Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 fixar inte partitionering


chiefnerd

Rekommendera Poster

Har installerat Windows 10 och uppgraderat BIOS och två drivers på min nya Dell-dator. Ville därefter partitionera disken, som jag alltid gör åt mig själv och åt andra, till två partitioner, en för OS och program, en för data.
Det går inte i Windows 10. Har pratat med Microsoft: de vill ha betalt då det var tydligen för svårt för den som tog emot samtalet. 
Har någon ett tips ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte uppgraderat ännu, men Diskhanteraren ska fungera som tidigare. Får du inte upp "krymp volym" om du högerklickar på disken i diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Information om hur du arbetar med WIndows Diskhantering (Windows Disk Management Tool):

http://www.7tutorials.com/how-manage-your-disks-using-disk-management-utility

 

Angående att det kan vara problem med att krympa systempartitionen, se denna info för lösning:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/working-around-windows-vistas-shrink-volume-inadequacy-problems/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en respons att Windows 10s Diskhanterare skulle fungera som tidigare Windows-versioner: DET GÖR DEN INTE !!!
Hoppas någon har en lösning!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid fixa partitioneringen innan installation av operativsystemet och med hjälp av Gparted eller annat liknande program som startas från livecd:

http://gparted.org/livecd.php

Tack för ett bra svar!

Ska prova det när solen och innetempen gått ner MED Windows 10 installerad !!! ... men med uppstart av den nybrända skivan.

Återkommer med resultat.

 

Jag vill INTE göra om alla installationer.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en respons att Windows 10s Diskhanterare skulle fungera som tidigare Windows-versioner: DET GÖR DEN INTE !!!

Hoppas någon har en lösning!

 

Då kanske du kan berätta vad som inte fungerar i Windows 10. Går det inte att krympa en volym? Vad kunde du göra i andra versioner, som inte går i Win 10? Kan vara intressant för andra att veta.

 

Hur som helst har jag aldrig tyckt att diskhantering i Windows har varit bra. Jag använder mig av EaseUS Partition Master. Har alltid fungerat utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du kan berätta vad som inte fungerar i Windows 10. Går det inte att krympa en volym? Vad kunde du göra i andra versioner, som inte går i Win 10? Kan vara intressant för andra att veta.

 

Hur som helst har jag aldrig tyckt att diskhantering i Windows har varit bra. Jag använder mig av EaseUS Partition Master. Har alltid fungerat utan problem.

Jag har också använt senaste Easeus-programmet (Win10-kompatibelt).

Att krympa en partition (hela diskens partition) gick bra,

men därefter lyckades inte programmet skapa en ny partition av det nya lediga diskutrymmet. Försökte då med Windows 10s egen diskhanterare, men det gick inte där heller.

 

Ska snart testa Gpart med uppstart via CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Så vitt jag kan bedöma är det inget speciellt som är förändrat i Windows Diskhanterare jämfört med tidigare versioner. Du får gärna förklara vad som skulle vara förändrat i Windows 10.

Det finns möjligheter även via Windows installationsprogram, när man gör en ren installation, att välja Avancerat läge (vid dialogruta: val mellan att Installera eller Avancerat) och därefter fås tillgång till olika partitioneringsverktyg för att konfigurera hårddisken som man vill ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också använt senaste Easeus-programmet (Win10-kompatibelt).

Att krympa en partition (hela diskens partition) gick bra,

men därefter lyckades inte programmet skapa en ny partition av det nya lediga diskutrymmet. Försökte då med Windows 10s egen diskhanterare, men det gick inte där heller.

 

Ska snart testa Gpart med uppstart via CD.

 

Verkar konstigt att EaseUS inte kan skapa en ny partition. Klickade du på Apply efter att du hade krympt partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÖSNING FUNNEN:   (och stort TACK till er alla engagerade freaks)

Genom att starta med den rekommenderade GPART-skivan, så fattade jag: Windows fixar ju normalt inte mer än 4 primära partitioner (i motsats till logiska). Dell-datorn hade smugit in "Recovery-partitioner, alla primära. 

Alltså:
när jag tog bort den sista primära partitionen med hjälp av GPART-CDn, så kunde jag initiera resterande disk till min "Data-partition" (hade ju glömt i hastigheten att Windows normalt bara fixar 4 primära).

Nu lyser solen igen, tack vänner !!!   man börjar väl bli gammal och glömsk... ;)

SUMMERING:
JA, Windows 10's diskhantering fungerar som tidigare versioners (om nu inget annat dyker upp för någon annan)...
Jag använder inte datortillverkarens "recovery-lösning", jag kör ett disk-image-program med start-CD istället ( tips: Macrium Reflect Free). Man kan också köpa en licens av Acronis, men... gratis är godast.

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

 

/M


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...