Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överhettad PC


Olof123

Rekommendera Poster

Jag köpte nyss en PC i delar, komponenter kommer nedan. Datorn överhettas och stängs av så fort jag spelar ett spel. Det går att spela, i stort sett, felfritt men så fort jag stänger av spelet så lägger datorn av och går inte att starta på ett par timmar. Varför överhettas den så lätt? Jag är ny inom datorvärlden så jag kan inte så mycket om dem. Men jag tror inte att jag har en dålig dator. Den bör klara av att spelas på, utan komplikationer.

Min fråga är alltså om det är något fel på min dator som kan åtgärdas eller om du misstänker hård/mjukvara fel?

Tack på förhand  :)

 

Datorkomponenter:

Moderkort: ASUS B85M-E mATX
 
Hårddisk: 4TB WD Red 7200rpm 64MB
 
CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
 
HyperX 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Fury Black
 
GPU: ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP
 
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
 
NZXT H230 Silent Midtower Vit
 
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
 
Windows 8.1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter fläkten ordentligt fast på processorn?

Har du någon gång tagit bort fläkten från processorn utan att ta bort gammal kylpasta och lägga dit ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Ja precis som Cecilia säger är det mycket viktigt att processor-kylaren får absolut kontakt mot processorns topp-sida.

Om denna överhettas så kommer processorn att stänga av - en inbyggd skyddsfunktion.

Minsta lilla glapp där  och processorn får inte den kylning den skall ha.

 

Mitt förslag:Försiktigt lossa på cpu-kylaren med dess fläkt och sedan återmontera denna.

Var väldigt noga med att detta görs korrekt.

 

Se här ett viktigt tips om hur du skall göra för montering av CPU och kylare i denna tråds inlägg #2

 

Ta reda på hur temperatuerna är:
Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.
HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Obs. Ej Pro versionen, ta den fria som är gratis.

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.
Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar:

Använd 'Fullständig editor' eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bläddra' därefter navigerar du till den plats du har din fil och väljer 'Öppna' > därefter knappen under 'Bifoga denna fil'.

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor.
http://windows.micro...s/snipping-tool

 

Ps. Jag har själv en 4790K och vet precis hur noga det måste vara, men det gäller alla processorer oavsett.

[Edit] Redigerat hur man bifogar bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ser det ut då. Jag har haft andra program för att läsa temperaturer, fläkthastigheter mm. Jag har haft SpeedFan och grafikkortets egna program ASUS GPUtweak streaming. Jag vet inte om dem är pålitliga men då har jag haft avläsningar på att processorn och grafikkortet har varit 80-100 grader varmt. Jag ska kolla det där med processorfläkten och så. Tack för hjälpen än så länge, Cecilia och Flyfisherman! post-136809-0-69186100-1437422940_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Ja precis som Cecilia säger är det mycket viktigt att processor-kylaren får absolut kontakt mot processorns topp-sida.

Om denna överhettas så kommer processorn att stänga av - en inbyggd skyddsfunktion.

Minsta lilla glapp där  och processorn får inte den kylning den skall ha.

 

Mitt förslag:Försiktigt lossa på cpu-kylaren med dess fläkt och sedan återmontera denna.

Var väldigt noga med att detta görs korrekt.

 

Se här ett viktigt tips om hur du skall göra för montering av CPU och kylare i denna tråds inlägg #2

 

Ta reda på hur temperatuerna är:

Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.

HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Obs. Ej Pro versionen, ta den fria som är gratis.

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.

Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

 

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

 

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar:

Använd 'Fullständig editor' eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bläddra' därefter navigerar du till den plats du har din fil och väljer 'Öppna' > därefter knappen under 'Bifoga denna fil'.

 

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor.

http://windows.micro...s/snipping-tool

 

Ps. Jag har själv en 4790K och vet precis hur noga det måste vara, men det gäller alla processorer oavsett.

[Edit] Redigerat hur man bifogar bilder.

