Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta appar i Galaxy S5


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Har skaffat mig en Samsung Galaxy S5, som jag håller på att lära mig !

Eftersom jag inte tänker surfa eller använda telefonen till annat än  - just telefon, med tillgång till kamera och musikspelare, samt Memo, har jag den enkla varianten av inställningar.

Men det betyder att jag har begåvats med Ficklampa och förstoringsglas på det första uppslaget, prylar som jag inte ser någon omedelbar nytta med !. Däremot skulle jag där i stället vilja lägga in Memo och musikspelaren, som inte får plats där, utan i stället ligger på tvåan.

Men jag hittar inte någonstans i manual eller på internet någon uppplysning om hur man tar väck just apparna Ficklampa och Förstoringsglas och får bestämma själv vilka appar man i stället vill ha i skärm nummer ett....

Andra appar, som kamera m fl, har ett påhängt minustecken, som jag förstår avser att man ska kunna dölja dem. Men något sådant har inte Ficklampan eller Förstoringsglaset !

Har någon ett bra förslag ?

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förinstallerade appar som installerats av telefontillverkaren så brukar det inte gå att avinstallera dem men flytta runt dessa på hemskärmarna brukar vara ganska enkelt.

 

Får du inte en möjlighet att dra iväg ikonen till annan plats eller får upp valmöjligheten "Flytta" om du håller fingret över denna, sen kan du dra dit en annan ikon som du vill ha på detta ställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Om jag bara lägger fingret på t ex ficklampan, händer ingenting annat än att ikonen mörknar.

Man kan beställa redigering, då hela appdelen av sidan blir aningen mindre och de tidigare nämnda ikonerna Kamera, Telefon + 2st ytterligare på sidan har försetts med ett minustecken i höger överkant.

Ett tryck på detta anger optionen "Ta bort genväg" och att genvägen kommer att tas bort från hemsidan !

Men - som sagt - ficklampan och förstoringsglaset har inga sådana minustecken...

 

Obegripligt att just dessa anses så oerhört viktiga ha på "hemsidan" att de inte ska gå att avlägsna eller flytta !

 

Kan man byta hemsida, alltså organisera en annan sida som en ny hemsida ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt om inte apparna skulle gå att flytta. Har själv ej haft Samsung-lur och har därför ingen erfarenhet av hur man modifierar hemskärmen.

 

Det finns Launchers som t.ex Nova Launcher som jag själv använder som ger möjlighet till lite friare utformande av hemskärm och utseende på telefonen. Kommer inte ihåg om denna är gratis eller ej, men det lär du märka om du försöker hämta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Det verkar som att "Enkelt läge" har en fast uppsättning som inte går att ändra på.

Jag ändrade tillbaka till "Standardläge", då jag faktiskt kan flytta omkring mapparna, men där finns inte ficklampan eller förstoringsglaset med. (Ingen större saknad !)

Lösningen blir nog att jag får använda denna inställning, där det blir möjligt flytta bort icke önskvärda ikoner.

Bara det att nu är ikonerna lite mindre av någon anledning. Men detta kanske går att ändra på, om det skulle kännas nödvändigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du får nog använda standardläge.

Du kan ta bort alla "ikoner" från "skrivborden", Appen finns ju kvar ändå.

Du kan även ta bort onödiga "skrivbord"

 

Jag har på min mobil tre "skrivbord"/skärmar.

Den ena, hemskärmen, har jag mina vanligaste appar

(eller de allra vanligaste ligger längst ner, åtkomliga från alla skärmar)

Den till höger har jag grupperat apparna i ex. "Verktyg", "Kommunikation", "Navigering" osv.

Den till vänster använder jag för diverse inställningar, Widgets osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...