Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera OS utan CD/DVD hårdvara eller USB-val i BIOS


bigguscoolis

Rekommendera Poster

bigguscoolis

Hej igen! Tack så mycket för hjälpen med mina mobil problem Cecilia! Funkar utmärkt nu!

Här kommer ett annat problem.

 

Min syster köpte en sån där 10" liten dator asus tror jag. Den har XP installerat men har varken cd-spelare eller BIOS som stöder USB-installation.

 

Hon har slutat använda den eftersom microsoft inte har support eller stöder uppdateringar längre vilket resulterar i felmeddelanden och virus visade det sig.

 

Så snäll bror som jag är tänkte jag att det finns säkert någon som har hittat på ett program för detta. Googlade och hittade Plop. Testar nu på min gamla Dell med XP installerat innan jag försöker på syrrans dator.

 

Först så frös allt efter att jag valt usb i menyn, sedan hittade jag en video på youtube som instruerade en manuell installation.

 

 

Då fryser inte datorn men säger att den inte hittar en bootbar enhet, har provat de flesta inställningarna man kan göra tror jag. Har använt microsoft program för att göra en bootbar USB-sticka.

 

Finns det något annat program ä plop för att göra OS bootbar från usb?

 

Förstår att plop inte ändrar bios utan ändrar följden av i scripten.

 

Kan det vara så att jag gjorde usb-stickan bootbar med win7 på en annan dator med win7 på som gör att det inte är kompatibelt?

 

Alltså, har kommit så långt att plop verkar fungera och inte fryser datorn men säger att den inte hittar en bootbar enhet.

 

Någon som har en lösning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Hej igen! Tack så mycket för hjälpen med mina mobil problem Cecilia! Funkar utmärkt nu!

Här kommer ett annat problem.

 

Min syster köpte en sån där 10" liten dator asus tror jag. Den har XP installerat men har varken cd-spelare eller BIOS som stöder USB-installation.

 

Hon har slutat använda den eftersom microsoft inte har support eller stöder uppdateringar längre vilket resulterar i felmeddelanden och virus visade det sig.

 

Så snäll bror som jag är tänkte jag att det finns säkert någon som har hittat på ett program för detta. Googlade och hittade Plop. Testar nu på min gamla Dell med XP installerat innan jag försöker på syrrans dator.

 

Först så frös allt efter att jag valt usb i menyn, sedan hittade jag en video på youtube som instruerade en manuell installation.

 

 

Då fryser inte datorn men säger att den inte hittar en bootbar enhet, har provat de flesta inställningarna man kan göra tror jag. Har använt microsoft program för att göra en bootbar USB-sticka.

 

Finns det något annat program ä plop för att göra OS bootbar från usb?

 

Förstår att plop inte ändrar bios utan ändrar följden av i scripten.

 

Kan det vara så att jag gjorde usb-stickan bootbar med win7 på en annan dator med win7 på som gör att det inte är kompatibelt?

 

Alltså, har kommit så långt att plop verkar fungera och inte fryser datorn men säger att den inte hittar en bootbar enhet.

 

Någon som har en lösning?

Min gamla Dell har tre usb-portar, i menyn som plop producerar så går det att "ignorera" usb. Så när jag väljer ignorera usb port 4 så fryser inte datorn utan talar om att programmet inte hittar en bootbar enhet.

 

Sitter och provar allt jag kan komma på, men jag tycker det lutar åt hur USB-stickan är installerad och med vilket OS. Plug and Play var knappt uppfunnet när jag köpte det senaste som fanns, en Dell för tolvtusen på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu "metoden plop" börjar trilskas kanske du ska se det som ett tecken att inte använda det?

 

Vad menar du med att BIOS inte har stöd för USB-installation?

Kan du inte trycka på ESC när datorn startar och där få upp alternativet att boota från ett USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en återställningspartition som är avsedd för ominstallation av Windows så länge som hårddisken är hel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn fungerar så kan man starta installationen innifrån XP.

 

Man skapar en ISO fil av windows 7 och lägger in i datorn. Installerar Magic disc och monterar ISO filen i den.

 

Fungerar som installation från skiva.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Blev lite rörigt där i inlägg #2, kanske justera detta?

 

Om nu "metoden plop" börjar trilskas kanske du ska se det som ett tecken att inte använda det?

 

Vad menar du med att BIOS inte har stöd för USB-installation?

Kan du inte trycka på ESC när datorn startar och där få upp alternativet att boota från ett USB?

Precis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Om datorn fungerar så kan man starta installationen innifrån XP.

 

Man skapar en ISO fil av windows 7 och lägger in i datorn. Installerar Magic disc och monterar ISO filen i den.

 

Fungerar som installation från skiva.

 

LARSAS

Låter intressant, men vad menar du med lägger in i datorn? Förstår att filen ska sparas i datorn men var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Finns det inte en återställningspartition som är avsedd för ominstallation av Windows så länge som hårddisken är hel?

Finns det säkert, men jag vill installera win7 på min systers dator som har XP just nu. Varför? Därför att det inte längre finns uppdateringar till XP från microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Låter intressant, men vad menar du med lägger in i datorn? Förstår att filen ska sparas i datorn men var?

Vill bara förtydliga, DET ÄR INGET FEL PÅ DATORN DEN FUNGERAR UTMÄRKT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga, DET ÄR INGET FEL PÅ DATORN DEN FUNGERAR UTMÄRKT!

Men ändå skriver du i ditt första inlägg...

 

 

Hon har slutat använda den eftersom microsoft inte har support eller stöder uppdateringar längre vilket resulterar i felmeddelanden och virus visade det sig.

 

sista meningen kan ju tolkas som att det kanske har smugit in sig något som inte ska finnas i datorn?

 

Men jag fattar det som att det handlar om dessa små 10" bärbara som var populära för 3-5 år sedan, fanns enbart med Windows XP, förutom något märke som faktiskt hade Windows 7, dock ej Home, utan den nerbantade versionen av Home, bara för att dessa små bärbara faktiskt inte klarade/orkade Normala Windows 7 Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, men vad menar du med lägger in i datorn? Förstår att filen ska sparas i datorn men var?

   Slarvigt uttryckt av mig. ISO filen kan sparas på valfri plats i datorn. Bara du hittar den när den skall monteras med Magic disc.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

OK! Tack, ska lägga den direkt efter C:\ för säkerhets skull.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
bigguscoolis

Hej! Ville bara säga att lösningen på problemet var att datorn mer liknar en kalender än en riktig dator, den har ingenting som är modernt, mitt fel att tro att en Amazon kan bete sig som en Lexus. Ha, swedbank varnar till och med att OS är gammalt och osäkert när man går till hemsidan. Hon har internet via mobilsurf men det är nog allt som någonsin går att göra med den plånboken.

 

Mitt fel, borde fattat från början men syrran ville så gärna att hennes "fynd" skulle funka, jag försökte trots bättre vetande.

 

Intressanta svar har däremot fått mig att studera närmare så erat intresse har inte varit förgäves, lärde massor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att det ska gå att få en fungerande dator. Är det en så gammal dator så ska du nog börja titta åt LInux istället för W7 för att få en fungerande dator, någon som har mer koll på Linux kan tipsa om lämplig distribution. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Linux Mint MATE kommer man att känna igen sig från XP-miljön.

Liknande startmeny, liknande aktivitesfält, liknande systemfält.

Många högerklicksalternativ som jag märkt saknas i ex. den populära Ubuntu.

 

Det som kan krångla är om man har en väldigt gammal skrivare.

 

Sedan har jag sett att det kan krångla om man råkar ha ett grafikkort från SiS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...