Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad tycker ni är max bildstorlek för lightbox?


Martin79

Rekommendera Poster

Har ett galleri där vissa bilder är högupplösta och runt 5 Mb i original. Bilderna visas i form av tumnaglar som är på några Kb och funderar på att använda lightbox för att visa bilder i större format då man använder en större bild. Tänker dock på laddningstider. Vad skulle ni säga är max bildstorlek för lightbox utan att irritera användaren med långa laddningstider? Man får även tänka på att många använder mobilen idag.

 

Med bildstorlek syftar jag främst till filstorleken då det är detta som påverkar användarupplevelsen om den är för stor.

 

Lightbox är när användaren klickar på en tumnagel (bild i mindre format) för att öppna bilden i ett större format i ett modalt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga tänk efter vilken skärmstorlek användarna har.

 

Anpassa lightboxen efter storleken på skärmen helt enkelt, ingen poäng med att slänga upp för stor bild på en liten bildyta.

Lägg till ett alternativ att visa/ladda hem hela bilden om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga tänk efter vilken skärmstorlek användarna har.

 

Anpassa lightboxen efter storleken på skärmen helt enkelt, ingen poäng med att slänga upp för stor bild på en liten bildyta.

Lägg till ett alternativ att visa/ladda hem hela bilden om du vill.

 

Egentligen är fallet att jag har en webbsida där användarna kan ladda upp bilder och ladda ber dem i orginalstorlek. Dessa visas sedan som tumnaglar. Just nu har jag en gräns på att bilderna inte får vara större än 5 Mb. Med andra ord har jag ingen kontroll över storleken på bilderna som laddas upp (mer än sänka maxgränsen vilket jag inte vill göra).

 

Min frågeställning är egentligen om det är en bra eller dålig idé att lägga in en lightbox. Kan tycka det är en bra funktion men eftersom bilderna kan vara rätt stora kanske det inte är en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightbox är trevliga så jag säger lägg upp.

 

Men kanske skala om bilden på servern så att den passar i det lightbox som fyller skärrmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...