Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows och Linux funkar oftast inte så bra...


MariaE

Rekommendera Poster

Om man installerar Linux på en Windows dator då kan allt försvinna speciellt om man inte har fått nån bra info om hur man ska göra. Han som jag hjälpte med dataräddnning sa att det funkade bra att installera Linux Red Hat på en dator med Windows 98. Jag har läst här i eforum att vissa har Windows och Linux och jag fattar inte hur det funkar. Linux och Windows har ju helt olika filsystem. Windows 98 använde jag för att få bort Linux från datorn en gång när det hade blivit fel. Oallokerat uttymme stod det när jag hade startat fdisk. Då var det bara att formatera om datorn. Linux puppy kanske låter informationen vara kvar på hårddisken...  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ha flera operatinsystem installerade. Varje OS skall ha en egen partition. Vissa linux-disribututioner (Ubuntu) går dock att installera i en fil i ett NTFS-filsystem. Skall man ha både Windows och Linux skall man installera Windows först då det inte tar hänsyn till andra installerade OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Windows XP, Windows 7 och Linux (Ubuntu) installerade på min dator samtidigt.

Linux är borttaget då drivrutinen för mitt grafikkort inte gick att installera. Jag fick enbart standardupplösning, vilket jag var missnöjd med.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan varför raderades allt när jag försökte installera Linux på en dator som jag hade Windows på?? När många här  säger att det funkar att ha både Linux och Windows på datorn??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan varför raderades allt när jag försökte installera Linux på en dator som jag hade Windows på?? När många här  säger att det funkar att ha både Linux och Windows på datorn??

/Maria

För att du valde att använda hela hårddisken. Om installationsprogrammet hittar ett OS installerat så får du välja mellan att installera vid sidan om eller ersätta det installerade OS:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du valde att använda hela hårddisken. Om installationsprogrammet hittar ett OS installerat så får du välja mellan att installera vid sidan om eller ersätta det installerade OS:et.

Jaha så kanske de var... eftersom allt raderades... Jag hade kopierat alla datafiler  då eftersom jag misstänkte att det inte skulle funka...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha problem med partition-momentet när du installerar linux. 

Jag hade problem med mycket då när det gällde Linux. Jag använde Linux Red Hat som jag hade fått från en datatidning. Jag var inte uppkopplad då. Då är Linux lika kul som Windows utan andra program... Jag hade i allafall program till Windows på den tiden på CD-R och på disketter. Det var 1993 nångång. Jag surfade bara från bibblan då. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var 96-99 och senare som Datormagazin brukade skicka olika linux distros (Redhat, SuSe, Slackware, Mandrake). På den tiden var redhat populärt.

 

Internet slog igenom år 95. 

 

95 kom jag online för fösta gången via denna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...