Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering misslyckas med "Felinformation: Kod 80240020"


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte att jag skulle skriva ”några” rader om hur jag upplever Windows 10.

Jag ser också att flera av er har varierande upplevelser av Windows 10. Stött på problem och löst installationen på olika sätt...

Först så har jag tre datorer…

  1. En laptop från 2010 med Windows 7, 64 bitars
  2. En äldre stationär som har ett krånglande grafikkort, vilket gjorde att jag köpte en ny stationär PC (= 3:an ). Den äldre uppdaterar jag bara då och då. I sitt ursprung hade den Windows 7 Pro, 64 bitars, som jag uppgraderade med Windows 8.1 Pro, när det var kampanjpris på den…
  3. Sedan har jag en nyare stationär från 2014 köpt med Windows 8.1, 64 bitars…

Jag kallar dem nu för 1, 2 och 3…

På alla tre så har/hade jag reserverade uppgraderingar till Windows 10…

Jag har också läst att W10:an laddas ner i ”bakgrunden” tills det är dags att släppa "lös" den.

Bekanta till mig säger att de kan se att det sker något i bakgrunden när man håller muspekaren över den vita ”Windowsflaggan” med texten ”Skaffa Windows 10”. Jag har inte sett något sådant.

I Windows Update har det kommit upp några uppdateringar både före och efter den 29 juli…

På två datorer, 1 och 2, med Nvidiagrafik så har jag fått meddelande om att det finns nya drivrutiner. De har jag hämtat och installerat eftersom de skall fungera ihop med W10:an.

Den tredje datorn, 3:an med AMD Radeongrafik sökte jag självmant efter, hämtade en ny och installerade den. Efter den sökningen så fick jag en ny i Windows Update också…

Nu har vi närmat oss den 29 juli… och då började det att hända saker…

På både 1 och 3 som jag använder dagligen kan jag i Windows Update, i Granska uppdateringshistoriken se texten;

”Uppgradera till Windows 10 Home – Status Misslyckades – Prioritet Viktig – Installerad, sedan ett datum.”. = Ingen installation gjordes...

På 2:an som sällan är igång så har det inte hänt något av naturliga skäl…

För 1 och 3 med de misslyckade hämtningarna av Windows 10… valde jag en misslyckad hämtning som jag markerade och klickade på. Då fick jag upp en ruta med söktips och dessutom se ”Felinformation: Kod 80240020 … samt ”Få hjälp med felet” Den länken hjälpte inte mig och det gjorde inte de andra söktipsen heller.

Då kan jag och säkert andra undra över om jag/man skall sitta ”fot” och vänta tills det händelsevis sker en lyckad hämtning av ”Uppgradera till Windows 10 Home”…???

På 3:an har jag 7 stycken misslyckade hämtningar… Nu kommer första frågan… Skall jag vänta och bortse från alla misslyckade försök?

Det kanske lyckas efter ett antal misslyckanden…

Just den här dagen den 29 juli så drabbades Värmland av driftstörning som påverkade bredband, bredbandstelefoni, TV och mobila tjänster. Jag tror att min anslutning blev borta under ca 30 minuter…

Om detta har inverkat på och ”stört” en s.k. pågående bakgrundsnedladdning vet jag inte!?

Jag skall inte hoppa över ett tips som Windows ”erbjuder” och det är att ”Felsöka problem med att installera uppdateringar”. Nu är ju inte Windows 10 någon vanlig uppdatering… men det går att hämta WindowsUpdateDiagnostic.diagcab… Jag provade och ”programmet påstod att det fixat till en del problem. Men inte hände det något med hämtningen av Windows 10 inte…

Nästa steg blev att jag googlade på ”kod 80240020 problem med Windows 10”… Det fanns flera förslag till lösning…

Först hittade jag Microsoft Community… där det idag är 60 personer som har ställt frågan…( Uppdateras…)

12 stycken tycker att de har blivit hjälpta av svaret… från Fredrik.Swe…

1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel & Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Sedan hittade jag Tekniksmart… de har samma koncept och men den ser ut så här…

Så löser du felkod 80240020 vid installation av Windows 10”

Om du får felkod 80240020 när du försöker uppdatera datorn med Windows 10 finns ett enkelt knep för att lösa problemet.

