Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS Uppdatering gone wrong


ozcar_11

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft problem med att uppdatera till windows 8.1 på min bärbara Acer V5-573G. Läste att en uppdatering av BIOS till version 2.25 kunde hjälpa. Laddade ner uppdateringen från Acers hemsida och försökte installera via ett program som heter Insydeflash. Nu har skiten stått i säkert två timmar och tuggat utan att bli färdig. Står enbart Erasing and Writing samt en röd illavarslande text om att inte stänga av datorn. Har insett ganska snabbt att jag tagit mig vatten över huvudet (som vanligt) så jag har enbart en kort och koncis fråga:

 

Vad fan gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en bios-uppdatering på min förra media-pc. Och det gick skrutt. Dock sa den aldrig det utan den knuffade in nya programkoden och försökte starta om. Den startade inte igen.

 

Så jag lämnade in den till någon firma som bytte ut bioschippet och så kom den igång igen. Dock fungerade den aldrig lika bra efter det. Kommer inte ihåg exakt vad det var, men jag var inte nöjd så jag bytte ut den mot en helt ny pc.

 

Så det är ett alternativ, be någon kunnig person att byta ut bioschippet. Vissa datorer har ett backup bioschip som är till för att hantera sådana fel du sprungit in i.

 

Alternativt så får du slänga datorn.

 

Så du har lite alternativ i alla fall. Är Insydeflash verktyget som Acer rekommenderade förresten? För man bör inte använda några andra verktyg än det som tillverkaren rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har lite alternativ i alla fall. Är Insydeflash verktyget som Acer rekommenderade förresten? För man bör inte använda några andra verktyg än det som tillverkaren rekommenderar.

Enligt instruktionen i BIOS-filen, som man hämtar på Acers webbsida, ska man bara köra den medföljande exe-filen.

 

Kunde inte hitta något i den manual jag kollade i om BIOS-uppgraderingar eller vad man kan göra när en sån misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som provat samma sak, finns fler med liknade problem och modeller.

 

Kanske finns en lösning i tråden, men gick inte vidare eftersom jag inte har denna dator?

 

https://www.bios-mods.com/forum/Thread-REQUEST-Acer-Aspire-v5-573G-Insyde-BIOS

 

Mer, men annan dator.

 

http://eric.chromick.com/aa1/aspire-one-black-screen-of-death/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh!

 

Har låtit datorn stå på hela dagen medan jag var ute på äventyr. När jag kom hem efter 10 timmar hade det inte hänt ett skit. Stängde då av datorn genom att hålla inne strömknappen och startade om igen. Det kom då upp en blå ruta om invalid blablabla och ett meddelande om att trycka på anykey för att återställa systemet. Som tur var fungerade återställningen och datorn fungerar nu precis som förut. Ibland har man tur uppenbarligen :)

 

Enligt instruktionen i BIOS-filen, som man hämtar på Acers webbsida, ska man bara köra den medföljande exe-filen.

 

Kunde inte hitta något i den manual jag kollade i om BIOS-uppgraderingar eller vad man kan göra när en sån misslyckas.

 

Det var precis så jag gjorde. När man tryckte på exe-filen så startade insydeflash igång automatiskt för att genomföra installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...