Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnaden mellan PC & Mac


cybertears

Rekommendera Poster

Kanske inte relevant men jag förstår sambandet. PC datorer brukar på ett eller annat sett vara reparerbara. I vart fall gällde det på den tid när de stationära datorerna regerade. Mjukvaran brukar också gå att fixa till (om man är kunnig vilket jag inte är) oavsett operativsystem. Mac datorer (typ Imac) är  kanske svårare att åtgärda vid fel (i vart fall hårdvaran på grund av designen). 

 

Det skulle dock inte förvåna mig om Mac folket har fördomar mot PC på samma sätt som PC folket har fördomar mot Mac. Just bilden ovan är starkt vinklad mot PC (och i förlängningen Windows). Ämnet har dock stötts och blötts både länge och väl nu så kanske är tråden i sig självt inte helt relevant. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vilken av dessa bilder skulle vara MAC respektive PC?

 

Är väl ingen dator som är reparerbar egentligen, man byter på sin höjd ut något av den installerade hårdvaran och på en bärbar enhet så är det väl i princip elektronik-återvinningen som gäller...

 

Det är få som har kunskapen och verktygen att kunna felsöka och byta enskilda komponenter i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera alla att köpa mac. Även dessa som bara vill surfa och betala räkningar. Vad gör man efter att man skickat iväg räkningarna? Ju, man porrsurfar :)

 

 

80 procent av alla trådar på eforum handlar om skit som drabbar windows datorer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera alla att köpa mac. Även dessa som bara vill surfa och betala räkningar. Vad gör man efter att man skickat iväg räkningarna? Ju, man porrsurfar :)

 

 

80 procent av alla trådar på eforum handlar om skit som drabbar windows datorer. 

År det så konstigt när PC är över 90 i marknadsandel och mac har ca 8 %:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.633329/macforsaljning-gar-mot-strommen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

..//..

80 procent av alla trådar på eforum handlar om skit som drabbar windows datorer. 

80?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera alla att köpa mac. Även dessa som bara vill surfa och betala räkningar. Vad gör man efter att man skickat iväg räkningarna? Ju, man porrsurfar :)

 

 

80 procent av alla trådar på eforum handlar om skit som drabbar windows datorer. 

Visst, har man råd så kan man ju köpa en, men alla vill inte kasta upp 20-25 lakan på en mac bara sådär, nu tänker jag på en stationär maskin, en bärbar är ju inte billig heller.

Sedan vad man gör efter att ha betalt sina räkningar är ju helt irrelevant, om du har egna erfarenheter, så är det upp till dig, men det var ganska korkat skrivet, även om du slänger in en smiley efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera alla att köpa mac. Även dessa som bara vill surfa och betala räkningar. Vad gör man efter att man skickat iväg räkningarna? Ju, man porrsurfar :)

 

 

80 procent av alla trådar på eforum handlar om skit som drabbar windows datorer. 

Du får det till att låta som om att mac är virusfri :P 

 

Vad menar du med 80%? :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM-kompatibla datorer har sin fördel, liksom Apple-datorer har.

Apple tar väldigt bra betalt för din design. Jämför man prestandan på en Apple-dator med en motsvarande hos IBM-kompatibla datorer får man betala bra mycket mer för Apple-datorn än IBM-kompatibla datorn. Även de som har en "snygg" design som mycket väl matchar Apples varianter.

Asus har flera mycket smäckra bärbara datorer som är minst lika häftiga som Apples datorer men kostar bra mycket mindre.

 

Många tycker att IOS är bättre än Windows. Själv tycker jag att de fungerar på liknande sätt.

Det jag tycker minst om med IOS är det extremt omständliga system man har för att lägga till filer. iTunes är mer eller mindre ett måste.

Smidigheten med Windows är betydligt trevligare än IOS.

 

Om någon vill ha uppmärksamhet, som virusmakare t.ex., då ser man till att göra något som märks istället för att skapa något som väcker en mycket begränsad uppmärksamhet. Virus, skapade för Windowsbaserade datorer ger betydligt större uppmärksamhet än för såväl IOS som Linux-system.

 

Varför det finns en sådan strid mellan Windows-baserade datorer och IOS-baserade dito förstår jag inte. Båda fyller en funktion och båda tilltalar olika kategorier.

Jag tillhör kategorin som föredrar flexibilitet före enkelhet och begränsningar.

En IBM-baserad dator kan jag själv byta ut delar i som jag önskar (bärbara undantaget) och jag får betydligt mer hårdvara för mina pengar än för en Apple-baserad dator.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är interaktionen som jag gillar med OSX. Jag upplever den som enkel och rak på sak. Annars är OS X baserat på FreeBSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av dessa bilder skulle vara MAC respektive PC?

 

Bakom den ena finns det fönster och bakom den andra ett äpple ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MAC är en PC, som är tillverkad av Apple och levereras med OS X installerat. Hårdvaruarkitekturen är samma som hos andra märken. En PC kan använda andra OS än Windows, som är förhärskande OS på PC-datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den mest väsentliga skillnaden är att

på eforum.idg.se

finns en kategori Säkerhet. Som handlar om

 

 

 

http://forum.macworld.se/

finns inte motsvarande kategori.

Min slutsats är att för den vanlig Macanvändaren med tex en iMac (vanligast bland de Macanvändare jag känner)

så existerar inte behovet av säkerhetsprogram och borttagning av skadliga program (virus).

 

Vill man slippa jaga skit i datorn väljer man Mac.

(Eller nån linux eller BSD release i PCn.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...