskylten på spisens högra sida innehåller

uppgifter om anslutningseffekt och spänning.

Spisen skall säkras enligt något av följande

alternativ:

Spänning Säkring

230 V 3-fas 3 x 16 A

230 V 1-fas 1 x 20 A

 

 

230 V 3-fas kan ju bli knepigt, här i Sverige, men antagligen menar man att man behöver faser + nolla och då är det ju lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men det är det jag tycker är dåligt, att det inte framgår om de är omkopplingsbara eller ej.

En spis/häll som är "märkt" med 400 V kan man ju förstå att detta är möjligt men om den är "märkt" 230 V så framgår det ju inte om man, ändå, kan dela upp elementen på fler faser. Får väl helt enkelt läsa teknisk beskrivning för vald/tänkt spis/häll.

Ja de är väldigt försiktiga med att tala om hur de kan kopplas om i sina manualer. Möjligen beror det på att det endast får utföras av behörig person. Sen finns ju risken att man felkopplar så att elementet och elektronik matas med 400volt och förstörs.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jag har ärligt talat knappt hört talas om 230 Volt 1-fas spisar utan trodde att allt som såldes och installerades idag är 400 Volt 3-fas. Vi köpte vår första spis när vi byggde huset 1975 och då var det 380 Volt 3-fas som gällde och vi är på gång att köpa vår tredje spis och även den blir självfallet en 400 Volt 3-fas spis.

 

Bild på 400 Volt 3-fas kontakt

250px-Perilex_Stecker.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Då skulle det möjligen gå snabbare att koka upp 2x6 liter vatten på Löddes häll, bara man väljer plattor på varsin fas, än på Monshis häll.

 

Kan kräma ut på vardera platta

1800/2500 W

1400/1800 W

2200/3300 W

2000/2500 W (två olika zoner)

eller

3300/3600 W (om två zonerna ovan slås ihop till en)

 

Detta med en total märkning på 7200 W så ser man enkelt att alla plattor kan inte vara på max samtidigt men det är inte en situation man är i någonsin skulle jag tro. Det är bara i uppkokningsfas, och ibland vid stekning, som det är intressant att maxa plattorna.

 

men vad gäller inkoppling. Spisen kan kopplas på två sätt

1: L1 - Nolla

2: L1 - Nolla, L2 - Nolla

Vi har kopplat på det senare, dvs två faser om 230 V, 16 A, ger en effekt på 7360 W.

 

Ugnen däremot, den har en helt vanlig stickpropp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du kan alltså köra 2-fas+nolla, även om det i egenskaperna (på prisjakt) står 230 V

 

Och kopplingsalternativen borde vara:

1: L1+L2 - Nolla

2: L1 - Nolla, L2 - Nolla

 

Märkligt att man inte kan enas om en märkning :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är märkt med 400V tvåfas+N+PE men i praktiken är det nog som du säger att det är 230V plattor, men det är ju mindre intressant eftersom det är anslutningsspänningen som räknas. Min häll är en Bosch som är ungefär 5 år gammal, men med anslutningseffekter uppåt 7-8 kW så kan det bara vara 400V anslutning. / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...