Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Yvonne56

LÖST Touchpad fungerar inte efter uppdaterat till Windows 10

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Efter att jag uppdaterat till Windows 10 så kan jag inte scrolla med fingrarna på plattan, fick en fråga angående plattan under installationen och kunde endast välja att klicka på OK vilket jag gjorde...Kan inte få ordning på detta :wacko:

Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan  behöva  kontrollera inställningarna för musplattan d.v.s att  scrollning är aktiverad.

 

Vidare kan musplattans drivrutiner behöva uppdateras , kan göras i enhetshanteraren och hos leverantören av datorn.

 

Risken finns att det ännu inte finns kompletta drivrutiner för plattan i din dator. Beteckning på dator?

 

LARSAS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter med liknande problem. Touchpad funkar perfekt vid inloggning till Windows 10. Väl inne dör den helt, så jag får ansluta en "riktig" mus. I enhetshanteraren sår touchpaden som inaktiverad, jag aktiverar den men då funkar endast ett kommando. Dubbelklick.

 

Testa att söka efter senaste drivrutinen men står bara att den senaste drivrutinen är installerad. Är minuter ifrån att slänga ut laptopen ifrån fönstret och glömma allt med windows 10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Så här är det;

I,o,m Windows 10 uppgradering så är det inte alldeles säkert att alla hårdvarudrivrutiner fungerar och dessa drivrutiner behövs för att en dators alla hårdvaruenheter skall fungera och det gäller bla grafikkort etc. och inte minst pekplattor och möss.

 

Till att börja med; vad heter din (Yvonne56) dator: fabrikat och modellbeteckning?

För så kanske vi kan luska fram rätt drivrutin från tillverkaren av din dator och därmed kanske lösa problemet?.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Rättat felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade med "Återställ tidigare drivrutin" och då fungerade det.

Gjorde detsamma nu men ingen förändring.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Så här är det;

I,o,m Windows 10 uppgradering så är det inte alldeles säkert att alla hårdvarudrivrutiner fungerar och dessa drivrutiner behövs för att en dators alla hårdvaruenheter skall fungera och det gäller bla grafikkort etc. och inte minst pekplattor och möss.

 

Till att börja med; vad heter din (Yvonne56) dator: fabrikat och modellbeteckning?

För så kanske vi kan luska fram rätt drivrutin från tillverkaren av din dator och därmed kanske lösa problemet?.

Mvh

Datorn är en ASUS UX31A Notebook

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då laddar du ned denna fil och sparar lokalt på datorn, sedan dubbelklickar du på filen så kommer den att packas upp.

 

Flytta dessa filer temporärt på annan plats och sedan kör du Asus Setup-fil eller om det finns en annan setupfil:

ASUS Smart Gesture (Touchpad Driver)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/DriversForWin8/SmartGesture/SmartGesture_Win7_8_VER113.zip

 

Sedan skall du också hämta och installera denna fil:

Intel Graphics Driver http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/DriversForWin8.1/VGA/VGA_Intel_Win81_64_VER101810330802.zip

 

Samt Intel BlueTooth driver http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/DriversForWin8.1/Bluetooth/Bluetooth_Intel_Win81_VER3113090390.zip

 

 

När du har startat om datorn (på uppmaning) efter varje drivrutinsinstallation så skall du köra Windows update och finns nya filer där att hämta så gör du det. Starta om datorn en gång till och kör Windows update igen.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen 

För att ladda ned nr 2 av länkarna du skickade så vill programmet att jag ska extrahera filen, är det rätt så? eller ska jag hoppa över det momentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Jag uttryckte mig lite dåligt när jag skrev "packa upp" självklart kan man inte packa upp nånting som redan är packat.

Ja - du skall extrahera filerna.

 

Ett tips i alla välmening: Skapa först en temporär katalog (mapp) på din disk, döp den till Bort eller vad som helst; dit extraherar du alla filerna och sedan installationen är klar kan du bara ta bort dessa helt från datorn.

Mvh :thumbsup:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej & mange tack för hjälpen Nu fungerar touchpad igen Allt fungerar som det ska. :thumbsup:

 

Med vänlig hälsning

Yvonne//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har upptäckt att för att scrolla nedåt på en sida så ska jag dra fingrarna uppåt på plattan....?? Gör inte så mycket men undrar ju varför det blivit så :wacko:

 

Med vänlig hälsning

 

Yonne//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Roligt att nåt fungerar, fast kanske inte som du tänkt dig. :(

 

Det måste vara en inställning på din dator.

Hur menar du att du måste dra fingrarna nedåt, precis tvärtom mot vanligt?

 

Finns det inte en programvara som hör till plattan och heter något med Asus? I denna bör du i såfall kunna ändra inställningarna väl?