Första steget är att helt rensa mappen för installationsfilerna på din hårddisk. Detta då felkoden indikerar att filer är korrupta och inte längre är användbara. Felkoden kan även betyda att det saknas filer så här är det läge att börja om från början. 

Markera allihopa med muspekaren eller Ctrl + A. Högerklicka på filerna och välj Ta bort eller tryck på knappen Del.

Andra steget är att starta om uppdateringen helt från början. Mer än så ska du inte behöva göra för att komma igång med Windows 10. Nämnvärt är att många drabbats av det här problemet så du är absolut inte ensam med felkoden.

Starta kommandotolken som Administratör och kör kommandot: wuauclt.exe /updatenow.

Kommandotolken hittar du genom att söka i startmenyns sökruta eller genom att trycka Win + Q och söka där. Högerklicka på sökresultatet och välj Kör som administratör.

Skriv in kommandot ovan. Tryck sedan Enter.

Du kan nu gå till Kontrollpanelen > Windows Update och se att Windows 10 finns där som en uppdatering.

Jag tycket att detta tips var värt att prova, i alla fall, på min ”gamla laptop = 1:an…

För 2:an har ännu inga registrerade misslyckanden, medan misslyckandena bara fylls på och blir flera i 3:an. De här två får vänta ett tag…

Så jag följde instruktionerna enligt ovan… letade mig fram i mappsystemet, fann mappen och tömde den på innehållet. Startade kommandotolken som Administratör och körde skrev in kommandot: wuauclt.exe /updatenow.

Jag öppnade sedan Kontrollpanelen > Windows Update och såg att Windows 10 fanns där som en uppdatering.

På min laptop har jag nu Windows 10… Jag kommer säkert att gilla den…

Värt att tänka på… min Norton Security blev “borta”… och min “nedladdningsfil” svarade vid omstart att den inte passade för Windows 10. Så jag loggade in på mitt Norton konto och tog bort NS versionen på laptopen och laddade ner och installerade en ny version för Windows 10. Det gick utmärkt, tänk bara på att inte överskrida antalet enheter som du har köpt licens för.

Det här får bli mitt lilla bidrag om Windows 10 och felkod…

”det funkade för mej… eller min laptop.”

  kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jättefint att du berättar om ditt problem och hur du löste det :)

Vad säger du om att ändra rubriken till:

 

Uppgradering misslyckas med "Felinformation: Kod 80240020"

 

eller något liknande. Det skulle göra att andra som har samma problem lätt hittar din tråd och då får tips om vad de kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat förslag för felkoden 80240020:

 

Den ena löste sig själv efter ett dygn från senaste nedladdningen. Så det är nog schemalagt när uppdateringen få triggas. Den andra ville sig inte hur jag än gjorde & där körde jag följande Registry förändring "AllowOSUpgrade” som "Vidyaranjan A V" tipsade om, så lirade det direkt.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows-update-installation-failure-80240020/d695e827-9774-4e10-8972-df8d51a7bb51

http://www.sweclockers.com/forum/post/15575512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också det där misslyckade felmeddelandet, där ingen hjälp gavs... Svarade i en annan tråd här, som handlar om just misslyckade Windows 10 uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och ni andra för synpunkterna.

Jag försökte ändra rubriken, med det fick jag tydligen inte göra...och blev utloggad?

Förmodar att jag gjorde något fel...

Nu vill jag lägga till att jag tillhör skaran som alltid loggar ut och stänger av mina datorer efter avslutat "arbete", d.v.s. att inge av dem sätts i "dvala"... 

Nu har jag fått ett misslyckande till och är uppe i 8 stycken för 3:an.

För den och för 2:an avvaktar jag några dar till... om det nu skulle lösa sig självt efter en vecka... några dygn har redan gått.

Ha en bra vecka!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade en dator till Win10 från Win8.

Felkoden ovan kom om om igen.

Första gången laddade den ned 5 GB

Rensade datorn på filer.

Andra gången laddade den 10 GB

Rensade lite mer filer

Tredje gången laddade den 12 GB

men varje gång blev det fel, någon fil saknades. Klick på setup i ~bt-mappen, dit installationsfilerna kopieras, gav att den inte hittade en boot-fil den behövde.

 

Då gav jag upp, laddade hem ISO och lade på USB minne.

Uppgradering utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för hjälp med att ändra rubriken!