Jag har lagt till ett inlägg på tråden, missade "svara-knappen". Hehe ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du monterade kylaren på processorn, tog du bort eventuell skyddsplast över kontaktpastan.?

Du skriver att du haft temperaturer omkring

 

 

processorn och grafikkortet har varit 80-100 grader varmt

Går det bättre om du tar av den sidan på tornet som täcker moderkortet så du får fritt med luft.

(Oberoende av fläktarna i Midtower)

Är fläktarna i tornet korrekt monterade. Det brukar vara så att varannan fläkt suger ut ur lådan (monterade baktill och upptill på tornet)

och varannan fläkt drar in luft (ofta framtill och undertill på lådan)

 

Innan du monterade moderkortet, satte du distanser i alla skruvhål för distanser där moderkortet sitter?

I så fall misstänker jag kortis mellan moderkort och chassi. Via en distans som inte behövs.

Man ska bara sätta distanser i de hål i chassit som det finns motsvarande hål i moderkortet för.

(Chassiplåten är gjord för att passa till många typer av moderkort och har "fler hål" än du behöver till ditt moderkort.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigguscoolis

Hej och välkommen till Eforum.

 

Ja precis som Cecilia säger är det mycket viktigt att processor-kylaren får absolut kontakt mot processorns topp-sida.

Om denna överhettas så kommer processorn att stänga av - en inbyggd skyddsfunktion.

Minsta lilla glapp där  och processorn får inte den kylning den skall ha.

 

Mitt förslag:Försiktigt lossa på cpu-kylaren med dess fläkt och sedan återmontera denna.

Var väldigt noga med att detta görs korrekt.

 

Se här ett viktigt tips om hur du skall göra för montering av CPU och kylare i denna tråds inlägg #2

 

Ta reda på hur temperatuerna är:

Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.

HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Obs. Ej Pro versionen, ta den fria som är gratis.

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.

Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

 

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

 

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar:

Använd 'Fullständig editor' eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bläddra' därefter navigerar du till den plats du har din fil och väljer 'Öppna' > därefter knappen under 'Bifoga denna fil'.

 

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor.

http://windows.micro...s/snipping-tool

 

Ps. Jag har själv en 4790K och vet precis hur noga det måste vara, men det gäller alla processorer oavsett.

[Edit] Redigerat hur man bifogar bilder.

Det finns faktiskt en enklare förklaring, en som få vet om. Jag köpte en dator för billiga sex tusen, stationär. Ville ha ett värsting grafikkort till den och beställde, glad i hågen så plocka jag ut grafikkortet som följde med och satte in mitt 2000 kr grafikkort med egen fläkt och och allt. Men efter det ville inte datorn starta ens en gång. Jag ringde naturligtvis tillverkaren.

 

Flickan i andra änden frågade om datorn jag köpt hade mer än 400 Watt som nätdelen gav. Snabbt kollade jag mina papper, nätdelen klarade bara 380 Watt. Grafikkortet jag köpt krävde över 1200 Watt. Jag tackade för upplysningen och kände mig jäbligt korkad.

 

Som tur var fick jag skicka tillbaks grafikkortet och pengar tillbaks, beställde ett nytt grafikkort som hade uttag för två skärmar men med krav på 400 W. Slutar aldrig kyla eller låta men jag vet åtminstone varför, funkar dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ditt grafikkort, ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP, rekommenderas 600 W. Har du ett billigt nätaggregat på 380 W, är det inte konstigt att det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Fast...

 

På 2015-07-18 på 16:04, skrev Olof123:

Det går att spela, i stort sett, felfritt men så fort jag stänger av spelet så lägger datorn av

 

Om det är dålig kylning borde väl datorn lägga av när man spelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, spontant låter det mera som om datorn kraschar. I så fall har det inget med temperaturen att göra. En spontan tanke bara...:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. måste klickat mig in i "liknade innehåll"

Ska försöka filtrera bort detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...