Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har jag äntligen överfört mina kort till datorn och Nas...


MariaE

Rekommendera Poster

Det var tyvärr "fel" dator som jag var tvungen att överföra korten till. Men jag sparade dem på nasen när jag hade överfört dem från Windows datorn kontrolpannel. Det gick inte att använda fotoprogrammet . Jag måste installera om det. På Linux datorn behöver jag inte fotoprogrammet alls. Kodak easy share heter fotoprogramme  och min kamera. 

 

Det gick inte heller att överföra korten till Linuxdatorn eller att se dem där i kameran för kameran var proppfull med kort. 

/Maria

post-120863-0-83402600-1437556474_thumb.jpg

post-120863-0-64188300-1437556542_thumb.jpg

post-120863-0-82329800-1437556570_thumb.jpg

post-120863-0-92744300-1437556647_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli svårt att följa ditt nas-äventyr! :)

 

Den här nyligen skapade tråden och tråden ”Man ska inte lita för mycket på en Nas...” //eforum.idg.se/topic/349432-man-ska-inte-lita-f%C3%B6r-mycket-p%C3%A5-en-nas/

hör ju till dina problem med din nas som finns i tråden ”Problem med nas” //eforum.idg.se/topic/349207-problem-med-nas/

 

Föreslår en hopslagning av trådarna till ”Problem med nas” //eforum.idg.se/topic/349207-problem-med-nas/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är moderatorerna som vill att man ska skapa en ny tråd om ämnet ändras lite... Detta handlar dock mest om problem med att överföra mina kort. Mitt program som jag använde förut Kodak Easy Share slutade att funka på min Windows dator. Det programmet ska jag installera om. Det blev också problem med att titta på korten på min Linux dator. Jag överför dock inga kort till den. De kort som jag vill spara ska jag lagra på skivor. Jag vill inte koppla min Nas till TV. Dessutom  vet jag att korten finns kvar som jag lagrar på skivor. De blir inte förstörda.

 

Nu har jag köpt skivor som räcker i 200 år. BD-R Archival Gold. The most reliable media in the word. Protects better than a hard drive.Won't corrode or error. 200 year Archival Rated. Resists Scratching & Damage.

 

 När man har digital kamera då blir det många onödiga bilder som man inte vill ha. Det är såna jag lagrar på Nas och tar bort  när jag får tid och lust. En del dåliga kort raderar jag direkt i kameran. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är moderatorerna som vill att man ska skapa en ny tråd om ämnet ändras lite... Detta handlar dock mest om problem med att överföra mina kort. Mitt program som jag använde förut Kodak Easy Share slutade att funka på min Windows dator. Det programmet ska jag installera om. Det blev också problem med att titta på korten på min Linux dator. Jag överför dock inga kort till den. De kort som jag vill spara ska jag lagra på skivor. Jag vill inte koppla min Nas till TV. Dessutom  vet jag att korten finns kvar som jag lagrar på skivor. De blir inte förstörda.

 

Nu har jag köpt skivor som räcker i 200 år. BD-R Archival Gold. The most reliable media in the word. Protects better than a hard drive.Won't corrode or error. 200 year Archival Rated. Resists Scratching & Damage.

 

 När man har digital kamera då blir det många onödiga bilder som man inte vill ha. Det är såna jag lagrar på Nas och tar bort  när jag får tid och lust. En del dåliga kort raderar jag direkt i kameran. 

/Maria

 

 

 

Nu har jag köpt skivor som räcker i 200 år. BD-R Archival Gold. The most reliable media in the word. Protects better than a hard drive.Won't corrode or error. 200 year Archival Rated. Resists Scratching & Damage.

 

Så du tror på att en sådan skiva håller i 200 år, tvåhundra år?

Ingen kan ju bevisa förrän om just 200 år, att så är fallet, då måste du också ha en garanti på att det finns spelare som kan läsa dessa skivor i 200 år, lär inte finnas , med dagens digitala utveckling. T.ex Microsoft är ju redan på gång att vilja fasa ut dvd-skivorna, genom att börja ta bort dvd-skivan när man nu släpper Windows 10 till försäljning.

Skivor som finns idag, är sakta på väg att fasas ut, det såldes ca 35% mindre dvd-skivor 2014, än det gjordes 2013, USB-minnen och liknande är ju framtiden mer och mer, och att hämta från Molnet på olika  sätt.

 

 

Det är moderatorerna som vill att man ska skapa en ny tråd om ämnet ändras lite.

 

Rätt, men när man skapar trådar och skriver inlägg, som inte innehåller några frågor, utan bara är rena blogginlägg, så är det fel också.