Nu poppar det tydligen upp olika lösningar på problemet med att få hem sin reserverade Windows 10.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Norton eller annat antivirusprogram än Defender/Microsoft Security Essentials kan det vara bra att avinstallera det för att göra uppgraderingen lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tack för tipset!

Det här hände när jag uppdaterade laptopen med W10... jag var tvungen att byta version på Norton Security, då den jag hade inte var anpassad för Windows 10... se slutet på #1 tråden.

 

I övrigt skall man ha tålamod... Idag ser jag att jag har Windows 10 uppgraderingen hämtad och klar för installation i Windows Update!!

Det är på 3:an... (Skall starta 2:an så småningom när 3:an är klar)

Då sker tydligen hämtningen på ett naturligt sätt. Har man bråttom så får man väl tömma mappen "Download" på innehållet...och köra Kommandotolken, se #1 ovan.

Den som väntar på något bra får vänta ett tag... 

Ha en bra dag!

kalh

 

Senare idag... tänket att NU skall starta installationen av Windows 10 på 3:an.

Sagt och ... öppnade Windows Update, döm om min förvåning.

NU var den borta...?! Fattar ingenting... istället fanns nu en till misslyckad hämtning!

Frågan är har jag väntat för länge med att installera den W10:a som låg klar...  märkligt!

Ha en skön kväll!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste den här PC för alla artikeln:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634027/uppgradering-windows-10

 

Det står något om "Windows Defender". För min del gick det inte att uppgradera förrän jag (tillfälligt) inaktiverat mitt vanliga antivirusprogram, och aktiverat "Windows Defender". Jag undersökte det inte närmare, utan var nöjd med att kunna ladda hem och köra uppgraderingen, för att slå på mitt vanliga antivirusprogram efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senare idag... tänket att NU skall starta installationen av Windows 10 på 3:an.

Sagt och ... öppnade Windows Update, döm om min förvåning.

NU var den borta...?! Fattar ingenting... istället fanns nu en till misslyckad hämtning!

Frågan är har jag väntat för länge med att installera den W10:a som låg klar...  märkligt!

Ha en skön kväll!

kalh

Kommer nog igen, fast det kan dröja ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej 87933 och Cecilia!

Idag kom missade uppdatering nr 11... men senare kom det också två uppdateringar för Windows 8.1 för 64-bitars system:

KB2976978 och KB3075853, installerades  och omstart...

Då dök det upp, " Uppgradera till Windows 10, installera den senaste av Windows nu... 2 581,6 MB.

Förmodar att KB:na fixar det problem som jag och flera har/haft...

Tänker läsa artikeln som 87933 rekommenderar. Jag skall också se över säkerhetsinställningarna... Laptopen som nu har W10 och Norton Security, där fungerade inte NS utan jag för avinstallera den och ladda in den på nytt för W10.

 

Tycker mig tidigare har läst att man bör/skall göra en säkerhetskopiering och en systemavbildning (är tydligen inte samma sak?) innan man byter till Windows 10. 

 

Ha en bra kväll!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte lyckas uppdatera via Windows update, ladda hem Windows 10, lägg det på en USB-sticka eller DVD skiva och installera därifrån.

 

 

Det skadar aldrig att skapa en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla trådläsare!

Så kom då äntligen Windows 10... men gick senare över till att bli en misslyckad hämtning till i Windows Update. Men så idag så fick jag upp ett "fönster" på skrivbordet att nu var det klart för mig att installera min reserverade Windows 10. Innan så körde jag både säkerhetskopiering och systemavbildning. Nu är det hela "klart" för att läsa om alla nyheter i W10:an

Mitt Norton Security fungerade direkt. däremot fick jag uppgradera AMD grafiken...

Nu är det bara 2:an = reserven kvar att få över till Windows 10...

 

Ni som väntar på er reserverade Windows 10, ha tålamod för den landar säkert hos er så småningom... annars för ni följa råden om hur man hämtar den själv i förväg.

 

Men så idag så fick jag upp ett "fönster" på skrivbordet att nu var det klart för mig att installera min reserverade Windows 10.

 

Bästa lösningen måste väl vara att vänta på att "fönstret" kommer upp och talar om det är klart för installation av Windows 10... tycker jag.

 

 

Nu borde den här tråden kunna klippas av.

Tack till alla som skrivit!

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...