Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VMware Player - skapa flera O/S installationer under samma maskin


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Ja jag blir bara mer och mer imponerad av VMware Player.

 

Tex. så har jag en virtuell maskin som Guest med Linux Mint och under denna installerade jag nyss Windows 7 x64 (trial version) samt en annan Linux distribution.

Dvs. att jag skapade inte nya virtuella maskiner för detta i Playern (vilka jag förövrigt har ett flertal av), utan första maskinen som i allt väsentligt uppträder som en egen dator med virtuell hårddisk och annat, i denna gjorde jag en multi-boot så jag kan starta olika operativsystem från denna.

 

Inga problem att sedan installera valfria program-paket allt fungerar i princip som vanligt, beroende på hur mycket minne värden (Host) har samt vilken CPU man kör med - detta skall ju delas mellan host och guest - dock inte grafikkrävande spel eftersom grafikkortet inte kan tilldelas explicit användning och styrning för sådana.

 

Med bra prestanda dessutom (ett måste är att VMware Tools installeras i Guest operativsystem). Ja, det krävs att det finns hårdvarustöd i datorn för att kunna köra virtuellt fullt ut.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Och vi cirka 350 000 datoranvändare som inte har dunder-

maskiner till datorer? Ska vi dra något gammalt över oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe, nej jag kör inte Virtualbox, den fungerar säkert också...men jag har mycket svårt att tro att den kan jämföras....

Helt enkelt en annan typ av teknik bakom.

 

Visst, man måste ha ett moderkort och processor med stöd för hårdvaru-virtualisering för att kunna köra VMware, vilket kanske inte behövs med VirtualBox, å andra sidan var det prestandan jag var imponerad av med just VMware Player som också är gratis och det är högst tveksamt, ja egentligen helt omöjligt att nå sådant utan att ha ett system med stöd för detta i hårdvaran..

Mvh

 

[Edit] Jag kan ta som ett litet exempel på hur effektiv VMware Player är:
Jag har också en gammal dator från 2006 //eforum.idg.se/topic/346797-erfarenheter-av-att-installera-och-anv%C3%A4nda-windows-81-p%C3%A5-en-gammal-dator/?hl=gammal

På just denna gamla dator med AMD CPU finns det stöd i hårdvaran för virtualisering (moderkortet och processorn) vilket jag aktiverat i BIOS Setup.

Jag har installerat VMware Player även på denna och sedan skapat en virtuell maskin med Windows 10 preview - 32 bit

Inga som helst problem att köra Windows 10 preview virtuellt som guest under denna gamla maskin på vilken jag kör Windows 8.1 som Host

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn har stöd för hårdvaru-virtualisering kommer VirtualBox att utnyttja det, men om inte har programmet andra möjligheter också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...