Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Flash Player (igen !)


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Har tidigare ställt någon fråga angående rubricerad spelare, men nu gäller det en annan aspekt:

Adobe Flash Player är ju en videospelare som hanterar de flesta mediafiler valda på nätet. Den uppdateras i tid och otid, mest - som det verkar - för att kunna lura på användaren MacAfee, eller Google Chrom, men är för övrigt en bra mediaspelare.

(Nu har den ju blivit bannad av bl a FireFox för ett antal säkerhetshål, så kvalitén och säkerheten verkar f n tvivelaktig...)

Men - varför kan man inte välja denna mediaspelare till sina egna videofiler ?
Den finns inte som ett alternativ i listan över "spela upp med....". Inte heller kan man hitta den som exefil i katalogerna så att man kan välja in den, vilket jag tycker är tråkigt.

Finns det något sätt att välja Adobe Flash Player för en vanlig enkel videosnutt som man har lagrad på hårddisken ?

 

Finns det annars något annat bra alternativ, förutom WMP och VLC ?

Jag har Windows7 !

M v h

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Windows Media Classic - extremt resurssnål (ser ut som WMP

6.4 - men kan även kläs i andra kläder) klarar att spela

upp DVD-filmer och MP4-filmer typ nedladdade Youtube-filmer.

Stöder Windows 98 och uppåt. Inte så versionsbunden m a o.

Ang FlashPlayer har jag inget svar. Har undrat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe Flash Player är väl till just för att spela upp filmer i Flash-filformat (.swf), inte några andra format så vitt jag vet.  Fast några olika codecs klarar den av:

https://helpx.adobe.com/flash/kb/supported-codecs-flash-player.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_Video

 

Däremot är det ju väldigt vanligt med Flash-filmer på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Cecilia, George M !

 

Det skulle innebära att en ev FLV- eller swf-film på datorn automatiskt spelades upp på Adobe Flash Player, vilket jag tror inte är fallet !

 

Nu har jag för tillfället ingen sådan video tillgänglig, såvitt jag vet. Men jag är ganska säker på att jag inte skulle återfinna AFP i listan över spelare, tillsammans med VLC eller WMP.

Det är detta jag undrar över, varför inte en installerad och ofta uppdaterad spelare även finns tillgänglig för interna filer som den skulle kunna hantera, utan ligger dold och oanvänd om det inte handlar om en internetfil !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "player" som avses är väl inte ett vanligt program som är installerad utan en "plugin" för en webbläsare och som används när inbäddad media ska visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "player" som avses är väl inte ett vanligt program som är installerad utan en "plugin" för en webbläsare och som används när inbäddad media ska visas.

Japp, så den .swf-fil som jag har med vintermotiv drar jag till en flik i webbläsaren när jag vill känna julstämning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Cecilia !
Innebär det att jag ska kunna starta en videofil med FireFox eller Internet Explorer, vilka ofta finns med på högerklickslistans "Starta med...". ?
Jag har ibland undrat över att en webbläsare står som alternativ till att köra en video, men det kanske inträffar då filen är körbar med Adobe Flash Player ? !

Kollade:
Hittade en wmv-fil, som hade bl a FireFox som alternativ. Klickade på denna och ombads att aktivera VLC.
Med Google Chrom startade videon med Windows Media Player ! Så det var tydligen inte ett format anpassat för Adobe Flash Player !

Provade att ladda hem en swf-fil.
Men med ett högerklick finns bara alternativet "Öppna" där AFP omedelbart startar den !
Bra det i o f s !

Hur menar du med att "dra swf-filen till en flik i webbläsaren" ?
Drar jag filen till en öppnad FireFox händer ingenting. Inte heller till Google Chrom !
Med Internet Explorer får jag bara svaret att "webbsidan kan inte visas" !

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash Player spelar bara upp .swf-filer, dvs filer som är i rätt filformat.

 

Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag sparade min .swf-fil för det är flera år sen. Men nu har jag den liggande i datorn och när jag vill se den så drar jag den, dvs klickar på den och fortsätter hålla nere vänster musknapp medan jag rör musen till en flik i Firefox och väl där släpper jag musknappen. Förutsättningen är förstås att Flash Player är installerat och aktiverat i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Convertera .swf-filen med ett program till vettigt

format och strunta i det utdöende Adobe-flash.

Det är Html5-standarden som gäller framledes!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

George M !

 

Vad är enligt dig ett vettigt format på en videofil ?

 

HTML5 är en nyare webbstandard, där man kan spela upp video direkt. Så långt är jag med.

Men vilka webbläsare har denna standard, som du menar att man ska satsa på för att ersätta Adobe Flash Player ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Får man fråga varför inte VLC är önskvärt? VLC klarar av alla möjliga underliga format som jag kastat på den, inklusive swf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...