Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maila med annans mailadress?


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en kompis som berätta idag att hon fått mail ifrån hennes exkille som var ett svarmail på ett mail hon ej skickat till denna killen. Kan han skicka mail ifrån hennes mailadress? Det står "hi" i mailet hon skickat men ej skickat det och en länk till en svensk tidning. Detta mail har hon ej skickat. Finns ej i skickat.

 

Hon har aldrig fått liknande ifrån en annan och hon tycker det är märkligt det kommer ifrån honom av alla. Är det något han gjort eller vad kan det vara?

Det är alltså ett mail ifrån henne till honom som hon aldrig skickat och han svarar och undra med ???

 

Mailadresserna verkar vara korrekta i mailet.

 

Edit:

Ber om ursäkt då tråden säkert bör ligga i skräppost kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan enkelt skicka mejl med falsk avsändare och skräppost har ofta falsk avsändare.

 

Jag har flyttat din tråd från "Virus, skadliga program & botemedel".

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan alltså skicka ett mail till sig själv med en annan person som avsändare(mailadress)och svara på det och det kommer till den personen på riktigt och konversationen ser äkta ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för liknande för flera år sen. Till en början så fick jag bara vanlig skräppost så jag brydde mig inte.
Sen en dag så fick jag sånt där mail mailer deamon eller vad det står när det inte går fram och jag kollade då på egenskaper och returnadressen var min adress som stod som avsändare. Så jag "dödade" min mailadress.

 

Och emellanåt så får jag mail från en som jag förut haft mailkontakt med, men det kommer inte från henne. 

 

Så ja på nåt sätt så kan de som skickar skräppost skicka från ens adress fast det inte syns på den egna mailen.

 

Dom gånger jag fått mail jag varit fundersam över så jag svarar aldrig på just det utan jag har skrivit ett helt nytt mail till den personen och frågat om den skickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan alltså skicka ett mail till sig själv med en annan person som avsändare(mailadress)och svara på det och det kommer till den personen på riktigt och konversationen ser äkta ut?

Om exkillen skickat mejlet själv eller någon annan skickat det till honom kan jag inte avgöra. Om man har tillgång till hela mejlet inklusive mejlets huvud, som man normalt inte ser, kan man kanske få fram mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det exkillen som bluffar eller är det skräppost? Hon tycker det är konstigt att det gäller honom av alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martassen med tanke på vad som stod i mailet. "Hi" och en länk till en tidning så är det sannolikt skräppost.
Det kan ha skickats till flera bara det att killen reagerade då han kände igen namnet och då skrev tillbaka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adresserna i huvudet kan ofta visa varifrån i världen mejlet kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget ipnr när hon öppna mailet. Ser bara mailadresserna. Är väl fel huvud kanske !?

Det borde väl gå se det i telefon !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser du inte det fullständiga huvudet utan bara den vanliga informationen. Ingen aning om vad man kan se i just den appen. Detta är ett exempel på information i huvudet:

From - Sat Jul 18 16:14:27 2015X-Account-Key: account5X-Mozilla-Status: 0001X-Mozilla-Status2: 00000000X-Mozilla-Keys:                                                                                 Delivered-To: -------------Received: by 10.25.129.6 with SMTP id c6csp285181lfd;        Sat, 18 Jul 2015 07:11:17 -0700 (PDT)X-Received: by 10.112.138.100 with SMTP id qp4mr597668lbb.85.1437228676973;        Sat, 18 Jul 2015 07:11:16 -0700 (PDT)Return-Path: <eforum@idg.se>Received: from lsmtp.idg.se ([213.132.120.10])        by mx.google.com with ESMTP id mi10si12697686lbb.154.2015.07.18.07.11.16        for <-------------;        Sat, 18 Jul 2015 07:11:16 -0700 (PDT)Received-SPF: pass (google.com: domain of eforum@idg.se designates 213.132.120.10 as permitted sender) client-ip=213.132.120.10;Authentication-Results: mx.google.com;       spf=pass (google.com: domain of eforum@idg.se designates 213.132.120.10 as permitted sender) smtp.mail=eforum@idg.seMessage-Id: <55aa5e84.8a7c700a.bb994.7fabSMTPIN_ADDED_MISSING@mx.google.com>Received: from lsmtp.idg.se (unknown [213.132.123.245])	by lsmtp.idg.se (Postfix) with SMTP id B222140171	for <------------->; Sat, 18 Jul 2015 16:11:16 +0200 (CEST)MIME-Version: 1.0Date: Sat, 18 Jul 2015 14:11:16 +0000X-Priority: 3X-Mailer: IPS PHP MailerFrom: "Eforum" <eforum@idg.se>
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hon kanske kan kolla i datorn. Vet ej hur man ser huvudet och det där men ska kolla

Tror inte det är så superviktigt veta.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...