Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med check av komponenterna innan jag beställer


Kallle

Rekommendera Poster

Det är utmärkt att lägga komponenter/kort på ESD-skydd, t ex i form av ESD-påsen de kommer i. Innan du tar i komponenten/kortet tar du i påsen de ligger på och då kommer det att bli en långsam potentialutjämning mellan dig och påsen (och eftersom komponenten/kortet har samma potential som påsen även mot den). Om du tar direkt i en komponent blir det en snabb utjämning mot komponenten och det kan skada den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt ihop datorn nu. När jag startade den så stod det så här på skärmen:

 

CPU or Memory Changed!!! Please enter Setup to configure your system.

Press F1 to run setup.

Press F2 to load default values and continue.

 

När jag tryckte på F1 hände ingenting. Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är tangentbordet anslutet?

USB: Pröva med en annan kontakt, ofta är de två högst upp särskilt gjorda för mus och tangentbord.

Trådlöst: Använd ett USB- eller PS/2 anslutet tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är tangentbordet anslutet?

USB: Pröva med en annan kontakt, ofta är de två högst upp särskilt gjorda för mus och tangentbord.

Trådlöst: Använd ett USB- eller PS/2 anslutet tangentbord.

 

Ja precis, man skall alltid ansluta mus och tangentbord till dom primära USB-portarna närmast PS/2 uttaget eller längst upp.

post-73434-0-77318800-1441949579_thumb.jpg

 

Jag rekommenderar att du direkt vid uppstart går in i BIOS Setup och gör en "Load BIOS Optimized Default" eller "Load BIOS Defaults" därefter kontrollerar diskarnas BOOT-prioritet i BOOT-menyn, sedan "Save & Exit..

Det skall man alltid göra det första man gör direkt vid uppstart av ett nytt bygge, eller om man byter CPU, minnen eller installerad hårdvara.

 

Det är bl.a. därför som dessa meddelanden kan dyka upp och som då åtgärdas innan dom kommer fram och även annat som BIOS inställningarna då anpassar till installerad hårdvara.

 

CPU or Memory Changed!!! Please enter Setup to configure your system.

Press F1 to run setup.

Press F2 to load default values and continue.

 

När jag tryckte på F1 hände ingenting. Vad ska jag göra?

Du måste vara snabb och trycka F1 flera gånger direkt vid uppstart tills du kommer in i BIOS Setup menyn.

 

[Edit] Fast enligt manualen skall du trycka Del för att komma in i BIOS Setup så prova detta och sedan F6 för "Load Optimzed BIOS Defaults". F10 Save & Exit

http://eu.msi.com/support/mb/Z97-S02.html#down-manual

Om det är detta detta moderkort? http://eu.msi.com/product/mb/Z97-S02.html#hero-overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...