Att skapa en tråd, innehållande mer än 2 fulla sidor, utan en riktig fråga, kallar vi en rent bloggtråd, sådana trådar/inlägg, finns det andra forum till, har vi sagt också flera gånger, ska inte finnas här på Eforum, sådana trådar, kan komma att stängas eller bara tas bort, utan kommentarer.

T.ex denna tråd , så har du ju inte en enda fråga, utan du skriver bara vad du har gjort, ett gäng bilder som man inte vet vad dom föreställer och att det inte fungerar som du vill, precis som många trådar du skapar, vi har försökt säga till dig många gånger, att sådana trådar/inlägg, utan frågor, du bara skriver vad du gör och har gjort, ingenting annat med flertalet bilder som inte säger någonting, är ju samma sak som när man skriver i en blogg, och blogginlägg har inte i eforum att göra, då har moderatorerna all rätt att bara ta bort, eller låsa tråden.

 

Verkar som att moderatorerna kommer bli tvungna att skärpa till och ta bort/låsa mer än vad som sker idag, om ingen ändring sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror på att en sådan skiva håller i 200 år, tvåhundra år?

Ingen kan ju bevisa förrän om just 200 år, att så är fallet, då måste du också ha en garanti på att det finns spelare som kan läsa dessa skivor i 200 år, lär inte finnas , med dagens digitala utveckling. T.ex Microsoft är ju redan på gång att vilja fasa ut dvd-skivorna, genom att börja ta bort dvd-skivan när man nu släpper Windows 10 till försäljning.

Skivor som finns idag, är sakta på väg att fasas ut, det såldes ca 35% mindre dvd-skivor 2014, än det gjordes 2013, USB-minnen och liknande är ju framtiden mer och mer, och att hämta från Molnet på olika  sätt.

 

Rätt, men när man skapar trådar och skriver inlägg, som inte innehåller några frågor, utan bara är rena blogginlägg, så är det fel också.

Att skapa en tråd, innehållande mer än 2 fulla sidor, utan en riktig fråga, kallar vi en rent bloggtråd, sådana trådar/inlägg, finns det andra forum till, har vi sagt också flera gånger, ska inte finnas här på Eforum, sådana trådar, kan komma att stängas eller bara tas bort, utan kommentarer.

T.ex denna tråd , så har du ju inte en enda fråga, utan du skriver bara vad du har gjort, ett gäng bilder som man inte vet vad dom föreställer och att det inte fungerar som du vill, precis som många trådar du skapar, vi har försökt säga till dig många gånger, att sådana trådar/inlägg, utan frågor, du bara skriver vad du gör och har gjort, ingenting annat med flertalet bilder som inte säger någonting, är ju samma sak som när man skriver i en blogg, och blogginlägg har inte i eforum att göra, då har moderatorerna all rätt att bara ta bort, eller låsa tråden.

 

Verkar som att moderatorerna kommer bli tvungna att skärpa till och ta bort/låsa mer än vad som sker idag, om ingen ändring sker.

Det var thirteen som han kallar sej som tyckte att det var i fel forum. Jag skrev bara för att avreagera mej på att det blev fel. Det är ju många andra som gör också. 

 

Nej jag tror inte att skivorna håller i 200 år. Men så står det på förpackningen iallafall. Jag tror inte på allt jag läser. Varför ska jag ladda upp en massa filmer och kort på t.e.x. google drive för att sen ladda ner igen för att kunna se på? En  DVD-R med film tar väl en evighet att ladda upp? Sen måste man ändå ladda ner den och bränna den på DVD-R för att kunna se filmen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan undra varför du köpte en NAS för, när du tydligen inte använder den som den är tänkt att användas, utan du fortsätter att köpa dyra skivor, som du ska spara viktiga saker på?

Nåväl, inte mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan undra varför du köpte en NAS för, när du tydligen inte använder den som den är tänkt att användas, utan du fortsätter att köpa dyra skivor, som du ska spara viktiga saker på?

Nåväl, inte mitt problem.

Kort och filmer som jag vill spara kommer jag i fortsättningen att ha på skivor. Jag vill inte koppla nas till TV. Men många andra filer ska jag ha på Nas. Jag laddar bl.a över filer från min Windows dator som jag har blivit utelåst från... Det är inte det lättaste.

Jag använder Linux Puppy för att rädda mina filer.

Man tror att man har kopierat över en del filer till USB-minne men sen har man kollar på USB-minnet så finnns det bara tomma mappar där  :angry: Jag får väl kopiera varje fil för sej...

 

//eforum.idg.se/topic/349213-nu-har-jag-blivit-utel%C3%A5st-fr%C3%A5n-min-dator/

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...