Mvh

 

[Edit] http://www.eightforums.com/performance-maintenance/12617-mousepad-scrolling-wrong-way.html

I went onto Control Panel, clicked on Hardware and Sound, then clicked Mouse on the Devices and Printers section at the top, then clicked on ELAN on the last tab, then Options, then Edge Scroll and unchecked the Reverse button! Yeah it does seem really silly, I don't see why anyone would want it in reverse :|

Lösningen kanske?

 

Personen gick in i kontrollpanelen > maskinvara och ljud > Enheter och skrivare > mus eller pekenheter => och nånstans i menyerna bockades det ur en ruta att pekaren skulle gå åt motsatt håll.

Se om du kan hitta igen motsvarande.

 

Dessutom en annan användare med samma problem och löst det på samma sätt:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-tms/anyone-else-annoyed-by-the-scroll-direction-for/6b0fa426-e7e5-4ba5-95e7-88acc513bd62?auth=1

A box will pop-up; unclick the Enable Reverse Scrolling checkbox, hit close on that window and OK on the other window.  That changes the scroll direction.
Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla, jag har samma problem som Yvonne. Jag har försökt att installera drivrutinen för Smart Gesture touchpad för Win 10 till min Asus P55VA laptop, den som finns på Asus hemsida. Det går inte för jag får meddelande om att det redan finns en version installerad, men touchpaden finns inte i enhetshanteraren så jag kan inte avinstallera den gamla och det går inte att hitta den heller, åtminstone lyckas jag inte med det. Jag har testat råden ovan i tråden men får felmeddelande vid installationen av grafikdrivrutinen eftersom den inte samstämmer med min laptop. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med detta. Tack på förhand!

 

Edit: Jag har nu hittat och avinstallerat den gamla drivrutinen för Smart Gesture samt installerat den nya, samt avinstallerat den drivrutin för Mousepad Win 10 hade installerat istället för Smart Gesture. Fixat!

Redigerad av snuzie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, jag har samma problem som Yvonne. Jag har försökt att installera drivrutinen för Smart Gesture touchpad för Win 10 till min Asus P55VA laptop, den som finns på Asus hemsida. Det går inte för jag får meddelande om att det redan finns en version installerad, men touchpaden finns inte i enhetshanteraren så jag kan inte avinstallera den gamla och det går inte att hitta den heller, åtminstone lyckas jag inte med det. Jag har testat råden ovan i tråden men får felmeddelande vid installationen av grafikdrivrutinen eftersom den inte samstämmer med min laptop. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med detta. Tack på förhand!

 

Edit: Jag har nu hittat och avinstallerat den gamla drivrutinen för Smart Gesture samt installerat den nya, samt avinstallerat den drivrutin för Mousepad Win 10 hade installerat istället för Smart Gesture. Fixat!

Vad bra att det löste sig och du hade ju heller inte samma datormodell som TS och därför fungerade heller inte dom tidigare länkarna i tråden.

Man skall alltid gå in på tillverkarens supportsida för den specifika datormodell man har och hämta drivrutiner och övrigt som passar för just den modellen.

Mvh :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

 

Såg att du hjälpte Yvonne med hennes touchpad och samma problem (uppdaterade till windows 10 och scrollen sluta funka) hände mig bara det att det inte är en ASUS utan en Dell

 

Hur gör jag då? Touchpaden funkar men inte scrollen, det är en 

DELL INSPIRON 15R 5521

 

Hade vart så snällt om du kunde hjälpa mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

 

Såg att du hjälpte Yvonne med hennes touchpad och samma problem (uppdaterade till windows 10 och scrollen sluta funka) hände mig bara det att det inte är en ASUS utan en Dell

 

Hur gör jag då? Touchpaden funkar men inte scrollen, det är en 

DELL INSPIRON 15R 5521

 

Hade vart så snällt om du kunde hjälpa mig!

Hej och välkommen till Efoum.

 

Prova att antingen köra dess Autodetct Driver installation s/w Autodetect http://www.dell.com/support/home/us/en/19/product-support/product/inspiron-15r-5521/drivers

Eller

 

På baksidan eller undertill av datorn (och även i papperna) skall det finnas en etikett med ett sk. 'Service tag' nummer (personligt - ej visa detta för andra) och mata in detta på denna Dell support sajt för att på så sätt hitta rätt drivrutiner samt övriga Dell program som krävs för att det skall fungera: http://www.dell.com/support/home/us/en/19/product-support/product/inspiron-15r-5521/drivers/advanced

 

Installera och sedan starta om datorn.

Obs!. Att även om det bara finns för tex. Windows 7 eller Windows 8/8.1 så så kör in det senaste, det bör fungera i alla fall för Windows 10.

 

Återkom med resultatet.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...