Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Youtube, HTML5, flash


Monshi

Rekommendera Poster

Jaha, kära tuben har helt gått över till HTML5-video tycks det. Okej, det finns tillägg till Firefox som tvingar till flash.
 
Inte alls emot rörelsen bort från flash, inte alls, men så tycks inte HTML5-video, gpu-acceleration och gamla Win Vista gå ihop.
 
Dvs ryckig video, datorn orkar inte med, vid framförallt 1080p men även 720p.

Det ska sägas, ljudet fungerar utan avbrott..
 
Finns det hopp för mig eller är detta dödsstöten för min gamla trotjänare? (om nu youtube är så viktigt att det bestämmer)
 
Enkel jämförelse:
Youtube, flash, 1080p, cirka 30-45% belastning CPU
Samma film, HTML5-video 90-100% belastning CPU

 

https://www.youtube.com/watch?v=YqeW9_5kURI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma beteende oavsett browser? Kanske så att den browser du har i kombination med Vista som är problematisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome samma problem, IE har jag faktiskt inte tes...

..eller, med IE kan jag bara få 720p och bioläge med HTML5-video, inte helskärm.

Konstigt

 

Chrome erkänner självt att Vista inte stöds:

post-8996-0-53646600-1437938667_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att någon viktig funktion som används för GPU-Acceleration som browsrarna använder saknas i Vista, det kan vara någon DirectX version eller liknande.

 

Så du får kanske ersätta datorn eller börja använda mobilen för att se Youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar spegla över från telefonen till TVn..

 

jaja, tiden har sin gång, flash gammalt som gatan och har kvar kopplingar som fungerar med vista, HTML5 nytt och elegant och bryr sig inte om den gamla dinosaurien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Youtube/Google har en affärsmodell som går ut att med hjälp av reklamfinansiering visa dig videos och liknande. För att se video så behöver man någon metod att spela upp filmerna, Flash tycker du är bra för det drar mindre cpu och liknande. En gång i tiden då jag hade Mac så fungerade det tvärt om Flash drog massor av cpu. Plus att Flash visat sig vara väldigt sårbart ur säkerhetssynpunkt.

 

Så därför har man valt html5 som uppspelningsmetod. Fördelen är att varje individuell browsermakare kan optimera html5 själv för respektive platform, IE för Windows, Safari för Mac. Men Chrome är ju något av ett svart får i sammanhanget då den finns för väldigt många plattformar. Så då måste man lägga fokus på de plattformar som besökarna främst använder.

 

Vista fick väldigt mycket kritik för att användarna tyckte att det var segt, drog mycket minne och cpu, så att optimera program för Vista innebär antagligen mer jobb än för andra plattformar. Mer jobb innebär högre kostnader och då är vi tillbaka på affärsmodellen med reklamfilm. Jag kan inte veta med säkerhet, men du kör antagligen adblock i din browser så Youtube/Google inte får in några pengar på ditt tittande. Så varför ska då Google lägga pengar och tid på att optimera visningen på en gammal plattform som många ändå bytte bort mot Windows 7 när du ändå inte tittar på reklamen dom visar för att täcka sina kostnader.

 

Men en annan lösning är annars kanske att installera Windows 7 på din dator. Majoriteten av datorer med Vista kan köra 7an utan bekymmer och de flesta rapporterade att datorn gick bättre efter uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Ja, en enkel lösning är att uppgradera till Win7. Vista är ju trots allt en parentes på hela stora taget. Fungerar bra för mig men generellt är det inte det bästa som MS spottat ur sig.

 

Nåja, vi får se vilken framtid den datorn har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör W10 på min gamla Vista-dator och den går bättre på det än vad den gjorde på Vista, tyvärr får man ingen gratisuppdateringar till W10 till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar hemsidan för moderkortet, inte för att jag tror jag kommer uppgradera denna men hitta raden

Support for Microsoft® Windows Vista/XP

för moderkortet.

Drivrutiner verkar dock finnas för Win7, dvs även Win8 och Win10 antar jag.

Dvs möjligt att uppgradera men vette tusan om det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte är något riktigt oortodoxt kort så kommer antagligen Windows standard drivrutiner hantera kortet utan större problem.

 

Men med tanke på att du köpte din dator antagligen cirka 2008-2009, vissa rekommendationer finns rörande att man bör byta hårddisk efter 5-6 år så kan vi dra slutsatsen att din dator kanske borde bytas ändå. Fast dom rekommendationerna är för diskar som sitter i servrar i datorhallar.

 

Men hur som helst, om din dator är cirka 6-år gammal så kanske du har tjänat in pengarna du lade på din investering och du kan göra en ny med gott samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ja, jo, den datorn har tjänat mig bra :)

sex år har den fyllt nu, bra antaget.

Om än... moderkortet är bytt (garanti/åskskada) så moderkortet är "bara" fem år gammalt.

Nätagg bytt (dåligt, bullrande osv, garanti) nog bara fyra år gammalt

Hårddisk utbytt, nja kompletterad, med SSD (två år nu tror jag)

Grafikkort utbytt i våras efter att gamla gav upp.

 

har lite egenheter för sig, som att den kan tappa bort alla enheter vid uppstart, dvs hittar inget att boota från, men inget som inte reder sig om den bara får vila utan ström i en minut.

 

Tekniken rör sig framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...